Gebruikersavatar
Tomolino
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:49
Locatie: Overijssel

RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

ma mei 03, 2010 08:39

Was inderdaad een erg leuke rit, jammer van het weer, doe je niks aan he.
Vooral het dijkweggetje op de helft van de rit ongeveer, daar kon je echt ff lekker los.

Helaas hebben wij onze antwoorden niet in kunnen leveren, we moesten eerder weg vanwege familiaire omstandigheden van mijn navigator :(
Alfa Romeo Spider 916 2.0 Twin Spark

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

ma mei 03, 2010 09:59

Technisch gezien heeft Wizzman natuurlijk wel een punt ehhhh spatie :P . Zo was ook taalkundig het antwoord op 'wat is het gevaar': de verzakking en niet oorzaak-gevolg: 'water te kort' - 'droog worden van het veen' (aldus de docente nederlands die naast me navigeerde). Bij sommige ritten wordt op de punt nauwkeurig gelet wat je invult, andere ritten weer niet. Zo is het erg moeilijk in de prijzen te vallen.

Maar na een paar jaar weet je dat, realiseer je dus dat er altijd sprake is van een kansspel aspect voor de top 3. Dat is misschien juist ook wel leuk?
Het plezier met puzzelen haal je uiteraard uit veel meer dingen dan alleen de punten, maar als je ze uitdeelt, kan het geen kwaad om daar consistent in te zijn. Bij de klei en zand rit vorig jaar zijn er veel mensen die net een klein spelfoutje in hun antwoord hadden halve punten kwijt geraakt en dat scheelde behoorlijk in de einduitslag. Bij de wintertrial werd een oplossing met daarin het woord "moter" gezocht (spelfout van motor) en degenen die motor hadden opgeschreven kregen geen punt voor het antwoord. Dit zijn de twee laatste puzzelritten voor deze rit en ineens wordt die trend doorbroken.

Het zou volgens mij het puzzelplezier verhogen als in volgende ritten het beoordelen van de antwoorden op een gelijke manier gebeurt. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar strict jureren, dan kom je niet zo snel met een uitslag waar de tweede prijs gedeeld is door twee equipes en de vierde prijs door 8 equipes. Het niveau bij de doorgewinterde puzzelaars is behoorlijk hoog en je zult als organisatie iets moeten hebben om ook deze mensen zich nog van elkaar te kunnen laten onderscheiden. Je kan de route of de vragen niet zo moeilijk maken dat de rit onrijdbaar wordt voor minder ervaren rijders, dus dit lijkt me wel de juiste manier daar voor. Als je als beginnend puzzelaar denkt dat je het goed gedaan hebt en je ziet al je "goede" antwoorden ineens afgekeurd worden op "futiliteiten" kan dat natuurlijk vervelend zijn. Zo iets is vast op te lossen door in de inleiding te zetten dat er streng gejureerd wordt en dat er deelpunten worden gegeven voor gedeeltelijk goede antwoorden.

Zoals als altijd, de organisatie beslist en de punten zijn al uitgedeeld. Het is puur een suggestie om volgende ritten nog leuker te maken.

PS: Nog een stukje betwerigheid. Altena maakt geen schaatsen, het merk is Raps. Altena is alleen de winkel die ze verkoopt. ;)

Gebruikersavatar
alfagrl
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 20:16
Locatie: 0317

RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

ma mei 03, 2010 20:10

Ik heb zondag genoten van de aanblik van het oude en nieuwe land, het was veel mooier en gevarieerder dan ik had verwacht.
De rit was prima georganiseerd, het nieuwe element van een tussenstop met gebakje en drankje en iets te doen en te zien is leuk, al viel dat een beetje in het water door het weer.
Volgens mij heeft er niemand in die spannende MiTo gereden.:(

Maar inderdaad zoals hiervoor gezegd de 'jurering' was echt een enorme domper.
Het spijt me zeer maar als fanatieke puzzelaar voelde ik me helemaal niet serieus genomen.
Of eigenlijk voelde ik me serieus genómen :angry:

