Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Wiellagers 75

ma sep 11, 2006 15:44

Bij de APK van mijn 75 Indy is (o.a) gebleken dat de wiellagers rondom speling vertonen. Nu weet ik dat de vooras stelbare lagers heeft (zoals de Alfetta). Voor de achteras ben ik benieuwd of deze ook stelbaar zijn, of bij speling vernieuwen? De laatste optie lijkt mij niet zo leuk om te doen.

Kortom, ben ik achter de pineut of is er iets stelbaar?

Alvast bedankt,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

RE: Wiellagers 75

ma sep 11, 2006 15:47

Je bent de l*l, achter valt er niets te stellen...... Gewoon vervangen dus. Je hebt er wel speciaal gereedschap voor nodig om de sluitring te verwijderen en erin te draaien. Je kan 'm proberen te tikken met een schroevedraaier, maar ze zitten vaak nogal vast na al die jaren.

Succes!
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 11, 2006 15:49

Achter is vrij vervelend. Die wielnaven loshalen is NIET leuk. Het beste kun je zelf een trekkertje fabrieken, maar zonder slag of stoot zal het zeker niet gaan.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 11, 2006 19:27

Is 4-gats he? Kom hier een complete dion-as zonder speling halen...Is minder werk... :wink:
Pb maar indien interesse.
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

alfafox
Member
Member

ma sep 11, 2006 20:55

sluitringen gewoon doorslijpen,want die krijg je toch niet los en nieuwe erin,let wel op is linkse en rechtse schroefdraad dacht ik.
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 11, 2006 21:16

sluitringen idd doorslijpen (let op dat je de schroefdraad van de triangel niet beschadigt!) of de sluitringen met een beitel of drevel lostikken (veel werk kan zwaar gaan..... mocht het echt niet lukken om ze los te krijgen dan kun je ze altijd nog doorslijpen.)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

GTVke
Full Member
Full Member

di sep 12, 2006 21:17

Die sluitringen krijg ik altijd los met het gepaste ( zelfgemaakte ) gereedschap , nadien heb je dit materiaal terug nodig om de sluitringen op moment te zetten .
De vroegere serie transaxles ( Alfetta etc ) hebben trouwens een andere vorm van sluitring als de latere ( 75 ) .

Afbeelding
Afbeelding

Ook om het lager te demonteren heb ik zelf een trekker gemaakt die het zeer goed doet , gewoon eventjes nadenken .
( foto hieronder is al van de montage ipv demontage maar is hetzelfde materiaal )

Afbeelding
Afbeelding

jef 75
Guru
Guru

vr feb 23, 2007 15:02

ik heb ondertussen ook het speciale gereedschap gemaakt,op hoeveel moment zet je die sluitring terug vast?

Furrikain
Full Member
Full Member

vr feb 23, 2007 16:58

Wat een tegenvaller om te moeten lezen dat sommige van die "special tools" uit de werkplaatshandboeken weldegelijk nodig zijn. En ik maar denken dat dat lot enkel beschoren was aan Lancia, Maserati en Ferrari eigenaars :P

Ik kan al niet wachten om zelf te mogen knoeien :^o :mrgreen:

jef 75
Guru
Guru

Re: RE: Wiellagers 75

vr feb 23, 2007 17:33

Wat een tegenvaller om te moeten lezen dat sommige van die "special tools" uit de werkplaatshandboeken weldegelijk nodig zijn. En ik maar denken dat dat lot enkel beschoren was aan Lancia, Maserati en Ferrari eigenaars :P

als jij een werkplaatshandboek van een 75 hebt,mag je me gerust vertellen hoe die heet,zo wil ik best ook wel eentje :wink:

Furrikain
Full Member
Full Member

vr feb 23, 2007 18:14

als jij een werkplaatshandboek van een 75 hebt,mag je me gerust vertellen hoe die heet,zo wil ik best ook wel eentje :wink:
Nou, het zijn eigenlijk de GTV6 werkplaatshandboeken, met oa. een heel dik hoofdstuk over enkel de transaxle. Achteraan elk hoofdstuk staat een sectie "special tools" die nodig zijn om de beschreven werkzaamheden uit te voeren.

Heb ooit een Cardisc cd-rom gekocht (http://www.cardisc.com/alfa_romeo.htm) waar alle officiële werkplaatshandboeken ingescand op terug te vinden zijn, ik denk iets van een 1200 blz (wel veel dubbel doordat er veel "dezelfde" delen bijzitten maar dan een andere jaargang, in de praktijk verschillen die volumes heel weinig van elkaar). Ik heb er ongeveer een 15cm dikke stapel van afgeprint en daarmee heb ik de belangrijkste dingen wel op papier denk ik (vraag me niet hoeveel pagina's dat juist zijn).

Voor de 75 kan je trouwens al veel vinden op http://www.alfa75.info/id411.htm, maar dat wist je vast al als 75 liefhebber. ;)

jef 75
Guru
Guru

vr feb 23, 2007 18:56

die kende ik,maar dat je dit er allemaal kan uithalen wist ik niet,ik heb er een deel van maar dan in het engels,dan is dit wel iets beter :thumbs:

Furrikain
Full Member
Full Member

vr feb 23, 2007 19:49

die kende ik,maar dat je dit er allemaal kan uithalen wist ik niet,ik heb er een deel van maar dan in het engels,dan is dit wel iets beter :thumbs:
Mijn GTV6 boeken zijn de Engelse en daar staan de special tools dus in bij relevante hoofdstukken. Geen idee hoe het zit met de Nederlandstalige 75 handboeken, ik heb die pdf's nog niet bekeken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”