MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

105 Versnellingsbak gescheurd staartstuk

ma mei 01, 2006 22:36

Tijdens montage van een nieuw staartstukrubber ging het persen van een nieuwe bus al met enige krachtsinspanningen gepaard. Mijn gefabriceerde hulpgereedschap kon echter de bus niet volledig op z'n plek persen en de laatste 5 mm dacht ik er wel even in te tikken met een nylon hamertje........ maar helaas toen ging het mis. Een scheur in het bovengedeelte van het staartstuk, over de gehele breedte.

Vraag is nu dus hoe te repareren?
Is lassen een oplossing en zijn de krachten op de bus enigszins beperkt?
Of zal het staartstuk gedeelte vervangen dienen te worden?

Wie heeft er al eens met dit probleem geworsteld en kan mij een oplossing aan de hand doen.
Alvast bedankt.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Kabouter
Junior Member
Junior Member

RE: 105 Versnellingsbak gescheurd staartstuk

di mei 02, 2006 20:11

Ik heb mijn koppelingshuis gelijmd met kneedbaar aluminium. Nou zat daar een scheurtje met alleen duwkrachten, dus het was meer optisch dan echt een sterke verbinding. Gelet op het kantelen van je bak/motor combi zou ik het niet aandurven. Waarschijnlijk gaat het wel goed, maar als de bak er weer onderuit moet... (... altijd).

Heb nog wel een sloopbakje voor je liggen (met korte vijf en nog wat goede moffen/synchro's voor de liefhebber)...

Bas
SCARB lid: 4326: Giulietta Sprint - 1958, 156 SW JTD 2005, Gehad: Giulia 1300 TI, Grigio Indaco, 1968

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

di mei 02, 2006 23:31

Staartstuk is gelast, en kan weer voldoende krachten weerstaan. Met behulp van een bereidwillige kollega hebben wij vanavond de scheur uitgeslepen en is deze weer vakkundig gelast. Zoals men kan begrijpen ben ik erg content met deze snelle en vakkundige reparatie. :D :D :D
Ik had even verwacht dat de ombouw van de Nuova naar TS een flinke vertraging ging oplopen door dit voorval. Maar vanavond toch weer wat vorderingen gemaakt nl. montage price as lager, koppeling en versnellingsbak. De hart transplantatie kan een dezer dagen plaatsvinden.

By the way, de TS wordt voorzien van injectie echter een aanpassing aan het inlaat huis is vereist want deze zit strak tegen het binnenscherm aan. Oplossing hiervoor is conform Hondaman uitvoering. :wink:
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

wo mei 03, 2006 18:15

Oplossing a la deuk in scherm of alternatief ?!?
Dirk - Giulia2000TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”