Volgens mij haal jij een aantal dingen door elkaar. Ik zal hieronder even een overzicht geven van een aantal sensoren uit jouw 33 die met temperatuur te maken hebben. (Allemaal vanuit de bestuurdersstoel gezien)
Temperatuursensor voor het motormanagementsysteem:
Deze tweepolige sensor meet de temperatuur en geeft die door aan de ECU. De ECU bepaald aan de hand van die waarden of er koudestartverrijking toegepast moet worden etc. Deze sensor zit aan de rechterkant van de motor in het injectorblok (net onder het inlaatspruitstuk) geschroefd en is te herkennen aan het blauwe kunstof gedeelte.
Temperatuursensor voor aansturing waarschuwingslampje dashboard:
Op de rechter cilinderkop zit een eenpolige sensor. Wanneer de motortemperatuur kritiek word zal deze sensor het rode lampje achter de temperatuurmeter in jouw dashboard aansturen. De sensor ziet eruit als een metale blokje en zit met 1 boutje op de cilinderkop vast. Deze sensor wil nog wel is kapot gaan waardoor het lampje onnodig snel (of niet) gaat branden.
Temperatuursensor voor aansturing temperatuurmeter dashboard:
Aan de linker kant van de motor zit wederom in het injectorblok (net onder het inlaatspruitstuk) een eenpolige sensor. Deze sensor meet de koelvloeistoftemperatuur en stuurt je temperatuurmeter in de auto aan. Dit is dus de sensor waar jij naar moet kijken. Ook deze sensor wil nog wel is kapot gaan.
Thermocontact voor aansturing FAN:
In de radiateur zit een tweepolig thermocontact geschroefd. Dit thermocontact zorgt ervoor dat bij een bepaalde temperatuur (~90 graden) je FAN ingeschakeld word. Daalt de temperatuur weer, dan onderbreekt het thermocontact automatisch weer de verbinding en stopt je FAN met draaien. Deze sensor heeft verder niets te maken met de meter in de auto!
De stekkers van het thermocontact en van de FAN zelf hebben dezelfde vorm en kunnen daarom verkeerd om aangesloten worden. Jij hebt de kleuren op de sloopt gechecked en het thermocontact vervangen. Dat zou dus in principe goed moeten zitten. Bij ~90 zou je FAN dus aan moeten gaan. Deze temperatuur bereik je niet zomaar, daarvoor moet ie behoorlijk lang (stilstaand) draaien en misschien zelfs wel wat (niet teveel) toeren maken. Kijk er dus niet gek van op als dit ff duurt.
volgens bovenstaande zou de Temperatuursensor voor aansturing waarschuwingslampje dashboard een
eenpolige stekker: moeten hebben en rechts zitten toch? misschien dat het op verschillende motoren het geval is.
het verhaal is dus dat ik gewoonweg niet de juiste sensor voor me had. en dus verkeerde aan demonteren en doormeten ben geweest.
de tempratuurmeter in het spruitsutk zit bij mij rechts in het blok en is een grote bout met een
2polige aansluiting: even belangrijk om erbij te vermelden dat het aan de voorzijde zit zegmaar aan de radiateur kant.
de koudestartsensor (met blauwe stekker) heb ik inmiddels gewonden na het een en ander los te maken. deze zit ook aan de rechterzijde van het inlaat maar dan aan de achterzijde. ik kwam hem tegen toen ik de kables ging volgen vanuit de computer.
de stekker was kapot en zat niet op de sensor aangesloten, hoe deze kapot is gegaan dat weet ik echt niet, hoop dat het probleem nu bij mij is verholpen.