sytse-rvn
Newbie
Newbie

Terugslag bij starten Alfetta

vr mar 06, 2026 20:12

Sinds enkele dagen als ik mijn daily Alfetta start wil hij soms niet aanslaan en lijkt het zelfs of ik een plotselinge terugslag krijg. Je voelt de motor ineens kantelen en het klinkt ook als een stevige klonk. Motor staat dan ook direct stil (ik laat dan ook contact los uiteraard). Dit gebeurt warm én koud.
Ik rij op lpg en soms koud+vocht geeft wat kuren met starten. Dat is vaak geen vonk en dan op benzine start het uiteindelijk wel. Ik vermoed dat hij dan doorslaat of gewoon het gas niet kan ontsteken.. Dat is dit dus niet en dit gebeurt ook als hij warm is.

Heeft iemand dit eerder aan de hand gehad?

Ontsteking staat optijd en als hij loopt is er ook geen probleem.
Alfetta 2.0
Carbs
Bosch electronische ontsteking (origineel)
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 (2.0) '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

Surfroy01
Junior Member
Junior Member

Re: Terugslag bij starten Alfetta

za mar 07, 2026 17:08

Nieuwe bougies erin? Mijn Nord blok in GT starte ook slecht, bougies vervangen en start weer stuk beter.
The most dangerous nut on any of my vehicles is the one that holds the throttle......... me!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo mar 08, 2026 09:03

Ik zou eerst eens een nieuw setje bougiekabels proberen.
En kijk ook eens in de verdelerkap.
Die terugslag met starten doet me denken aan vonkoverslag tussen bougiekabels of in de verdeler.

Ik weet niet wat voor kabel je nu hebt, maar heb wel eens een goedkoop setje koolstofkernkabels voor 75TS gehad dat binnen een jaar waardeloos was.
En dat was niet eens met vochtig weer. Gelukkig had ik setje van dezelfde goedkope kabels in de kofferbak liggen. Daarna kwaliteitskabels gemonteerd.

Probeer kabels te vinden of te maken met koperkern en losse weerstandkappen, die zijn ook op diverse modellen alfa met nord blokken origineel geleverd. Niet goedkoop, doorgaans wel goed en degelijk.

Meer afstand tussen de kabels, ipv strak tegen elkaar tyrappen kan ook helpen, als vonkoverslag het probleem is. Stuk voordeliger en sneller als noodoplossing, en je hebt gelijk soort van diagnose als het helpt. Wat mijn part tyrap je ze op afstand van elkaar op paar stukjes oud kunststof of oude benzineslang.

Gr
DJ

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 09, 2026 10:36

Ik weet niet wat voor kabel je nu hebt, maar heb wel eens een goedkoop setje koolstofkernkabels voor 75TS gehad dat binnen een jaar waardeloos was.
Dat klintk bekend... die kabelset kostte destijds iets van 70 euro of zo, terwijl een koperkern-set tegen de 300 liep (als ik het me goed herinner). Een gevalletje: alle waar is naar zijn geld. Op zich kon ik er voor de prijs prima mee leven, maar je reed dus uit voorzorg altijd met een reserveset rond.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma mar 09, 2026 12:10

Dat klintk bekend... die kabelset kostte destijds iets van 70 euro of zo, terwijl een koperkern-set tegen de 300 liep (als ik het me goed herinner). Een gevalletje: alle waar is naar zijn geld. Op zich kon ik er voor de prijs prima mee leven, maar je reed dus uit voorzorg altijd met een reserveset rond.
50 euro zelfs :wink:

Daarna bij RDAE partij koperkern kabels gekocht voor heel leuk prijsje en zelf op maat gemaakt voor alfa 75. Die zitten er nu jaren later nog op, en waren al niet nieuw meer toen ik ze kocht.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”