33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

ma jun 19, 2006 10:24

Haha, zo'n paaltje (of iets anders) heb ik ook ergens ingeparkeerd staan.

Weet je ook waar die chip zit? Rechtsvoor in het dashboard?

En weet je ook of je aan de buitenkant kan zien of het de originele of een vervangend exemplaar is?

Raimon
Guru
Guru

ma jun 19, 2006 10:30

Die ECU zit inderdaad rechts onder het dashboardkastje... Om te checken wat voor chip er in zit, zal je de unit toch los moeten koppelen... Vervolgens met een schroevendraaier de behuizing openen en de bovenste printplaat uit de houdertjes wippen. Dan kijk je tegen de chip aan en kun je checken of ie origineel dan wel Squadra dan wel wat dan ook is...
156 SW 1.9 JTD

33-16v-QV

ma jun 19, 2006 10:31

Thanx Raimon! Binnenkort s ff kijken.

33-16v-QV

wo jun 21, 2006 10:48

Iemand bekend met deze remmen:

http://www.autopartsonline.nl/nl/ao_sel ... p?mrk=ALFA ROMEO&mdl=33-b&typ=1.7i-16V&blk=061800&vp=td

Zien er wel goed uit en niet duur (?)

Weet iemand wat originele remmen kosten, of een site waar een originele onderdelen database te vinden is?

33-16v-QV

wo jun 21, 2006 10:59

Mogelijk kan tevens iemand vertellen hoe ik de remmen vervangen, schijven + blokken.

Is dit vrij simpel? Gewoon remmen eraf schroeven en nieuwe erop en hoe zit het met de ontluchting van de remleidingen?

Uurtje werk voor een ervaren monteur?

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo jun 21, 2006 12:01

Remmen vervangen is vrij eenvoudig, ook zelf goed te doen.
Ontluchten hoeft in principe niet, omdat je de leiding niet van de remtang hoeft te halen. Je moet alleen wel de remzuiger met een grote waterpomptang indrukken. Anders krijg je de nieuwe blokken niet op je schijf.
Een monteur kan het idd in een uurtje doen.

Heb geen ervaring met brakemax schijven/blokken. Volgens mij maakt het voor straatgebruik niet zo heel gek veel uit welke gegroefde/geperforeerde schijven je gebruikt. Remblokken maken wel een groot verschil. Ferodo DS 2500 zijn goede blokken alleen niet goedkoop.
Als het wat te duur wordt, zou ik eerder op schijven bezuinigen dan op blokken!
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

33-16v-QV

do jul 06, 2006 07:58

Ben ik weer even........

Ondertussen doet de auto het nog heerlijk, heb nog niks vervangen maar gaat zeker gebeuren.

Gister wel wat raars gehad.......Stond voor een stoplicht en motor draaide stationair 2200 toeren, is normaal want doet ie altijd na tjidje hard rijden. Maar als ik de motor even aan en uit zet draaid ie weer 900.

Maar goed toen ik hem weer starte, starte deze wel maar wou met geen mogelijkheid aanslaan, ik heb paar minuten geprobeerd en deed helemaal niets. Gelukkig kwam er vriendelijke man in een busje voorrijden die me even stukje richting huis bracht. Onderweg nog in de 2 en 3 geprobeerd maar nog steeds niets. Wel viel me later op dat de contact lampjes niet branden. Start motor draaide dus wel. Vriend gebeld en auto samen naar huis geduwd.

Kwam er toevallig een jongen kijken die op visite bij de buren was. Samen wel een uur naar de auto gekeken. Hij had er zeker verstand van. Had ook 2 33ers gehad.

Na een goed uur accu omgewisseld met zijn auto en die gaf zat vermogen maar niet aanslaan. Na nog wat keertjes begon spontaan het accu lampje op de dashboard weer de branden en starten de auto direct! Leek wel even een klik te horen.

Dacht de koppakking of ontsteking, koelvloeistof was ook bijna op en het was bloedheet weer. Is het waarschijnlijk het contact slot (of relais?), deze is ooit open geweest omdat ik de sleutels kwijt was.

Al met al niets aan de hand dus, monteur heeft hele auto nakeken en hij denkt dat het een goede auto is, op de zaken na die ik in het verleden geplaatst heb.

Wat wel opviel was dat wanneer de motor draaide en de accu koppel je los de motor onrustiger wordt, klopt dit?

Had trouwens verwacht dat de auto zou afslaan, omdat het een electr. ontsteking is.

Huib
Guru
Guru

do jul 06, 2006 08:30

Dat zit hem waarschijnlijk in het contactslot, als ik het zo lees had je helemaal geen +15 (spanning na contact). Ff de kappen van de stuurkolom af, dan vind je op ca. 20cm van het contactslot een 3 polige stekker in de bedrading, die wil nog wel eens voor dit probleem zorgen.

Als je bij draaiende motor de accu loskoppelt blijft hij lopen omdat de dynamo dan voor de spanning zorgt. Echter de accu heeft ook een stabiliserende functie op de boordspanning, en dat is best belangrijk met gevoelige elektronica als de ECU van de motronic.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

33-16v-QV

do jul 06, 2006 08:45

oke.....spanning na contact.....klinkt heel aannemelijk......thx..

Kan het ook een relais zijn......weet dat in het verleden een auto alarm op deze auto heeft gezeten.

Terug naar “Algemene Technische vragen”