Gebruikersavatar
swdriver
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: vr nov 17, 2006 06:50
Locatie: Lelystad
Contacteer: Website

is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

di mar 13, 2007 08:20

Hallo allemaal,

Ik heb een klein probleem met mijn 156 2.4 jtd:

Sinds de laatste beurt is hij niet meer zo zuinig als hij voor die tijd was (1:15 tot 1:15,5 ipv 1:16,5 tot 1:17). Af en toe roet zij (het is een Alfa natuurlijk) enorm en trekt zij niet altijd even lekker. Maar ze trekt wel gestaag door tot in ieder geval zo rond de 170/180 en ik krijg ook niet de indruk dat het daar ophoudt.

Ze trekt dan ook niet zo lekker door in de versnelling. Waar ik voorheen niet de tijd had tussen het schakelen mn handen terug aan het stuur te doen, heb ik daar nu alle tijd voor.

Gister wist ik het zeker, de LMM.......

Maar, nu reed ik gisteravond een stukje en ze ging weer als de brandweer. Op een droge weg wielspin in de twee. Roet? Waar? Etc.... Nu ben ik niet meer zeker en 165 euro is een boel geld om zonder zekerheid uit te geven.

Heeft iemand een idee?

Groet,


Gert
Lidnr 5052
156 SW 2,5 V6 Q-system
33 1,3 Blue 1989
33 1,5 1985 (eigenlijk 1983)
mijn project
Verleden: 156 2,4 JTD sw, 155TD, 146 1,4 ts, 2 maal 33 1,7 ie (en wat non-Alfa's)

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

di mar 13, 2007 08:26

Je kunt hem misschien beter even laten uitlezen bij de dealer, als de lmm stuk is komt dat wel tevoorschijn :wink:

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

di mar 13, 2007 13:35

Je kunt hem misschien beter even laten uitlezen bij de dealer, als de lmm stuk is komt dat wel tevoorschijn :wink:
Niet altijd dus....Als ie het goed doet niet, heb ik bij een andere auto wel eens ervaren...

Om SWdriver verder te helpen:
- hoeveel km en hoe oud is die LMM?
Het wordt namelijk altijd een keertje tijd met die dingen.... :?

Misschien is het mazzel en komt het niet of nauwelijks meer voor. Maar dat is voor de geluk hebbers onder ons - niet voor mij dus :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
swdriver
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: vr nov 17, 2006 06:50
Locatie: Lelystad
Contacteer: Website

RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

di mar 13, 2007 14:29

Alweer mijn tweede (!) bericht op dit forum :)

De LMM zit er op vanaf datum eerste levering. Dat is september 2002 geweest en de auto heeft inmiddels 165 dkm gelopen.

Ik heb wel eens gehoord dat de levensduur door de boot genomen ongeveer 15 dkm is, dus als het de LMM is vind ik dat niet erg. Ik zou het wel erg vinden als ik hem verving en het blijkt iets anders te zijn.

Groet,


Gert
Lidnr 5052
156 SW 2,5 V6 Q-system
33 1,3 Blue 1989
33 1,5 1985 (eigenlijk 1983)
mijn project
Verleden: 156 2,4 JTD sw, 155TD, 146 1,4 ts, 2 maal 33 1,7 ie (en wat non-Alfa's)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8065
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

di mar 13, 2007 17:14

De turbo van een 2.4 gaat schijnbaar rond de 180k km's ook nogal eens stuk... :?
Weet niet wat daar de symptomen van zijn... (behalve minder power) :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

easyrider
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 19:57
Locatie: Vught
Contacteer: Website

RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

di mar 13, 2007 22:41

Trek de LMM gewoon eens los en rij een stukje.
Een JTD loopt beter zonder LMM dan met een kapotte LMM.
Als ie los is en Bella rijdt beter dan is ie zekers naar de eeuwige jachtvelden.

Gebruikersavatar
Ton
Member
Member
Berichten: 175
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:29
Locatie: Answest

RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

wo mar 14, 2007 07:13

Bij een fase 3 jtd kan ook de egr-klep de boosdoener zijn . Dan moeten de symptonen van slecht wegtrekken en enorm roeten zich vooral voordoen bij lage toeren ( < 2000 rpm ) en warme motor .
Dit is wel degelijk goed te achterhalen met de examiner . Moet er wel tijdens het rijden gemeten worden .

Gebruikersavatar
swdriver
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: vr nov 17, 2006 06:50
Locatie: Lelystad
Contacteer: Website

Re: RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

wo mar 14, 2007 20:18

Bij een fase 3 jtd kan ook de egr-klep de boosdoener zijn . Dan moeten de symptonen van slecht wegtrekken en enorm roeten zich vooral voordoen bij lage toeren ( < 2000 rpm ) en warme motor .
Nou, dit is iets nieuws voor mij en het klinkt wel degelijk bekend met wat ik ervaar.

Vandaag toch weer eens bij een serie stoplichten de stopwatch ter hand genomen. Waar hij twee maanden na aankoop de 0-100 in 9.3 deed, doet ie het nu in 10.05. Het is maar 0.75 seconden, dus eigenlijk peanuts, maar maakt mijn ervaring wel meetbaar.

