Peter-F
Member
Member

RE: Tikkend Klepje

ma mar 27, 2006 19:51

Hoezo extra olieverbruik??

Ik heb de bijbehorende klepgeleiders, en nieuwe klepseals. (alleen inlaat, ook uitlaat werd me te duur)

Het tikken kon niet echt kwaad hebben ze me verteld.

Het kan zijn dat je kleppen niet meer gesteld kunnen worden doordat ze te lang worden. Je zal dan de dunste klepstelplaatjes die je kan vinden zelf moeten gaan afvijlen. Hoeveel ervaring een blok moet hebben weet ik niet, maar het heeft ook te maken met hoe ver je klepzittingen zijn ingeslagen (of hoeveel keer ze zijn uitgedraaid)
GT 1300 Junior, 1969

Andretti Molletti

ma mar 27, 2006 19:59

Omdat de kleppen ve 75, 1 mm dunner zijn :lol:

Dat langer worden vd kleppen heb je denk ik toch echt verkeerd begrepen, de werkelijke reden schrijf je net zelf op:
"maar het heeft ook te maken met hoe ver je klepzittingen zijn ingeslagen (of hoeveel keer ze zijn uitgedraaid)"

:wink:

Andretti Molletti

Re: RE: Tikkend Klepje

ma mar 27, 2006 20:01

Hoezo extra olieverbruik??
Het tikken kon niet echt kwaad hebben ze me verteld.
Oja.. dat zei ik je dus ook al ;)

Peter-F
Member
Member

di mar 28, 2006 13:00

Je moet ook geen 75 ts kleppen gebruiken. (maar goed heb toch ook nieuwe klepgeleiders gemonteerd en ik heb 0,0 zijdelingse speling)

Nee, het langer worden heeft niet te maken met het inslijpen.

Het heeft simpel gezegd te maken met dat de klepveer aan de achterkant van de klep trekt, en aan de andere kant wordt tegengehouden door de cilinderkop. In de loop der kilometers wordt de klep dus uit elkaar getrokken (elke keer bij het dichtslaan van de klep).

De nokkenas duwt alleen tegen de achterkant en drukt de veer in. Hierdoor wordt niet je klep, maar aleen je vulplaatje in elkaar gedrukt. Bij goede smering zal de klepbeker en nokkenas niet slijten, dus de klep kan alleen maar langer worden.

Ik heb gesproken met mensen die al meer dan 30 jaar aan nord motoren sleutelen, en die vertellen uit eigen ervaring dat kleppen steeds dunner en langer worden.

Maar goed het maakt niet uit wat je kleppen doen. Langer of korter, gewoon regelmatig speling checken en stellen dus.

P.s. Heb de kleppen, nu op jullie advies toch nog iets krapper gesteld.
GT 1300 Junior, 1969

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

di mar 28, 2006 13:40

8) Het zijn de massatraagheden tijdens de tik, na het doorlopen van de klepspeling tot aanliggen van de klep en weer loskomen.
En er nog eens erover nadenkekende begin ik het verhaal te geloven:
Namelijk bij de klep openen, is de krachtlus kort (kort stukje steel,beker, vulplaatje tussen nokkenas en klepveer), zoals je al aangeeft. Bij sluiten komt de klep in de zitting en wordt de gehele steel gerekt, vandaar de verschillen tussen openen en sluiten en dus het theoretisch langer worden van de klep. Echter snelheden zijn erg laag tijdens het speling doorlopen moment, dus weinig impuls (bots energie).

Dus mijn conclusie: Theoretisch gerommel in de marge, er speelt daar zo veel meer wat invloed heeft op de klepspeling.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Andretti Molletti

di mar 28, 2006 17:29

De kleppen van Alfa zijn in verhouding nog erg sterk!! Het zijn "third party's" die leveren. (ATE Livia etc) Deze leveren ook aan andere automerken. De klepsteeldiameter ve nord is 9mm. Die van een 75Ts 8 mm. De hoeveelheid materiaal die je extra krijgt bij 1 mm dikker is enorm, daarom zou de 8 mm klep sneller langer moeten worden dan de 9 mm. Klepstellen daarentegen bij Alfa gebeurt zelden omdat de speling maar marginaal verloopt. Dit is weer te wijten aan de klepzittingshoek van 60 graden (120 zoals je wilt) t.ov. wederom de TS van 45 graden. Het verlopen van de klepspeling heeft alles met de zetel en de klepkoprand (stelliet) te maken. Ik heb geen 30 jaar ervaring in Alfamotoren, maar genoeg om zeker te weten dat de lengte toename ve klep te verwaarlozen is. Dat een klepstelplaatje kleiner geslagen wordt komt door de slechtere kwaliteit van het materiaal t.o.v. de steel vd klep (topje is stelliet) en klepbeker. Enig idee hoeveel procent het uitzetten onder invloed van warmte doet t.ov. de lengte verandering in tijd?
Vroegguh sleep men de kleppen korter omdat dat goedkoper was dan nwe zetels plaatsen.. dat was ongeveer 30 jaar gelee... :wink:

Peter-F
Member
Member

di mar 28, 2006 19:11

Dus mijn conclusie: Theoretisch gerommel in de marge, er speelt daar zo veel meer wat invloed heeft op de klepspeling
Vroegguh sleep men de kleppen korter omdat dat goedkoper was dan nwe zetels plaatsen.. dat was ongeveer 30 jaar gelee...
Ach tuurijk hebben jullie gelijk dat het theoretisch geneuzel is.

Ik ga lekker nu mijn kleppen goed zetten, en over een jaar meet ik wel weer. (en stiekum nog even voor de vacantie :wink: )

Of ze dan langer of korter zijn geworden, of zoals Andretti Moletti zegt dat er bijna niets veranderd is. Dan zien we dat dan wel weer.

[/code]
GT 1300 Junior, 1969

Kabouter
Junior Member
Junior Member

di mar 28, 2006 22:15

Ja joh, schiet maar eens op met je kopje! De zomer komt eraan, dus er moet gereden worden.

maar wel een leuke discussie, goed voor de kennisopbouw in het forum :wink:
SCARB lid: 4326: Giulietta Sprint - 1958, 156 SW JTD 2005, Gehad: Giulia 1300 TI, Grigio Indaco, 1968

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo mar 29, 2006 10:18

Bij deze ben jij de aangewezen persoon om de theorie te onderbouwen, dus de komende 30 jaar het motortje echt gebruiken en ieder jaar rapporteren hoe de klepspeling verloopt :lol:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Terug naar “Algemene Technische vragen”