MichelVe
Newbie
Newbie

GTV6 2.5 Remprobleem

zo mei 25, 2025 21:45

De GTV6 heeft zeker geen top remmen; maar voldoende goed voor gewoon gebruik.

Ik krijg af en toe een zacht pedaal. Je kan 5 maal remmen en de remmen voelen goed aan, bij de 6de keer gaat de pedaal veel verder naar de bodem. Hij remt nog steeds maar het is een akelig gevoel.

De remschoenen doen het allemaal prima. Vloeistof vervangen en verschillende keren ontlucht. Geen verbetering. Het probleem komt nu en dan terug. De rembekrachtiger doet het prima, houdt zijn vacuum.
pads achter heb ik ingesteld volgens de werkplaatshandleiding. Handrem is ook zeer goed.

Heeft iemand dit probleem al gehad? Ik kan enkel nog denken aan de remdruk begrenzer achter. Misschien dat die nu en dan faalt.

Iemand suggesties?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: GTV6 2.5 Remprobleem

zo mei 25, 2025 22:27

Ontluchten is echt een drama op de transaxle modellen, kan echt heel veel moeite kosten om alle lucht eruit te krijgen. Achterkant van de auto zo hoog mogelijk zetten helpt.

Speling op wiellagers voor kan er voor zorgen dat de blokken terug geduwd worden in de bochten.

Achter remblokken stellen met zo min mogelijk speling.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Performa
Guru
Guru

zo mei 25, 2025 22:53

Wat giulietta evo schrijft wiellagers(bij transaxle modellen vooraan dus). In de racerij gebeurt/gebeurde dat wel meer dat onder invloed van curbstones enzo de klauwen opengeduwd werden dan moet de coureur daar op anticiperen.
Of heb je het bij stilstand en 6 keer remmen dan is het de hoofdremcilinder.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

MichelVe
Newbie
Newbie

ma mei 26, 2025 10:24

Ok dank. Dus wiellagers voor controleren en nog eens ontluchten niet op brug maar met achterkant omhoog.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma mei 26, 2025 14:31

Bij de 75 racer deed ik dat bijvoorbeeld met de achterwielen op de aanhanger terwijl de voorwielen op de grond stonden...

Dirk-33
Guru
Guru

ma mei 26, 2025 14:53

Hoeft echt niet te extreem hoor, voor op zn wielen en achter op assteunen is in de regel al voldoende. Maar een easybleed of iets dergelijks wat druk op het reservoir zet helpt enorm. En een combinatie van druk en een beetje pompen met het pedaal is vaak wel nodig.

Als dat niet werkt en je wiellagers voor zijn in orde, dan is buiten de hoofdremcilinder de remdruk verdeler ook verdacht. Achter het rubberkapje mag geen vloeistof zitten.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma mei 26, 2025 15:01

In mijn geval was dat ook nog met een easybleed :D

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma mei 26, 2025 19:33

Lucht heb je bij elke remactie last van in de vorm van zacht pedaal.
Te grote wiellager speling of niet strak afgestelde achterremmen ook.
Beide overigens wel belangrijke punten om lekker te remmen, achterremmen hoorbaar niet voelbaar slepend afstelen. Vergeet de fabrieks afstelling.

Ik lees hij kan 5x normaal kan remmen en de 6x zacht pedaal.
Mijn gedachte gaan naar hoofdremcylinder, als je de ene keer net met wat meer of andere kracht remt dan de andere keer zit pedaal net iets dieper of minder diep, waardoor die ene keer mogelijk interne lekkage heeft en andere keer niet.
Weet je hoe oud de hoofdcylinder is?

Remdrukbegrenzer van de achteras kan ik eigenlijk alleen de vastgerotte variant, met hard pedaal als gevolg.
De aangehaalde lekkage kan natuurlijk wel, zou ik zeker naar kijken.

Slecht remslangen kunnen ook gekke dingen opleveren.
Alhoewel dat zeker niet eerst is waar ik aan denk als ik je klacht lees.
Weet je hoe oud die zijn?

Gr
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op ma mei 26, 2025 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.

MichelVe
Newbie
Newbie

ma mei 26, 2025 20:15

remslangen zijn volgens mij nieuw. Ik leid dit af doordat het etiket er nog aan hangt en de remleiding een gekleurde streep heeft die nog volledig intact en diep geel is.

Ik lek nergens remolie. Er is geen remolie verlies niet over dagen niet over km's.

De hoofdremcilinder is ongetwijfeld oud misschien origineel. Maar als die faalt moet die dan niet lekken? Zijn vacuum verliezen?

Ik kijk dus na:

1. Rembekrachtiger (pre 1984) zit er vloeistof achter kapje?
2. Wiellagers voor.
3. Ontluchting met achteras omhoog.
4. afstelling remmen achter (ik heb afgesteld op licht aanlopen, dat moet volgens mij perfect zijn). Ik heb binnen en buiten piston aangepast.

Dirk-33
Guru
Guru

ma mei 26, 2025 20:29

niet de rembekrachtiger maar de verdeler.
Dit ding
Afbeelding

Hoofdremcilinder heeft overigens niks met vacuum te maken. Dat is puur de bekrachtiger.
Als de hoofdremcilinder 'lek' is dan is er een seal intern lek. Dan verlies je geen remvloeistof, maar in plaats van dat er vloeistof verplaatst wordt richting remklauwen gaat die vloeistof weer terug het reservoir in. Zeker als je met een oude remcilinder de remmen gaat ontluchten via het pedaal heb je kans dat je het pedaal veel verder drukt als normaal, waardoor er intern een rubber op een roestig stuk van de cilinder komt en lek raakt.

Achterremmen klinken OK afgesteld.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma mei 26, 2025 22:04

Aangepast, Rembekrachtiger moest natuurlijk idd de remdrukbegrenzer van de achteras of remdrukverdeler zijn.
Slordig van me. :oops:

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma mei 26, 2025 22:08

En idd, hoofdremcilinder kan extern lekken, loopt dan de rembekrachtiger in, en je remvlst peil zakt.
Maar kan ook intern lek zijn. De remvlst verplaatst zich van ene kant van seal naar andere kant, ipv richting remtangen.
Dat geeft een dieper en zachter pedaal en verlies van remdruk.

Gr
DJ

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma mei 26, 2025 22:12

Maar niet pas na 5x trappen?

Dan nog is het ook de vraag of het probleem optreedt bij zowel koude als warme remmen.

MichelVe
Newbie
Newbie

di mei 27, 2025 17:12

Maar niet pas na 5x trappen?

Dan nog is het ook de vraag of het probleem optreedt bij zowel koude als warme remmen.
Goede vraag. Antwoord koud of warm geen verschil, aantal keren perfect en plots niet meer.

Ik denk dat het de hoofdremcylinder zal zijn...vervelend...maar bon ik zal eerst alles opnieuw nalopen.

Dirk-33
Guru
Guru

di mei 27, 2025 17:19

Jep, dat is wel de manier. De basis moet kloppen, dan kun je pas echt uitsluiten. En bij een transaxle is de basis helaas iets moeilijker om in orde te krijgen :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”