Sandertje P4

Wie weet raad...

za aug 05, 2006 17:14

Ik ben bezig met het strippen van mn alfa 33 p4. :lol:
Nu haalde ik vanmiddag de klokken eruit en zag dat er een paar draden doorverbonden waren :(

Een draad van de breedste stekker,een geel/groene,zat een stickertje op abs,was doorgeknipt.
En was vanuit de klokken aan de oranje/zwarte draad verbonden,
en de geel/groene die dus over was,is afgetaped.
En de oranje/zwarte draad is ook doorgeknipt naar 2 anp stekkertjes om hem door te verbinden,
aan de ene kant stond,abs,en de andere kant abs/4x4.

Wie weet hoe,wat en waarom dit zo is...

mvg

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Wie weet raad...

za aug 05, 2006 17:34

misschien storing in het abs een tijd terug?
geen pegels om te laten maken destijds?

Erwin
Member
Member
Contacteer: Website

za aug 05, 2006 17:42

Waarschijnlijk om een storing te verdoezelen.
Ik zou het weer op de orginele manier aansluiten, waarschijnlijk blijven dan de lampjes van abs en 4x4 branden.
Doordat ze nu doorverbonden zijn met de andere controlelampjes gaan ze na het starten uit, (klopt dat?) en lijkt alles in orde.
Sucses!! Dit kunnen tijdrovende dingen zijn.
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Sandertje P4

za aug 05, 2006 19:58

Weet haast wel zeker dat het is om iets te verdoezelen :?
Want bij de verkoop was me verteld dat de remklauw rechts-achter geen werking had,
en achteraf gezien brande het lampje van de abs niet... wat het dus wel had moeten doen.
En bij het in contact draaien brande de lampjes van de 4x4 en de ABS samen en gingen ook samen uit.
En vanavond ga ik even de toerenteller uitwisslen en kijk direct even of de draden op de lampen uitkomen,als het wil.

Maar dan heb ik nog een vraag; Ze hebben me verteld dat je bij het starten van de auto de
rem ingetrapt moest houden,omdat het ABS systeem zich moest syncroniseren voor de 4x4.
En dat anders de 4x4 niet werkt....

mvg

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

za aug 05, 2006 21:21

Sander,

wat bedtreft de draadkleuren kan ik je op dit moment niet verder helpen, mijn P4 paieren zitten ivm mijn verhuizing ergens in een doos, ver weg..

Maar ik kan je wel het volgende vertellen:

Het controlelampje van de 4x4 en van de ABS hoort aan te gaan bij het aanzetten van het contact, dit is een test. Na een enkele seconde horen beide lampjes weer uit te gaan, en als je 4wd goed zou werken hoor je op dat moment ook een klik onder je auto, bij de versnellingsbak, dat is de eleactromagnetische koppeling die inschakelt.

Dat je de rem in moet trappen bij het starten is een fabel. Ik snap ergens wel waar het vandaan komt, de P4 heeft nl twee losse remschakelaars bij je rempedaal. Het is nl zo dat bij sterk remmen de 4wd uitgeschakeld moet worden om bij blokkerende wielen niet meteen 4 blokkerende wielen te hebben (door de 4wd koppeling). Deze twee remschakelaars moeten exact synchroon gesteld staan, is dit niet het geval dan wordt de 4wd uit voorzorg uitgeschakeld.
Waarom je eigenlijk de rem in zou moeten trappen weet ik niet exact, misschien ziet de computer dat als dat de schakelaars synchroon staan? Misschien is het een soort 'overrulen' van het systeem? Geen idee, ik heb ook weinig verstand van electrische schema's, maar daar is matuurlijk veel uit te halen.

Ik zou zeggen, sluit alle draden wer eerst eens aan zoals ze horen te zitten, kruip in je voetenbak, speel een beetje met het rempedaal en kijk/luister of de beide remschakelaars tegelijk werken/klikken, en kijk dan weer eens wat de lampjes doen bij het aanzetten van het contact. Ze moeten dus beiden even aangaan maar ook zeker weer na 1 of 2 seconden doven. Blijven ze aan dan is er een storing.
Overigens kan de dealer dit perfect uitlezen, of je kan het dmv de knippercode ook zelf uitlezen.

Succes
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Terug naar “Algemene Technische vragen”