Ik geef eerlijk toe dat ik dat al bij meer ritten heb gehad maar zo erg als bij deze was het nog nooit. En ik hoor en lees dat ik zéker niet de enige ben.
Dit soort dingen is gewoon ontzettend zonde van zo'n mooi concept als een puzzelrit en van alle moeite die hier in gestoken wordt.
Er zal wel weinig aan te doen zijn, tenslotte blijft het een organisatie die draait op vrijwilligerswerk en zijn het telkens anderen die de ritten uitzetten.
Het kan dan lastig zijn om de consistentie te bewaken. Maar een aandachtspunt lijkt me dit zeker.
Ik hoop dat er wat mee gedaan wordt.
"A bend in the road is not the end of the road. Only if you fail to make the turn"

Gehad: 147 1.6 TS, Giulietta 116 2.0, zoefdel 75 2.0 TS, GT 1.9 Q2

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

ma mei 03, 2010 20:14

Ik heb zondag genoten van de aanblik van het oude en nieuwe land, het was veel mooier en gevarieerder dan ik had verwacht.
De rit was prima georganiseerd, het nieuwe element van een tussenstop met gebakje en drankje en iets te doen en te zien is leuk, al viel dat een beetje in het water door het weer.
Volgens mij heeft er niemand in die spannende MiTo gereden.:(

Maar inderdaad zoals hiervoor gezegd de 'jurering' was echt een enorme domper.
Het spijt me zeer maar als fanatieke puzzelaar voelde ik me helemaal niet serieus genomen.
Of eigenlijk voelde ik me serieus genómen :angry:

Ik geef eerlijk toe dat ik dat al bij meer ritten heb gehad maar zo erg als bij deze was het nog nooit. En ik hoor en lees dat ik zéker niet de enige ben.
Dit soort dingen is gewoon ontzettend zonde van zo'n mooi concept als een puzzelrit en van alle moeite die hier in gestoken wordt.
Er zal wel weinig aan te doen zijn, tenslotte blijft het een organisatie die draait op vrijwilligerswerk en zijn het telkens anderen die de ritten uitzetten.
Het kan dan lastig zijn om de consistentie te bewaken. Maar een aandachtspunt lijkt me dit zeker.
Ik hoop dat er wat mee gedaan wordt.
Ik kan niks anders doen om me hierbij aan te sluiten, zeker bij het deel over de consistentie.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

alfakbrio
Junior Member
Junior Member
Berichten: 57
Lid geworden op: zo jan 18, 2009 13:55
Locatie: zeeland (N.Br.)

RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

ma mei 03, 2010 22:09

Wij hebben een fijne rit gehad,een halve dag zonder dakje dat was al weer leuk mee genomen.
En de omgeving was voor ons weer eens wat anders dan alleen maar bos.
Organisatie bedank 8) 8)
Bij deze hebben jullie denk ik meteen twee Fanatieke Puzelaars,die wel een regelment kunnen samen stellen hoe te Puzelen.
Scheelt een hoop tijd, in kommentaar schrijven :wink: :?: :?: :idea:
mijn eerste Alfa

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

ma mei 03, 2010 22:59

Ik hoop dat er wat mee gedaan wordt.
Ik snap je teleurstelling, maar deze alleen maar hier neerpennen is niet voldoende. Veel leden van de Evenementen Commissie komen nooit of maar zelden op het forum. Ik lees het nu toevallig maar dat had net zo goed niet kunnen gebeuren.

De rit-uitzetter is uiteraard eerste aanspreekpunt, hem/haar kan je laten weten waarom de rit niet aan je verwachtingen voldeed (wat betreft de jurering). Verder is Pieter van Staalduinen centraal aanspreekpunt voor alle evenementen-aangelegenheden, zijn mailadres en telefoonnummer staan op de contactpagina. Bij hem kan je opmerkingen, suggesties en klachten kwijt.

