hugo
Member
Member

koppakking en remmerij

za mei 27, 2006 23:23

Wederom heb ik een aantal vragen. Ik dank jullie bij voorbaat voor de antwoorden.

Ik ben bang dat mijn Alfa 75 een lekke pakking heeft. Hij verbruikt koelvloeistof en best veel olie. Ik heb de wagen pas een week, maar ik heb er nu al bijna 2 liter olie 15w40 bij gegooid, nu weet ik niet of hij zoveel in 600 km rijden heeft verbuikt.

De wagen rookt wat blauwe rook bij het doorschakelen en bij gaslos bij hogere toeren.

Ik vroeg me af hoe ik kan checken of de pakking echt lek is? En kan ik er nog mee doorrijden? Is het zelf te repareren, of moet de hele motor opnieuw afgesteld worden?

Wat het rembalans betreft vind ik dat de wagen bij hogere snelheid ( 120 en hoger) alle kanten op trekt. Eerst naar links dan naar rechts en dan gaat hij redelijk remmen. Is de remverdeling slecht? Ik hev vernomen dat er maar een remkracht verdeler is voor beide assen. Is dit onbalans een afstellingsfout? Zo ja, kan ik dat gewoon zelf afstellen?

Sorry voor al deze vragen, maar ik dank jullie hartelijk voor de antwoorden.
Gehad:

75 TS

75 1.8 IE

Alfa 75 TS Numerata

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: koppakking en remmerij

zo mei 28, 2006 02:47

HUGO:

Dat is inderdaad niet goed zo'n consumptie! Misschien is het zo dat (ook hier al) de klepgeleiders aan vervanging toe zijn (loszitten kan volgens mij bij een 75 minder snel als bij de oudere NORD) en heb je ergens een koelvloeistof lek....
Als de koppakking lek is ....

Is je koelvloeistof helder? ZIt er onder de radiatordop en bovenkant peilstok geen lichtbruine (met wittige of lichtgrijzige) Drap? Zo ja: dan is het MIS.
Wat voor 75 is het? (ik hoop dat ie goedkoop was)

Remmerij: als ie naar links en rechts trekt heeft dat weinig te maken met de remkrachtverdeler.
Ik denk dat je dan eens goed na demontage een blik op de schijven moet werpen. Deze kunnen je eea vertellen over hoe er geremd wordt: is er verschil tussen links en rechts? zie je dat 1 kant nauwelijks beremd wordt?
Heb je ongelijk versleten remblokken? Zo ja: dan wordt het tijd om de tangen te reviseren of van een recent gebruikte slopert de tangen wisselen.
Misschien kun je ze wat meer tot leven wekken - zuigers heen en weer ingespoten met WD40 en later remmenvet?
Hoe zien je schijven achteraan (versnellingsbak) eruit? Mooi? Egaalversleten? of roestig?
In ieder geval heeft het nu niet 1-2-3 te maken met de remkrachtverhouding tussen voor en achter - hiermee zou je geen slingerbak moeten krijgen.

Welkom op de club waar sommige leden deze obsessieve hobby tot uiterste noodzaak moeten uitvoeren
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: koppakking en remmerij

zo mei 28, 2006 09:48

Zoekerig remmen kan ook een gevolg zijn van verschillende banden of een slechte uitlijning...
Shut up and ride!

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: koppakking en remmerij

zo mei 28, 2006 10:57

Zoekerig remmen kan ook een gevolg zijn van verschillende banden of een slechte uitlijning...
Ook dat is waar! Maar dan zal je hoogstwaarschijnlijk ook een "raar gevoel" moeten hebben bij gas loslaten bij hogere snelheden en onzeker gevoel in de bochten.... :roll:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”