4C_Spider
Newbie
Newbie

Sprint 1.5 QV motor afstelling

wo sep 23, 2026 16:58

De motor van mijn Alfa Sprint QV 1.5 schud verschrikkelijk hard na het opnieuw plaatsen van de originele luchtfilter (door iemand anders).
De carburators zijn niet af te stellen en de motor draait heel onregelmatig.
Voordien was er geen probleem.
Ik dacht dat misschien de boegiekabels foutief aan de verdeelkap aangesloten zitten.

Is er iemand die me daar mee kan helpen of tips geven?

Alvast bedankt

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: Sprint 1.5 QV motor afstelling

do sep 24, 2026 12:55

Beetje afhankelijk waar de auto staat, wil ik best een keer (mee)kijken.
Stuur maar een pb.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

4C_Spider
Newbie
Newbie

vr sep 25, 2026 12:12

Beetje afhankelijk waar de auto staat, wil ik best een keer (mee)kijken.
Stuur maar een pb.

Groet,
Rob
Hoi Rob,

De auto staat in Mol, België.
Eventueel kan ik wel tot bij u rijden.

Groetjes,
Ronny

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr sep 25, 2026 15:04

Dag Ronny,

Ik woon vlakbij Steenbergen (Brabant) en dat is denk ik een beetje ver rijden met een auto die niet lekker wil.

Als het probleem gekomen is na het vervangen van het luchtfilter, dan lijkt het erop dat er iets niet goed is teruggeplaatst. Je hebt het over een standaard luchtfilter, wat er op lijkt dat er iets anders op zat? Of wel de gewone opstelling met luchtbox tussen de carburateurs en daar een speciaal filter in?
Als het stellen van de carburateurs niet werkt, dan is dat wel bijzonder. Er zijn meerdere zaken die te stellen zijn, maar dan moet je wel iets van een reactie krijgen.
Het kan natuurlijk zijn dat de bougiekabels niet goed zitten. Hier een linkje naar de volgorde: https://www.geocities.ws/alfasud/englis ... ciones.htm (als je bij Hoofdstuk 4 Ignition kijkt, zie je daar "see order" staan als linkje. Daar is een plaatje te vinden van de juiste volgorde van de kabels.

Mocht je er niet uitkomen en het zien zitten ben je van harte welkom.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

4C_Spider
Newbie
Newbie

vr sep 25, 2026 19:12

Dag Ronny,

Ik woon vlakbij Steenbergen (Brabant) en dat is denk ik een beetje ver rijden met een auto die niet lekker wil.

Als het probleem gekomen is na het vervangen van het luchtfilter, dan lijkt het erop dat er iets niet goed is teruggeplaatst. Je hebt het over een standaard luchtfilter, wat er op lijkt dat er iets anders op zat? Of wel de gewone opstelling met luchtbox tussen de carburateurs en daar een speciaal filter in?
Als het stellen van de carburateurs niet werkt, dan is dat wel bijzonder. Er zijn meerdere zaken die te stellen zijn, maar dan moet je wel iets van een reactie krijgen.
Het kan natuurlijk zijn dat de bougiekabels niet goed zitten. Hier een linkje naar de volgorde: https://www.geocities.ws/alfasud/englis ... ciones.htm (als je bij Hoofdstuk 4 Ignition kijkt, zie je daar "see order" staan als linkje. Daar is een plaatje te vinden van de juiste volgorde van de kabels.

Mocht je er niet uitkomen en het zien zitten ben je van harte welkom.

Groet,
Rob
Dag Rob,

Bedankt voor je antwoord.
Het probleem is inderdaad gekomen na het vervangen van de luchtfilter.
Er staat nu terug de originele op en voordien stonden er 2 met kelken en ovaal luchtfilter op voor het mooiere geluid.

De boegiekabels zitten correct, dat heb ik vandaag nagekeken.

Zou het terugplaatsen van de andere luchtfilter het probleem kunnen oplossen?

Groeten,
Ronny

Terug naar “Algemene Technische vragen”