Furrikain
Full Member
Full Member

GTV6 dempergeneuzel: Koni Geel vs. Spax vs. random vaag merk

do feb 01, 2007 15:26

Weer een topic om mijn eindeloze nieuwsgierigheid wat voer te gunnen: heeft iemand ervaring met instelbare Spax dempers?

Volgens hun catalogus zijn deze nog gewoon te krijgen. Wat ik vooral interessant vind aan deze dempers is dat ze in te stellen zijn met een draaiknop en dus ook na montage vlot van hardheid te veranderen zijn. Wat ze moeten kosten, weet ik dan weer niet (ik kan zo niet meteen een site vinden die ze online aanbiedt met prijs bij).

Apart is overigens wel dat de Spax catalogus onderscheid maakt tussen GTV's van '80 tot november '84 en GTV's van '85 tot '89? Voor GTV's tot '84 zijn hun dempers niet eens meer leverbaar.

Is er een wijziging geweest aan het onderstel van de GTV waar ik niks van weet ofzo? :?

Het gaat trouwens om de Spax PSX serie.

En nu we het toch over voor de benelux vrij vage merken hebben (als je geen Britse oldtimer hebt tenminste): zijn er nog andere bedrijven die sportdempers voor de GTV6 leveren die best te pruimen zijn?

ErwinV6

RE: GTV6 dempergeneuzel: Koni Geel vs. Spax vs. random vaag

do feb 01, 2007 16:44

Ja heb Spax op mijn destijds Ring 75 ts gehad en beviel mij veel beter als Koni geel!!

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

do feb 01, 2007 17:10

Spax zijn prima dempers en ook veel makkelijker in te stellen, gewoon met een schroevendraaier,
Koni moet je loshalen
trasforma il meglio in massimo

Furrikain
Full Member
Full Member

do feb 01, 2007 17:50

So far so good dus. 8) Weten jullie ook iets over de prijsklasse? Het leek mij dat ze ongeveer even duur als gele koni's zijn?

Ik heb ook altijd alleen maar goeie dingen over spax gehoord, vooral dan van de jaguargek die ik ken, raar dat gele koni's op dit forum schering en inslag zijn en Spax nagenoeg onbekend.

Is er soms ook nog iemand die wat inzicht kan bieden waarom er modellen zijn voor gtv's tot '84 en voor latere? Voor zover ik weet is er niks veranderd? :?:

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

do feb 01, 2007 19:44

Is wel degelijk iets veranderd aan de GTV's, alleen wat dat met de dempers te maken heeft is mij niet duidelijk.
de latere GTV's hebben het onderstel zoals de 75, de vroegere als de Alfetta's, heb altijd gedacht dt dat voor de dempers niets
uit mocht maken
trasforma il meglio in massimo

Furrikain
Full Member
Full Member

Re: RE: GTV6 dempergeneuzel: Koni Geel vs. Spax vs. random v

do feb 01, 2007 19:48

Is wel degelijk iets veranderd aan de GTV's, alleen wat dat met de dempers te maken heeft is mij niet duidelijk.
de latere GTV's hebben het onderstel zoals de 75, de vroegere als de Alfetta's, heb altijd gedacht dt dat voor de dempers niets
uit mocht maken
Beetje off-topic, maar goed, het is m'n eigen topic en bij deze vergeef ik mijzelve :mrgreen:: zit er een groot verschil tussen het alfetta en 75 onderstel? Wat het voor de dempers zou moeten uitmaken, snap ik ook niet meteen.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: GTV6 dempergeneuzel: Koni Geel vs. Spax vs. random vaag

do feb 01, 2007 19:54

zijn er nog andere bedrijven die sportdempers voor de GTV6 leveren die best te pruimen zijn?
Als het voor jouw Gtv is: Billstein....(want straatversie en Belgie hebben ze een hekel aan strijken - lees: "iets" hobbeligere wegen) Dan is de combi A: ik wil leuk veren B: lekker sturen C: met acceptabel comfort D: en toch prestaties het meest verenigbaar in Bilstein. Mooie niet te stugge 2 voudige demping.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Furrikain
Full Member
Full Member