Hoewel we aan de hand van een EC-code werken met richtlijnen voor werkelijk van alles en nog wat, valt 100% uniformiteit niet te realiseren. Er is ook geen ideale 'strengheid' vast te stellen. De ene groep rijders wil liefst zo exact mogelijk, de andere groep haakt al af als een half antwoord fout wordt gerekend. Die tweede groep is groter dan de eerste. Daar zitten ook deelnemers bij die niet voor het klassement puzzelen, maar die ook niet naar huis willen gaan met het idee dat ze voor Piet Snot hebben zitten kijken en opletten. Aan de ene kant willen we differentiatie aan de top, aan de andere kant moet het niet te moeilijk worden om zelfs maar een paar puntjes bij elkaar te sprokkelen.

Iedere rit-uitzetter heeft zijn eigen stijl, je kunt tevoren even vragen hoe strikt er gejureerd wordt. Ikzelf ben waarschijnlijk één van de grotere komma-n**kers bij het nakijken en zet het daarom ook specifiek in de inleiding. Uit het routeboek van de Klei en Zand Rit:
Gewone vragen. De antwoorden op de vragen vind je meestal (!) tussen de twee aanwijzingen waartussen de vraag in je routeboek staat. Het antwoord kan links of rechts van de weg te vinden zijn en is meestal (let op de hints!) zichtbaar/leesbaar vanaf openbaar terrein. In deze rit vergt het vinden van de antwoorden bij de tussenstop een wandelingetje. Onvolledige en/of onleesbare antwoorden rekenen we fout. In een paar gevallen geven we bonuspunten voor exacte antwoorden.
De woorden 'meestal' en 'een paar' geven al aan dat je op je hoede moet zijn, ze staan er niet voor niets. En dan nóg zullen er mensen gefrustreerd zijn omdat je hun halve antwoord fout rekent. Doe acht Klei en Zand Ritten in een seizoen en we zien een gedeelte het volgende seizoen waarschijnlijk niet terugkeren. En da's nou ook weer niet de bedoeling.

Berlina155
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo sep 27, 2009 18:51

RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

ma mei 03, 2010 23:11

Huib en partner, hartelijk dank voor het uitzetten van deze mooie rit.

Vorig jaar heb ik de nodige kritieken geuit op de Midden-Nederland rit maar dit jaar niets dan lof. Het moet een behoorlijk karwei zijn geweest om een dergelijke rit uit te zetten en de kwaliteit van start- en eindpunt is een voorbeeld voor anderen zou ik zo zeggen. De tussenstop werd ook door iedereen bijzonder gewaardeerd. De puzzel vragen waren gevarieerd en de discussie gaat dus alleen over punten en komma's. Dat heb ik liever dan dat er antwoorden van de organisatie volledig onjuist zijn, iets wat in het verleden vaker is voorgekomen. Wat de kritieken aangaat kan dit beter op een enqueteformulier worden ingevuld of gemeld aan de Pieter de Puzzelvragenbaas. Er wordt namelijk best wel wat meegedaan. Zo was er in de Branato-rit (was ook zo'n prachtige rit) al sprake van een sport- en tourklasse. Prijzen worden regelmatig door loting uitgereikt waardoor niet iedere keer de top van de fanatieke puzzelaars met de mooie -door de sponsors beschikbaar gestelde- prijzen naar huis gaan. Kortom; ook als fanatieke puzzelaar moet je de organisatoren vooral dankbaar zijn dat ze veel vrije tijd in het uitzetten van de ritten steken.

Er zijn ook maar een stuk of 10, hooguit 20 echt fanatieke puzzelaars en die kunnen elkaar helpen en dwarszitten zoveel als ze willen, zolang de rest maar een leuke dag mag beleven !

Tot slot, ik ben heel benieuwd of Huib en eega deze rit volgend jaar kunnen overtreffen. Lijkt me haast niet mogelijk.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

di mei 04, 2010 07:33

Ik hoop dat er wat mee gedaan wordt.
Ik snap je teleurstelling, maar deze alleen maar hier neerpennen is niet voldoende. Veel leden van de Evenementen Commissie komen nooit of maar zelden op het forum. Ik lees het nu toevallig maar dat had net zo goed niet kunnen gebeuren.

