Thomasbus31
Newbie
Newbie

Firmware mismatch Giulia 2017

ma mar 23, 2026 21:01

Goedendag Alfa rijders!

Ik zit nu een aantal weken met een probleem waar ook de dealer nu mee vastloopt. Ik heb begin februari de domme fout gemaakt om een halfvolle fles ruitenvloeistof in de kofferbak van mijn Giulia te gooien, achteraf met de dop er niet goed op... De ruitenvloeistof is precies gaan lekken over de Magneti Marelli 90920 module die, totaal onlogisch, onderin de kofferbak ligt. Deze heeft de sloot water niet overleefd helaas. Zo begon de km stand te knipperen, allerlei waarschuwingsmeldingen als ABS, Airbag, etc.. Het leek haast Kerstmis in de auto. Gelukkig blijkt dat na allerlei tests alleen deze module kuren heeft en is de rest van de bedrading in orde.
Nu heeft de garage een nieuwe module gemonteerd. Deze module is origineel en bij Alfa zelf besteld. Hij is ingeleerd op de VIN van de auto, en daarna geprobeerd te proxy alignen. Echter accepteerde de auto deze module niet. Hier heeft de dealer een support ticket voor geopend bij Alfa. Nu zijn ze er dus achter gekomen dat de nieuwe module nieuwere firmware heeft dan mijn auto ondersteund. Schijnbaar zijn modules met oudere firmware ook niet meer te bestellen? Alfa is hier in ieder geval sinds 4 maart een softwarepatch voor aan het ontwikkelen. Echter zijn we nu bijna een maand verder en heeft de dealer sinds 4 maart ook niks meer vernomen van Alfa. Moet ik me ondertussen zorgen gaan maken?
Het gaat om een Giulia 2.2 JTDm met adaptieve schokdempers. Volgens de dealer zit daar ook meteen het knelpunt. Het probleem is dat de wagen nu al 1,5 maand stil staat zonder enige vooruitgang...

Dirk-33
Guru
Guru

Re: Firmware mismatch Giulia 2017

ma mar 23, 2026 21:34

Ik ken dit wereldje ondertussen een beetje (niet Alfa specifiek, maar dit is overal hetzelfde)

optie 1 is een 2e hands module van het juiste bouwjaar vinden en die laten programmeren door de dealer. Als dat kan. Zou wel moeten met originele diagnose software. Een dealer zal zelf niet zo snel met 2e hands onderdelen werken, maar dit is wel een bijzondere situatie en die zien die auto liever ook niet in de hoek staan wachten.

De andere optie is wachten totdat Alfa met de update komt.
Maar die maken ze niet zelf, die maakt Magneti Marelli.
Het enige wat jij kan doen is druk zetten op de dealer, en het enige wat de dealer kan doen is druk zetten op de importeur. En die kan op zn beurt weer druk zetten op de fabriek. Die weer Magneti Marelli moet bellen.
Afijn; niet wat je wil horen misschien maar helaas. En dubbel helaas is dat Alfa niet echt bekend staat dat ze dit soort dingen echt met spoed oplossen.

Wat apart speelt is natuurlijk hoe de dealer omgaat met de 'nevenschade'. Dat wil zeggen coulance, vervangend vervoer etc etc. Maar daar heb ik geen kaas van gegeten.

GT 75V6
Guru
Guru

di mar 24, 2026 10:24

Ik zou zeker voor een tweedehands module opteren, voor hetzelfde geld staat je auto anders nog maanden bij de dealer.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 24, 2026 10:45

Stephan van Squadra Tuning is ook nogal thuis in electronica en heeft ook een licentie voor softwareupdates volgens mij.

Wellicht is hij wat flexibeler mbt het programmeren van een gebruikte unit.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Thomasbus31
Newbie
Newbie

di mar 24, 2026 19:53

Totaal niet gedacht aan Squadra! Heb ze vanmiddag meteen een mailtje gestuurd en binnen 10 min reactie van Stephan. Hij denkt zelfs dat het hem moet lukken om de nieuwe module te downgraden, en anders kon deze worden ingeruild voor een module waarvan hij zeker weet dat deze werkt op mijn auto. Deze heeft ie nog liggen. Bedankt voor de tip! Word vervolgd..

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 24, 2026 22:44

Zou mooi zijn als je het zo op kunt lossen. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Performa
Guru
Guru

di mar 24, 2026 23:49

Duimen voor je!
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Terug naar “Algemene Technische vragen”