...Selenia 10W40 vol synthetische olie.
...zonder betweterig te willen zijn, ik ben namelijk verre van een olio-expert, maar is 10W40 geen half-syntheet? Ik zou wel de Selenia, zoals al door voorgaande posters geadviseerd, als dat er voorheen ook in is gegaan blijven gebruiken en de Halfords hiervoor voorbij rijden.
Zoals al door anderen geadviseerd, eerst eens goed nagaan waarom er koelvloeistof verbruikt wordt. Dit mag echt niet, het is een gesloten systeem. Behalve bij uitzonderlijk hoge belasting: dan zal het overdrukventiel in de reservoirdop het teveel aan druk aflaten voordat er schade optreedt (slang, pakking of radiateur die springt). In dat geval zal je inderdaad weer moeten bijvullen.
Voordat je wellicht schade oploopt, zou ik het systeem eerst (laten) afpersen. Dit hoeft als je het uitbesteed niet veel geld te kosten, het is nauwelijks werk. Door het af te persen, simuleer je een (over)druk situatie en worden kleine lekkages welke vaak verdampen, toch zichtbaar. Mits het naar buiten toe lekt natuurlijk, want hangt niet een en ander samen met het olieverbruik?
Sterkte, Leo