De rit-uitzetter is uiteraard eerste aanspreekpunt, hem/haar kan je laten weten waarom de rit niet aan je verwachtingen voldeed (wat betreft de jurering). Verder is Pieter van Staalduinen centraal aanspreekpunt voor alle evenementen-aangelegenheden, zijn mailadres en telefoonnummer staan op de contactpagina. Bij hem kan je opmerkingen, suggesties en klachten kwijt.
Huib is na de uitslag op de hoogte gesteld hoor. Hij heeft een ontzettend mooie rit uitgezet en we hebben echt een boel plezier gehad tijdens het rijden en puzzelen. Als je daarna hele stapels met equipes ziet die hetzelfde aantal punten hebben en je ziet dat er zo "makkelijk" met de jurering wordt omgegaan, is dat gewoon frustrerend.

PS: Nog meer betweterigheid. De dijk die aangelegd is, was niet om het land tegen het water te beschermen. Er was namelijk aan beide zijdes van de dijk geen land totdat de dijk gesloten was en er met gemalen de Noordoostpolder drooggepompt was. Als voorbeeld van een dijk die wel was aangelegd om het land tegen het water te beschermen kan je naar deDe dijk om Schokland kijken.

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

di mei 04, 2010 08:36

Klopt die is daarom idd niet aangelegd.

Inderdaad werden al een paar dingen aangehaald ter plaatste. Alleen werd er nogal verdedigend op gereageerd naar Wizmann: 'ga hem dan zelf uitzetten...'

Ik snap dat het erg vervelend over kan komen als er zoveel tijd en effort in is gestoken dat zal niemand hier ontkennen. Maar het is en blijft goed om te willen groeien en verbeteren binnen de EC. Dus zie dit mij betreft niet als kritiek maar als leerpunten, zodat we samen met input van fanatieke puzzelaars nog betere ritten uit kunnen zetten.


Er zullen altijd fouten in de ritten en vragen blijven zitten, hij was verder goed opgezet zeker voor een aspirant EC man: hulde! Geen fouten in de route wel een paar in de vragen en jureringwijze: en daar komt dat eerder door mij aangegeven kansspel element naar boven...om te kunnen winnen. :wink:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

di mei 04, 2010 08:59

Ik snap dat het erg vervelend over kan komen als er zoveel tijd en effort in is gestoken dat zal niemand hier ontkennen. Maar het is en blijft goed om te willen groeien en verbeteren binnen de EC.
Ritten worden steeds geëvalueerd, dus als opmerkingen als die van Homme op de juiste plek worden geplaatst worden die daarin meegenomen. Uiteraard blijven we steeds werken aan de kwaliteit. Dat heeft ook een keerzijde: de nieuwbakken rit-uitzetter die zich geconfronteerd ziet met alle formats en checklists schrikt zich een hoedje; niet verwachtend dat er zoveel bij komt kijken. In het uitzetten van een rit gaat al gauw een honderd uur zitten. Elke 'opleukerij' kost al weer een paar uur extra.

Uitdaging aan de fanatieke puzzelaars 8) : bij de organisatie van een rit heeft een vast EC-lid supervisie, maar hulp is altijd welkom... Wie leuke ideeën heeft voor seizoen 2011, meld je nu alvast aan bij Pieter en laat weten in welke regio je aan een rit wilt meewerken (Noord, Oost, Zuid of West/Midden).

Gebruikersavatar
wobbut
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 626
Lid geworden op: do jan 06, 2005 22:52
Locatie: 's-Hertogenbosch

RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

di mei 04, 2010 10:53

Wat een riit! Wat een weer! Het is dat we al op vrijdagochtend met de Spider uit Maastricht vertrokken waren, anders hadden we 'm zeker lekker droog in de garage laten staan.Maar goed, testcase voor de zomervakantie zullen we maar zeggen. Blijkt in elk geval dat-ie rijdend prima waterdicht is, alleen als 't echt hard regent druppelt er bij stilstaan wat water naar binnen op de hoeken voor. Bovendien best gezellig die regen op het stoffen kapje, we kregen er al een echt kampeergevoel bij 8).

