wo jan 24, 2007 19:24
Werkt niet hetzelfde...
Bij beiden wordt welliswaar een pulssignaal omgezet naar een vaste spanning, maar bij een toerenteller wordt deze rechtstreeks naar een voltmetertje geleid. Bij de snelheidsmeter wordt een motortje aangestuurd die via tandwieltjes de kilometerteller aanstuurt en een centrifugaalmeter. Die centrifugaalmeter is niks meer dan een ronddraaiend magneetje die een iets verder geplaatst metalen plaatje met daarop de wijzer meesleept. De electronica van de snelheidsmeter is over het algemeen een stuk robuuster omdat hier veel hogere eisen aan worden gesteld, deels wettelijk maar een motortje vraagt ook een stuk meer dan een simpel voltmetertje.
In dit geval: de electronica werkt want het motortje draait en laat de kilometerteller lopen. Wat mis gaat is de centrifugaalmeter en daar valt niet veel aan te doen. Meestal doet ie het ineens weer als je 'm uitelkaarhaalt en zonder verder iets te doen weer inelkaarzet. Een beetje WD40 erbij kan geen kwaad, helpt ook tegen vocht.