Re: GTV6 dempergeneuzel: Koni Geel vs. Spax vs. random vaag

do feb 01, 2007 20:40

zijn er nog andere bedrijven die sportdempers voor de GTV6 leveren die best te pruimen zijn?
Als het voor jouw Gtv is: Billstein....(want straatversie en Belgie hebben ze een hekel aan strijken - lees: "iets" hobbeligere wegen) Dan is de combi A: ik wil leuk veren B: lekker sturen C: met acceptabel comfort D: en toch prestaties het meest verenigbaar in Bilstein. Mooie niet te stugge 2 voudige demping.
Ik heb nu al meerdere keren gelezen dat Bilstein niet meer zou leveren voor de GTV6? Waar juist weet ik niet meer zeker, ik denk op alfagtv6.com.
Voor de rest heb ik ook liever een goeie niet regelbare set dempers dan slechte regelbare. Geen idee hoe hard Spax is in de zachtste stand.

EDIT: ze staan inderdaad wel nog gewoon in de catalogus, zowel op de US als de EU site, het gaat wel alleen om de B4 variant, wat voor zover ik weet geen "sport" demper is maar een better-than-OEM "gewone" demper... als dat al ergens op slaagt :P

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

vr feb 02, 2007 09:42

Voor Spax :
Patrick Leysen
Filterservice
Vliegplein 43
2270 Herenthout
Belgïe
Tel +32 (0)14/516431
Fax +32 (0)14/516405
Gsm +32(0)475/877361
filterservice@pandora.be

zijn bijnaam : "Patje Spax"... need I say more ? Wedden dat hij ze op voorraad heeft !
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr feb 02, 2007 10:06

Ik vond de spax op de 75 TS wel goed en makkelijk instelbaar.
Wel vond ik dat ze snel versleten waren. (40.000 km) Koni's zijn daar beter in.

Voor mijn huidige 75 V6 heb ik net nieuwe Billsteins binnen gekregen en dat zou dan toch de overtreffende trap op de koni's moeten zijn....
Voor de gtv6 kan je gewoon de dempers van een 75 gebruiken. Past prima.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr feb 02, 2007 10:38

Koni staat i.d. bekend om duurzaamheid en heeft een goede reputatie. Mijn beperkte ervaring is dat Koni een uitstekende keuze is ter vervanging van de originele dempers maar ik ben onder de indruk van de set van Bilstein met name vanwege het het comfort, zeer goede demping en is de keuze voor een verlaagde/sportieve Alfa waarmee je ook op de straat makkelijk kan rijden. Ik ben geen fan van verlagen maar als je het doet, ga dan voor Bilstein!

Furrikain
Full Member
Full Member

Re: RE: GTV6 dempergeneuzel: Koni Geel vs. Spax vs. random v

vr feb 09, 2007 01:46

Voor Spax :
Patrick Leysen
Filterservice
Vliegplein 43
2270 Herenthout
Belgïe
Tel +32 (0)14/516431
Fax +32 (0)14/516405
Gsm +32(0)475/877361
filterservice@pandora.be

zijn bijnaam : "Patje Spax"... need I say more ? Wedden dat hij ze op voorraad heeft !
Was dit topic even uit het oog verloren, daar het demperbudget tijdens al dat geneuzel gedeeltelijk is opgegaan aan een Facom compressiemeter in een sexy koffertje, maar dit adres hou ik zeker bij ;) :thumbs:

GTV
Guru
Guru

vr feb 09, 2007 10:08

Akieromeo
Member
Member

wo mei 09, 2007 19:26

Heeft er iemand ervaring met OSRAV dempers^????(dempers van Giacomini Motorsport)

ik heb ze besteld en binnenkort komen ze onder de GTV6
GTV6 '82
GT 1.9 JTDm

Petje 75
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 09, 2007 19:53

Ja, verschillende testen in duitse en noorse bladen gelezen, voor weggebruik redelijk tot goed voor steviger (circuit)werk is de uitgaande slag niet of nauwelijks aanwezig (volgens de testers althans) normale prijs prestatievehouding.

Terug naar “Algemene Technische vragen”