Eerst even geschrokken van de lengte, maar de 170km bleek prima te doen, ook op relaxt tempo. Ondanks het weer een hele mooie rit. Het routeboek was weer netjes voor elkaar, en ook bij de start- en eindlokatie was alles prima geregeld. De tussenstop was een welkome pauze, ff praatje maken met de aanwezigen (we waren wat aan de vroege kant...) en een lekker bakkie kooffie met wat erbij werd als zeer prettig ervaren. Wel jammer dat er door de regen weinig aandacht was voor de MiTo en de shop, volgende keer hopelijk beter!

Wat de puntentelling betreft; ook wij zijn - meestal - fanatieke puzzelaars. Toch rijden wij de SCARB ritten vooral om lekker te toeren en om gezellige Alfisti te ontmoeten. Het is voor ons ontspanning en een lekker dagje uit. Dat daar punten worden toegekend en er prijzen te winnen zijn, zien wij als een leuk extraatje. Iedereen die wel eens een rit heeft uitgezet, weet wat er allemaal bij komt kijken en hoeveel werk dat (vrijwillig!) is. De route was perfect, in de vragen was wat ruimte voor discussie. Daar kun je je druk over maken maar dat kun je ook loslaten... :wink:

Voor de bloedfanatieke puzzelaar is het wellicht te overwegen lid te worden van een rittensportvereniging. Die ritten zijn semi-professioneel opgezet en werken volgens landelijke richtlijnen van de NRF met bijbehorende jurisprudentie. Dan kun je gaan voor club-, regio- en landelijke klassementen in diverse moeilijkheidsklasses.

Wederom petje af voor de organisatie, bedankt!
Mito 1.4 MA TCT '10

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

di mei 04, 2010 20:45

Foto's staan al weer in het webalbum.

Afbeelding

Berlina155
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo sep 27, 2009 18:51

RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

wo mei 05, 2010 09:01

Lijkt mij niet zo'n goed plan om de fanatieke puzzelaars te laten helpen bij de ritten, wordt de "concurrentie-strijd" alleen maar heviger van. Een goede spelregel kan zijn; vragen mag, klagen niet. De organisatie heeft uiteindelijk toch het laatste woord. Je zult dus ook een beetje geluk moeten hebben op weg naar de beker met de grote oren. Maar geluk, dat heb je in de meeste takken van sport nodig.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

wo mei 05, 2010 11:15

Lijkt mij niet zo'n goed plan om de fanatieke puzzelaars te laten helpen bij de ritten, wordt de "concurrentie-strijd" alleen maar heviger van. Een goede spelregel kan zijn; vragen mag, klagen niet. De organisatie heeft uiteindelijk toch het laatste woord. Je zult dus ook een beetje geluk moeten hebben op weg naar de beker met de grote oren. Maar geluk, dat heb je in de meeste takken van sport nodig.
De regels zijn dat als je in de organisatie zit, je niet mee doet voor de punten. Als je voor de (jaar)competitie gaat, sluit dat elkaar dus volledig uit. Je zou nog kunnen denken aan een regel dat er 1 wedstrijd naar keuze niet meetelt voor de jaarcompetitie. Dan kan je op vakantie, of een rit uitzetten en toch meedoen voor de beker met de grote oren.

Berlina155
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo sep 27, 2009 18:51

RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

wo mei 05, 2010 20:08

Is op zich wel een goed idee om één rit niet mee te laten tellen, wordt alleen wel weer een administratieve handeling erbij. Het duurt nu soms al lang voordat de uitslagen in het klassement worden gezet (hint) dus zal de organisatie niet op meer werk zitten te wachten. Laten we het uitzetten en organiseren van ritten gescheiden houden van de competitie, dat voorkomt commentaren.

Terug naar “Evenementen”