MTS

!!!!There is a new guy in town with some questions!!!

zo jun 11, 2006 23:11

hé hallo,

hè hè eindelijk een alfa romeo forum gevonden.....mijn broer heeft dus afgelopen week een 147 1.6 bj:2002 gehaald met op de teller 80.000 km... hij rijdt perfect maar ik heb toch wat vraagjes...

---- de uitlaat, ja wat kan ik erover zeggen.... de uitlaat vertoont wat roest... het is alsof er een laagje loslaat.... nu heb ik gelezen op dit forum dat ik wat hittebestendige verf kan gebruiken en dat erop kan spuiten... is dat dan wel goed voor de uitlaat?? en hoe weet je nou of het niet tot binnen in de uitlaat is gaan roesten??? en waar kan ik het verf dan kopen??????

---- de versnellingsbak.... als ik of me broer rijden is het ons opgevallen dat ie wat stroef naar z'n 3 schakelt.. als je schakelt hoor je ook alsof ie moeite heeft met het komen in de 3de versnelling je hoort een krakend geluid.... misschien tandwielen??? (dus eigenlijk rijdt ie niet perfect)

---- en hoe zit het met de boordcomputer??? is die te vertrouwen??? wat ik wel s zie is dat de hoeveelheid kilometers die je kan rijden met de brandstof die je hebt heel snel verspringt....

---- en motorolie voor de 147... wat is het beste??? of wat is het meest gebruikte??

dit was het zo een beetje..... hopelijk vinden jullie het niet lastig om deze vragen te beantwoorden....

alvast bedankt....

ps: ME EERSTE POST IS EEN FEIT!! :P

tommie
Guru
Guru

RE: !!!!There is a new guy in town with some questions!!!

ma jun 12, 2006 22:37

hallo naamloos! (tenminste, ging er niet vanuit dat MTS je naam is)

volgens mij zijn die einddempers van de 147 niet zo heel erg sterk, bij mn vader in de buurt rijdt er ook 1, die heeft hetzelfde euvel, en laatst op de snelweg kwamen we er ook 1 tegen met hetzelfde. waarschijnlijk is deze meer gemaakt op het italiaanse klimaat dan op het nederlandse ;)

wat betreft de boordcomputer: als deze het actuele verbruik aangeeft, dan veranderd dit inderdaad op het moment dat je meer of minder gas geeft. dit is eigenlijk heel onbetrouwbaar, het beste kun je naar het gemiddelde verbruik kijken, dit zal een egaler verloop hebben.

motorolie, dit zal vast wel in het instructieboekje, onderhoudsboekje of het smeerkaartje wat aan de knipperlichthandel hangt staan? en anders kun je met 1 belletje naar de alfa romeo dealer hier meteen achter komen wat er voorgeschreven wordt.

voor wat betreft de versnellingsbak geef ik het stokje even door aan de volgende ;)

succes!
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

M.Jansen

wo jun 14, 2006 21:25

Uitlaten zijn inderdaad niet best, je hoeft je er echter geen zorgen over te maken aangezien de uitlaat uit meer lagen bestaat en de roest enkel op de buitenmantel zit, maar het staat inderdaad wel slordig.

Je kunt er hitte bestendige verf op aanbrengen ( verfspeciaalzaak ) maar dit is maar een tijdelijke oplossing, misschien is het een betere oplossing om tegen de tijd dat de eindempper echt versleten is een sportdemper te plaatsen staat ook een stuk mooier.

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: !!!!There is a new guy in town with some questions!!

za jun 17, 2006 17:06

Uitlaten zijn inderdaad niet best, je hoeft je er echter geen zorgen over te maken aangezien de uitlaat uit meer lagen bestaat en de roest enkel op de buitenmantel zit, maar het staat inderdaad wel slordig.

Je kunt er hitte bestendige verf op aanbrengen ( verfspeciaalzaak ) maar dit is maar een tijdelijke oplossing, misschien is het een betere oplossing om tegen de tijd dat de eindempper echt versleten is een sportdemper te plaatsen staat ook een stuk mooier.
Als deze eenmaal aan het roesten is dan heeft die rotzooi ook geen zin meer, hij roest hoe dan ook door.
Wat betreft de versnellingsbak ; bij de volgende ohb vragen of ze ook de versnellingsbakolie willen vervangen, kan soms wonderen doen

MTS

ma jun 19, 2006 17:45

heren bedankt voor jullie antwoord...

een sportdemper?? zal er ffe naar op zoek gaan....

enne versnellingsbak olie??? zou ik kunnen proberen... maar is het dan niet raar dat de versnelling alleen in zijn 3 "kraakt"??? ik zou denken dat het dan bij alle versnellingen zo zou zijn.. of denk ik nu verkeerd????

in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden...

Nootje

za jul 01, 2006 10:53

Goedenmorgen MTS,

'K heb me ook maar ff geregistreerd, was nl op zoek naar een oplossing voor hetzelfde schakel probleem.
Heb ook een 1.6 TS Veloce, het schakelen gaat vooral lastig van twee naar drie en terug van vijf naar vier naar drie.
Heb je je bak al ververst, en heeft dat geholpen?
Zo niet dan moet ik denk ik ook even verder kijken dan het vuldopje. :)

Ik hoop dat de verse olie helpt (zou kunnen want 96.000 km gereden), want op het moment gaat het schakelen net zo zwaar als in een P2 van voor de oorlog. :oops:

PS. Al een leuke demper gevonden?

Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”