MightyMarcel

velgen krom...

ma mar 26, 2007 10:08

Mijn bella 33 trekt momenteel wat naar links. Bandenspanning gecheckt, rondom 2 bar, dus dat zal t niet zijn. Stuur trilt soms lichtjes.
Nog niet uit laten lijnen (garage had nog niet direct tijd), gaat wel binnenkort eens langs (sowieso, om even alles te controleren, dus dat ook).

Nu viel me bij de bandenspanning checken op dat mn velg linksvoor niet mooi rond meer is, denk ik. Maar - hoe weet ik dat nu zeker ? ik bedoel, op het oog kijken is niet echt de betrouwbaarste methode om zoiets te controleren lijkt me, maar hoe moet t dan ?

t zou trouwens me niet verbazen als de velgen (iig vóór) niet goed meer zijn; de velgen zijn rondom net zo oud als de auto zelf.
En, kan een kromme velg het naar links toe rijden veroorzaken ?(het is niet echt trekken in t stuur, maar als je t stuur loslaat gaat-ie wat naar links. Nog niet schokkend veel, wel teveel wat mij betreft).

harold
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Re: velgen krom...

ma mar 26, 2007 13:29

Mijn bella 33 trekt momenteel wat naar links. Bandenspanning gecheckt, rondom 2 bar, dus dat zal t niet zijn. Stuur trilt soms lichtjes.
Nog niet uit laten lijnen (garage had nog niet direct tijd), gaat wel binnenkort eens langs (sowieso, om even alles te controleren, dus dat ook).

Nu viel me bij de bandenspanning checken op dat mn velg linksvoor niet mooi rond meer is, denk ik. Maar - hoe weet ik dat nu zeker ? ik bedoel, op het oog kijken is niet echt de betrouwbaarste methode om zoiets te controleren lijkt me, maar hoe moet t dan ?

t zou trouwens me niet verbazen als de velgen (iig vóór) niet goed meer zijn; de velgen zijn rondom net zo oud als de auto zelf.
En, kan een kromme velg het naar links toe rijden veroorzaken ?(het is niet echt trekken in t stuur, maar als je t stuur loslaat gaat-ie wat naar links. Nog niet schokkend veel, wel teveel wat mij betreft).
idd bandenspanning is 1 waar je naar kijkt.

met een kromme velg zal je zeker last van trillingen in het stuur kunnen krijgen.
Ik denk niet dat de auto ook naar links of rechts kan lopen met een kromme velg

als de uitlijning goed is (dus eerst laten controleren) komt het uit de staalgordels van de banden.
banden voor naar achter en vice versa wil wel eens helpen.

de voorwielen links/rechts wisselen kan ook maar is eigenlijk niet aan te raden.
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

MightyMarcel

RE: velgen krom...

ma mar 26, 2007 15:30

maar over die staalgordels - voorbanden zijn net een maandje oud.

elio
Guru
Guru

Re: RE: velgen krom...

ma mar 26, 2007 15:35

Soms is het genoeg om door een put te rijden of een stoeprand te raken om de staalgordel (en de velg) te beschadigen, hoe recent ze ook zijn helaas...
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 26, 2007 18:42

Ik neem aan dat ze gebalanceerd zijn? Dan hadden ze moeten zien op de machine dat de velgen krom zijn. Gewoon teruggaan en de boel voor garantie opnieuw laten balanceren. Kromme velgen beoordeel je nauwkeurig op een machine en niet aan de auto. En ook je uitlijning laten checken.

harold
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

ma mar 26, 2007 20:00

flinke kuil/stoeprand en je kunt zomaar onbalans krijgen en als je pech heb is de uitlijning ook niet meer in orde

laat de voorbanden nogmaals op de balanceerpapparaat gewoon ter controle, hoogteslag of zijdelingse slag kun je echt wel zien
en controleren van de uitlijning is ook aan te raden

als er daarna nog steeds trillingen zijn kun je bij echte bandenzaken de wielen aan de auto laten balanceren.
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

MightyMarcel

RE: velgen krom...

di mar 27, 2007 10:48

afspraak staat voor morgen (woensdag), ben benieuwd wat het precies is. ik merkte vandaag namelijk dat het sturen wat vage symptomen vertoond (oog op de weg houden, anders weet je niet zeker welke kant de auto op gaat...).

dus, meteen een afspraak gemaakt, t moet wel veilig blijven allemaal. voor t zelfde geld is t iets met de stuurinrichting of een fusee of zo...

Terug naar “Algemene Technische vragen”