Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Chassis stiffener

vr feb 23, 2007 09:57

Ik kwam dit tegen op het internet:

Afbeelding

Zou zoiets nou werken/zin hebben?

Komt trouwens uit: http://www.international-auto.com/pdf_f ... 0/pg46.pdf
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: Chassis stiffener

vr feb 23, 2007 10:08

Is een erg populaire methode in de USA. Kijk maar eens goed naar al die programma's van Discovery. Al de opgedirkte muscle cars worden voorzien van zo'n frame. Het lijkt me een logische oplossing, maar of het ook werkt voor de Spider???
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Chassis stiffener

vr feb 23, 2007 10:15

Krijg je bv. niet extra spanning/krachten op juist de verkeerde plekken in de carrosserie?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 645
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: RE: Chassis stiffener

vr feb 23, 2007 10:35

Krijg je bv. niet extra spanning/krachten op juist de verkeerde plekken in de carrosserie?
Volgens mij doet dit ding niet zoveel en is het een marketing gadget...om wat euros uit je zak te plukken. Pak eens een A4 papiertje vast en voel maar eens hoe torsiestijf dit is. Beter een Torque-tube creeren over de middentunnel.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5634
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Chassis stiffener

vr feb 23, 2007 12:18

ik denk dat goed doorlassen van de tunnel en dropels veel meer zin heeft. laswerk aan die dingen is toch al slecht, 1x een spider gezien waarbij de puntlassen over de hele bivenlijn van de dorpels gewoon losgesprongen waren door de torsie. Die dingen zijn slap.

Kijk anders eens op ALfabb.com, op dat forum is vast wel info te vinden waar je wat mee kan.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1319
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Chassis stiffener

vr feb 23, 2007 12:49

Jaren terug ooit eens aan gedacht iets dergelijks te maken voor mijn spidertje. Ik wist niet dat er al iets dergelijks te koop was.
Is in principe hetzelfde als een stabilisator. Als het goed uitgevoerd wordt kan je zeker behoorlijk wat stijheid toevoegen.
Ik vind de foto niet goed genoeg om erover te oordelen of deze echt werkt.
Verder zou je, zoals je zelf al aangeeft, eens goed naar de onderkant van de 105 moeten kijken of er op de goede plekken de krachten worden ingeleid.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: Chassis stiffener

vr feb 23, 2007 14:16

Geen idee hoe effectief zoiets is, maar een bijkomend "probleem" in het geval van een Alfa lijkt me dat je dan best eens een verse laag underbody coating kan aanbrengen, liefst niet overspuitbare die zacht blijft, met extra torsiekrachten verdeeld over die vier punten zou je oude, verharde coating makkelijk kunnen gaan scheuren waardoor de boel lekker gaat roesten.

Het kan een onzinverhaal van mijn kant zijn hoor, maar ik heb nu al aan een paar oldtimer roadsters geprutst en het valt toch op dat verharde tectyl bij sommige wagens met lekker slap chassis makkelijk gaat barsten.

Doorlassen lijkt me inderdaad een beter (en goedkoper) plan, eerst eens kijken wat je daarmee bereikt. Wel niet vergeten dat je spider die toch al een minieme kreukelzone heeft er zeker niet veiliger op gaat worden bij een aanrijding met dat soort geintjes.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Chassis stiffener

vr feb 23, 2007 14:29

Ik vroeg het mij alleen af, ben het (nog) niet serieus van plan. Ik stoor alleen mij wel eens aan de slapte van de carrosserie van de Spider, maar dat is gewoon inherent aan de leeftijd van het ontwerp. Als ik een echt scheurijzertje wil, dan komt er wel een Bertone ;)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Chassis stiffener

vr feb 23, 2007 15:09

Ik vroeg het mij alleen af, ben het (nog) niet serieus van plan. Ik stoor alleen mij wel eens aan de slapte van de carrosserie van de Spider, maar dat is gewoon inherent aan de leeftijd van het ontwerp. Als ik een echt scheurijzertje wil, dan komt er wel een Bertone ;)
Zolang je nog rotondes kan nemen zonder dat je deur openzwaait, valt het allemaal nog best mee met die chassis-slapte :mrgreen:

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Chassis stiffener

vr feb 23, 2007 15:49

Ik heb wel gehad dat de motorkap spontaan open sprong :? (kwestie van stellen...)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Terug naar “Algemene Technische vragen”