Samenvatting: Gianni de tovenaar!
Om iets over 10.00 uur vanmorgen aanwezig en er waren al verschillende boxer´s aanwezig. Als ik het goed heb. Een sud, een sprint (1.7) , een 33 type 1 (1.5), een RED (1.3) en mijn type II SW. De andere Alfa´s en
ford vermeld ik even niet ... De koffie was warm en ik heb vrolijk wat gesproken met de andere aanwezigen.
Vanaf 11.00 gaf Gianni uitleg over de carburateur(s) en haalde onder onze ogen dit ding uit elkaar, waarbij een aantal tips (let op rond vliegende veren en kogeltjes) erg nuttig gaan zijn in de toekomst. Gianni kan goed vertellen en verteld dus meer dan alleen wat over carburateurs. Dit laat ik voor de lengte van het verslag maar even weg
Alles werd helder uitgelegd en 1,5 uur later was er een kleine pauze met een soepje met brood.
Hierna werd het eerste ´slachtoffer´ naar binnen gereden. De 33 type I. Bij aankomst waren de plopjes en onregelmatig lopen al te horen. Gianni gaf aan wat hij aan het doen was en we konden het resultaat duidelijk horen en zien (van een schuddend blok naar een blok waar een euro rechtop zou kunnen blijven staan!) naast de stelschroeven van de carburateurs en de ´synchronisatie´ om ´gelijk´ gas te geven werd ook de timing goed gezet, waarna een laatste ronde stellen en het resultaat was dus zoals eerder vermeld. Een perfect lopend blok. Hierbij nog een nieuw luchtfilter (merknaam even kwijt). En Hielke (toch als ik het goed heb) ging een stukje rijden....
De BIG SMILE die bij terugkomst op z´n gezicht stond zal er de komende weken niet meer vanaf te slaan zijn.
Om een lang verhaal kort te maken. Hetzelfde verhaal, behalve de luchtfilter, werd ook gedaan bij de Sprint, die eigenlijk sowieso niet stationair liep bij binnenkomst. De ´tik´ bleek gelukkig voor de eigenaar een gasklepaslager te zijn. Ook hij had na terugkomst een metersbrede smile op z´n gezicht. Waarschijnlijk is dit de goedkoopste tuning aller tijden geweest (het voelde als 20 pk extra?).
De RED werd ook nog onderhanden genomen met vergelijkbaar resultaat en de SUD (1 carb) liep al goed en door (waarschijnlijk) een minder goed membraam was dit ook niet verder te verbeteren. Aangezien de tijd op was is m´n 33 overgeslagen, maar deze liep gelukkig niet zo dramatisch als de andere en ik weet nu waar ik op moet letten.
Samenvatting van de tips (voor zover ik ze allemaal kan herinneren):
Met een kleine schroevendraaier en een magneetje kun je een kogeltje uit een ´gat´ halen.
Een boortje van 6,5 mm is te gebruiken als je geen schuifmaat hebt
Let op de veren en kogeltjes, die kunnen wegschieten
Blijf van alles af wat goed is en/of niet de moeite waard om aan te pakken (of ga naar een specialist)
Een goedlopende boxermotor kun je voelen bij de uitlaat, hier voel je duidelijk 4x druk (voor de leek de makkelijkste manier om te controleren of je motor heel netjes stationair loopt)
Gebruik geen ´brede´ schroevendraaier, want hiermee kun je de schroefdraad beschadigen
op de juiste plekken een drupje olie (gaskleplagers en de ´andere´ kant)
en ik ben er vast nog een paar vergeten...
Gianni en de TC bedankt voor deze workshop
ps ik ben trouwens benieuwd naar de nieuwe verbruikscijfers van de afgestelde motoren. Ik hoorde schrikbarende van het huidige verbruik (1 op 8 )
En ik heb ook de foto´s op de juiste plek!