Maxtor
Guru
Guru

RE: Verversen koelvloeistof

do nov 17, 2005 18:35

Hoe zie je dat Michel? Hoevaak ik relais vervangen heb en dergelijke weet ik eigenlijk niet precies wat ze doen :oops:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 17, 2005 18:46

In dit geval zie ik de relais (die niet meer is dan een electromagnetische schakelaar) als oplossing om een mooi, licht designschakelaartje te kunnen gebruiken en geen draden-zo-dik-als-rioolbuizen door je schutbord naar je dashboard te moeten trekken. Plaats dat relais bv naast datgene van de mistlichten, hoef je enkel met behoorlijke draad van daar tot de fans, naar binnen kan je dan mijn dunnere draad (is toch maar stuurstroompje dat er doorheen gaat)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do nov 17, 2005 20:14

FF algemeen::

Die kachel moet echt VOL open staan. Laten draaien tot de fan aanslaat en kijken naar het niveau. (Als je dop af is!!)

Als er druk in het systeem is opgebouwd: Dit kun je voelen door lichtjes in de bovenste slang van je radiateur (radiatoren zitten thuis tegenje gevel :wink: )te knijpen. Dan zo geen dop losdraaien. Vertrouw je het niet dan ook afblijven. Tuurlijk wordt dit wel eens anders gedaan, maar dan hopelijk alleen door lieden die weten wat ze doen/ze te wachten staat.

Belangrijk is dat je na het ontluchten nog een aantal malen na het rijden je koelvloeistofniveau in koude toestand controleert. Vul em steeds bij tot het max- merkteken (en niet daarboven)

Verversen van de koelvloeistof hoeft niet meer als je meteen een Long/life produkt neemt. In al mijn auto's"(Behalve de 2cv :wink: ) gebruik ik die rode longlife. Prima spul met goede koeleigenschappen/beschermende eigenschappen en een laag vriespunt. Als je de goedkope eenmaal ververst ben je al duurder uit dan met longlife klvlstf.

Die verhalen van die Fan's ??!! :shock: daar is al veel "fanmail" over gepost. Gebruik de search eens.
Waarom een extra fan? Als dat ding goed is slaat ie gewoon wel vaker aan als dat nodig is. Kom je structureel koelcapaciteit tekekort dan wordt het misschien wel eens tijd voor een frisse radiateur die niet inwendig vervuild is. Als dat niet afdoende is denk dan aan een grotere radiateur, maar ik neem aan dat er in de vakantie geen "Tabbert" achter een 33 komt te hangen. Alfa's komen uit Italie en daar is het doorgaans een paar graadjes warmer als hier in ons Kermit-landje. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”