flash

v-snaar

do jun 08, 2006 12:51

He alfisti,

Mijn v-snaar (naar de alternator, volgens mij) piept. Kan je die zelf stellen en zo ja, hoe gaat dit in zijn werk.

Grazie e ciao

Huib
Guru
Guru

RE: v-snaar

do jun 08, 2006 13:02

Ja die kun je zelf stellen maar vaak kun je hem beter gelijk vervangen, hij gaat piepen omdat hij versleten is.

Hoe het stellen in zijn werk gaat hangt van het type Alfa af.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do jun 08, 2006 15:12

Principe (ongeacht type)

Onderste bevestigingsbout (waar de dynamo als het ware "op staat" een paar slagen losdraaien.

Bovenste bevestigingsbout (die in de stelsleuf zit) losdraaien (maar niet verwijderen).

Nu de dynamo met behulp van een grote schroevendraaier of iets dergelijks (als hefboom gebruiken) zo ver van het blok afduwen totdat de v-snaar zo strak gespannen staat dat de snaar max 0,5cm. ingeduwd kan worden. Terwijl je deze spanning met de hefboom vashoudt de bovenste (stel) bout aandraaien zodat de dynamo in deze stand blijft staan.

Daarna de onderste bout vastdraaien.

De eerste keer is het handig om met twee man te doen (een de spanning vasthouden en de andere de bout aandraaien).

Let op!!! Te strak verhoogd de slijtage van je dynamo- en waterpomplagers enorm.

Draai de moeren flink vast (maar breek ze niet af).

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

flash

do jun 08, 2006 15:25

He alfisti,

kijk een duidelijke uitleg. Het gaat om een 33. Is het verwisselen even makkelijk? Wat moet eerst verwijderen om er goed bij te kunnen of kan je hem zo afstellen/vervangen?

Update: Trillen bij 120 waren bobbels op de achterbanden. Banden getrimd en gebalanceerd. Trillen is weg.

Grazie e ciao

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 08, 2006 15:44

Als het een 33 met stuurbekrachtiging betreft, moet die riem er eerst af. De pomp van de SB los je door 2 van de 3 boutjes achteraan op de pomp los te draaien, dan kan je 'm kantelen. Dan de dynamo los, bovenste bout (tussen SB pomp en dynamo). Daarna de onderste lossen.
Dynamo kantelen, riem af, nieuwe riem op. Dynamo opspannen (doe ik gewoonlijk met een klein koevoetje op het blok, let op voor je vriesdoppen ). Moetjes vastzetten.
als je de riem 1 cm kan indrukken met je duim staat ie goed op spanning. Riem van de SB terug monteren, deze spant in principe zichzelf. Vervang die best ook door een nieuwe, kost je 7 € oid.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do jun 08, 2006 16:08

En bewaar dan de oude riem op je reservewiel of ergens anders in de auto. Dan ben je onderweg niet afhankelijk van de voorraad van de man van de ANWB maar kun je (al dan niet met zijn hulp) je onderweg altijd helpen indien die nieuwe riem het toch een keer begeeft.

zou bij vervangen trouwens zowel die van de stuurbekrachtiging als van de dynamo vervangen.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

flash

vr jun 09, 2006 20:32

He alfisti,

Ik heb de SB-pomp proberen los te halen door 2 bouten los te draaien. Maar ik krijge hem niet gekanteld. Over welke 2 bouten hebben jullie het? Ik heb de bovenste twee bouten achter op de SB-pomp los gedraaid. Of zijn het 2 van de drie bouten voorop op de spoel?

Grazie e ciao

Tymen QV
Full Member
Full Member

za jun 10, 2006 10:57

Hey Flash, hier een tipje van de sluier een hamersteel onder de dynamo tikken zodra de V-riem strak staat,

moeren vast draaien, en hamersteel er weer tussen uit wrikken, tsja je moet toch wat.

Veel succes

Tymen QV
:wink:
----------------

Terug naar “Algemene Technische vragen”