do apr 09, 2026 20:22
Ik heb vandaag nog eens een aantal uren gespendeerd aan de spider.
Het is mij eindelijk gelukt om deze uit te lezen door middel van een blauwe OBD kabel met een schakelaartje voor 4 standen erop en de rode en groene OBD kabel als tussenstuk.
Maar hiermee is het verhaal nog niet te einde.
Wat de airbag betreft heb ik een foutmelding "0C Explosieve lading gordelspanning passagier" /open circuit/aanwezig.
Multiecuscan vermeld hierbij "passagier" maar persoonlijk denk ik dat het om de bestuurderskant gaat.
Want als ik aan de andere kant hetzelfde doe komt er "bestuurder" op de melding
Ik ging ervan uit, als ik een brugje leg tussen aan de aansluiting van het gordelcontact en dan de fout wis, dat het probleem van de baan zou geweest zijn. Niets is minder waar. Dus ga ik daarvan het dashboardlampje uithalen en de airbag laten voor wat hij is, dus zonder airbag.
Tenzij er van jullie kant nog een oplossing komt.
Wat de het ABS lampje betreft is de fout "09-sensor snelheid linksvoor in O.C"
Theoretisch is de sensor eenvoudig te vervangen, bij mij zit die alvast muurvast waarbij het bevestigingsboutje reeds afgebroken is.
Dus schokdemper losmaken, cardan losmaken, stuurgewricht losmaken en de draagarm met de torsiestang.
Ik ben hier dus nog even zoet mee aangezien ik 1 bout van de schokdemper niet loskrijg en ik heb ook geen dopsleutel maat 36 voor de cardan.
U hoort nog van mij als er meer nieuws is.
Mvg
Morellli