En daarbij zegt iedereen ook "als je LMM stuk is merk je dat heus wel". Ik vraag me af of dit iets is wat iedereen gelijk zou merken.

Owhhhja, die turbo heb ik ook onderzoek naar gedaan op het net (bv squadra-tuning dot com). Dat probleem speelt vooral bij fase 2, en ik heb fase 3.

Maar die egr, kun je die blokkeren of moet die hersteld worden ofzo?

Mijn nieuwsgierigheid naar deze theorie is zeer gewekt,


Groet,


Gert
Lidnr 5052
156 SW 2,5 V6 Q-system
33 1,3 Blue 1989
33 1,5 1985 (eigenlijk 1983)
mijn project
Verleden: 156 2,4 JTD sw, 155TD, 146 1,4 ts, 2 maal 33 1,7 ie (en wat non-Alfa's)

maax

RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

wo mar 14, 2007 21:44

EGR kun je eenvoudig afdoppen. Gewoon een plaatje in de vorm van de flens ertussen zetten en klaar ben je.....

Gebruikersavatar
Ton
Member
Member
Berichten: 175
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:29
Locatie: Answest

RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

do mar 15, 2007 07:01

Afdoppen is een tijdelijke optie , ecu gaat dit "herkennen" als fout . Het is wel een goede methode ter controle waar het probleem zit . Geen verbetering , dan is LMM hoofdverdachte , wel verbetering dan toch egr klep .

maax

RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

do mar 15, 2007 11:49

Wat ik weet is afdoppen een blijvende optie voor de EGR.......

Squadra zet de EGR trouwens softwarematig uit geloof ik....

Gebruikersavatar
swdriver
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: vr nov 17, 2006 06:50
Locatie: Lelystad
Contacteer: Website

RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

ma mar 19, 2007 20:44

Ben ik weer....

Ik denk dat het met dit topic te maken heeft nl.

Net een lampje vervangen. Bij het vervangen van mijn dimlicht zag ik dat er allemaal verse zwarte vloeistof (het is te dun om drab te noemen) op de net nieuwe accu lag. Ik zag zo niet waar het vandaan kwam, maar wel heb ik het idee dat de egr daar valk in de buurt zit en aan die kant is het blok wel vies (daar wel drab).

Kan dit te maken hebben met de eerder genoemde klachten als roeten en minder fanatiek doortrekken? Of is dit weer een heel ander verschijnsel die een nieuw topic waard was geweest?

Ohhww ja, die accu zit er nu zo'n 3000 km in, sinds de laatste beurt. Ik zat zelf ook een beetje te denken aan een teveel aan olie in het blok via een een of andere retourleiding.

Ik hoor het graag.


Gert
Lidnr 5052
156 SW 2,5 V6 Q-system
33 1,3 Blue 1989
33 1,5 1985 (eigenlijk 1983)
mijn project
Verleden: 156 2,4 JTD sw, 155TD, 146 1,4 ts, 2 maal 33 1,7 ie (en wat non-Alfa's)

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

di mar 20, 2007 19:57

Grote kans dat die drab komt uit de slang vanaf de intercooler komt.
Mijn 156 2.4JTD (fase 3) had dat ook, heb ik weggespoten met hogedruk.
Daarna zwette de slang van de turbo naar de intercooler. Die heb ik laten reinigen, sindsdien geen drab meer en is-ie ook zuiniger. Is een eenvoudig klusje.

Afdoppen EGR klep kan wel maar als het na schoonmaken weer 2 dkm goed blijft is het toch ook goed. De EGR klep zit bovenop de turbo en zorgt voor recirculatie van de uitlaatgassen (milieueisen helaas). Als-ie blijft klemmen dan gaat er dus constant vuile lucht naar de cilinders, dus minder vermogen.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
swdriver
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: vr nov 17, 2006 06:50
Locatie: Lelystad
Contacteer: Website

RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

vr mar 23, 2007 11:49

Briljant.

De slang heb ik vanochtend losgeschroefd en op de onderkant zat een grote scheur. (wellicht met het vervangen van de accu gebeurd).

Tijdelijk met ducktape gedicht en wat denk je? hij bijt weer. Roeten? Dat moet nog blijken en hetverbruik kan ik ook pas na een of twee volle tanks bekijken, maar daar heb ik vertrouwen in dat dat beter gaat.

Vanmiddag gelijk een nieuwe slang halen voor een defintieve oplossing.

Groet,


Gert
Lidnr 5052
156 SW 2,5 V6 Q-system
33 1,3 Blue 1989
33 1,5 1985 (eigenlijk 1983)
mijn project
Verleden: 156 2,4 JTD sw, 155TD, 146 1,4 ts, 2 maal 33 1,7 ie (en wat non-Alfa's)

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: RE: is dit een indicatie voor een bijna kapotte LMM?

za mar 24, 2007 11:15

... op de onderkant zat een grote scheur. (wellicht met het vervangen van de accu gebeurd)...
Mooi :D
Check dan ook even de slang van turbo naar intercooler (onderkant auto). Als je toch bezig bent... :wink:
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”