allereerst nog eens bedankt voor de lekkere fles wijn, smaakte heerlijk

Wat ik had gedaan is uit de "sloopstoel" enkel het middengedeelte van het kussen gehaald, dus niet de zijkussentjes.
De vorm hiervan is dik vooraan, en dunner naar achter toe.
Aangezien de stoelen vooral achteraan extra steun nodig hebben, heb ik dat kussentje achterstevoren in mijn te herstellen stoel gepropt (erbij dus, niet in plaats van het oude kussen), tussen het oude kussen en de zetelbekleding in.
Ik heb dat matje gewoon op zijn plaats laten zitten (uit schrik dat ik het achteraf niet meer goed zou krijgen, er zit namelijk inderdaad ontzettend veel spanning op). Het proppen zelf heeft me wel wat geduld gekost, en wat schrammen opgeleverd.
De zithoogte is door deze ingreep een paar cm verhoogd, waardoor je die metalen dwarsbalk niet meer dreigend achter je staartbeentje hebt zitten (hier was ik erg bang van, mocht er iemand je langs achter aanrijden met zo'n doorgezakte stoel, dan is je rug eraan...). De zijdelingse steun is wel iets minder, doordat enkel het midden van de stoel verhoogd is.
Toen ik dan toch bezig was, heb ik rond die dwarsbalk voor alle veiligheid zo'n buisvormig stuk isolatie gedaan, dat ook gebruikt wordt om waterleidingen te isoleren.
Fotootje van het resultaat:

Anderzijds heb ik achteraf ook eens geprobeerd om gewoon een zitting van een bijrijdersstoel over te zetten naar een bestuurdersstoel, eigenlijk is dit nog veel simpeler: rails losmaken (4 inbusbouten), rode clipje aan zetelverstelling eruit wippen met een schroevedraaier, schroefje dat erachter zit losdraaien, en dan kan je langs weerszijden aan de vier bouten die de zitting aan het ruggedeelte houden. De gordel zit aan de rails onderaan vast, en de verstelling aan het ruggedeelte, dus de zitting zelf is inderdaad perfect inwisselbaar met die van een passagiersstoel. Monteren is gewoon hetzelfde maar dan andersom.