atboogaard

147: motormanagement storing - gaspedaal al 2x vervangen

ma mar 20, 2006 09:53

Hallo,

Ik ben sinds 13 januari 2006 trots bezitter van een tweedehands alfa 147, 1.6, 77 kw, uit 2001, maar zit sindsdien ook met een motormanagement probleem.

Toen ik de auto kocht zat er net 2 weken een nieuw gaspedaal in. Was vanwege motormanagementstoring als oplossing aangedragen en vorige eigenaar heeft nieuw gaspedaal erin laten zetten. Storing is toen blijkbaar even weggeweest. Toen ik proefrit ging maken, brandde lampje echter constant van motormangement storing. Heb de auto toch gekocht (kreeg nog wat extra korting door die storing.....). Inmiddels ben ik al 3x bij alfagarage geweest en storing is nog niet verholpen.

- 1e keer: kleine beurt en storing laten verhelpen. Stekker losgehaald en schoongemaakt, storing verholpen zegt men. Auto gehaald, storing was weg, heb er 100 km mee gereden en storing komt weer terug.
- 2e keer: systeem wordt weer uitgelezen en geeft weer als oorzaak het gaspedaal, auto zou maar op 34% van vermogen rijden (merk ik niets van, vreemd?). Garage vraagt zich af of het zinvol is om weer een nieuw gaspedaal erin te zetten, ze hebben 30 jaar werkervaring en nog NOOIT een gaspedaal hoeven vervangen. Dit zou 2e x in 3 maanden zijn. Ze bellen ook nog met collega of hij weet wat het probleem kan zijn. Nu wordt stekkerblokje uit elkaar gehaald en gekeken of dat niet fout zit. Men kan het nu niet oplossen, kom week later maar terug.
-3e keer: Eerst hebben ze nog eens stekker schoongemaakt, storing was weg, ze rijden ermee, storing weer terug. Dus: uit ander model 147 is gaspedaal eruit gehaald en bij mij erin gezet. Ze rijden ermee, storing blijft weg. Ik haal auto op, storing is weg. Volgende dag, heb dus maar 50 km gereden, tijdens rijden komt storing weer terug, lampje brandt constant.
Wie heeft deze ervaring ook gehad, wie weet wat het is, wie kan mij helpen??????
nb.

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

RE: 147: motormanagement storing - gaspedaal al 2x vervangen

za mar 25, 2006 23:21

Je hebt gezegt dat je er geen hinder aan ondervind. Dus waarom zou je zo'n brandend lampje als probleem ervaren, als alles functioneert zoals het zou moeten.

Andretti Molletti

RE: 147: motormanagement storing - gaspedaal al 2x vervangen

za mar 25, 2006 23:34

a) 30 jaar ?? E-gas systemen bestaan bij alfa nog maar 6 jaar ongeveer ;)

b) typisch gevalletje van een bedradingsfout.. de overgangs weerstand in de bedrading is een probleem!
Er zitten in het gaspedaal 2 sensoren, een extra dus voor de veiligheid.. die tweede sensor geeft een probleem waardoor er wel een lamp gaat branden maar geen vermogensverlies optreed.

Ervaring is goud, met de juiste kennis!!

Ik kan deze ervaring in mijn scholingsmodellen demonstreren, piece of a cake, en dus met grote zekerheid zeggen wat er aan de hand is..
Desnoods kan ik het een keer simuleren ter controle, maar door mijn korte ervaring met dit systeem en mijn kennis kan ik dit met grote zekerheid stellen!

ik kan niet genoeg zeggen:

AUTOWERELD LAAT U TRAINEN!!!!!

aldus de docent ;)

atboogaard

Re: RE: 147: motormanagement storing - gaspedaal al 2x verva

di apr 18, 2006 11:35

En intussen ben ik 5x bij de garage geweest en ze weten het nu ook niet meer.
Wie kan mij helpen, ik rij nog steeds met een storing rond, af en toe houdt de auto wat in en ook wordt het maximale vermogen niet gebruikt. De storing is er al een paar keer even uitgeweest en dan na 50 tot 100 km ermee gereden te hebben begint storingslampje weer te branden.

- al 2x gaspedaal vervangen
- kabelboom gecontroleerd
- ECU stekker gecontroleerd
- debietmeter gecheckt
- stationaire regelaar gecontroleerd etc.
Garage zegt mij nu niet verder te kunnen helpen. Moet ik dus maar door blijven rijden met deze storing?

"Andretti Molletti" kan je mij helpen of iemand anders?????

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

di apr 18, 2006 14:40

En intussen ben ik 5x bij de garage geweest en ze weten het nu ook niet meer.
Wie kan mij helpen, ik rij nog steeds met een storing rond, af en toe houdt de auto wat in en ook wordt het maximale vermogen niet gebruikt. De storing is er al een paar keer even uitgeweest en dan na 50 tot 100 km ermee gereden te hebben begint storingslampje weer te branden.

- al 2x gaspedaal vervangen
- kabelboom gecontroleerd
- ECU stekker gecontroleerd
- debietmeter gecheckt
- stationaire regelaar gecontroleerd etc.
Garage zegt mij nu niet verder te kunnen helpen. Moet ik dus maar door blijven rijden met deze storing?

"Andretti Molletti" kan je mij helpen of iemand anders?????
Garage zegt mij nu niet verder te kunnen helpen. Moet ik dus maar door blijven rijden met deze storing? Nee garage moet je helpen, wat een onzin, we kunnen je niet helpen. Zo helpen ze een merk naar de klote :evil:
156

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

di apr 18, 2006 19:36

wordt geregeld....
Dre's nonprofit hulp- en pechdienst :wink:
156

Terug naar “Algemene Technische vragen”