Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3026
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: 2 December (Zolder)

zo dec 03, 2006 01:56

Wat is smeren? Dit effect (rechts van de rechter langsgroef)?

Afbeelding
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: 2 December (Zolder)

zo dec 03, 2006 09:21

@PM: Smeren is volgens mij dat het rubber te warm wordt (van het loopvlak) en daardoor grip verliest. Als je daar een tijdje mee doorrijdt dat vervormd het profiel ook. Jouw band heeft dat ook een beetje, maar is wel het beeld van een auto die te weinig camber heeft staan als ik het goed zie, omdat het enkel het buitenste vlak is.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 2 December (Zolder)

zo dec 03, 2006 12:07

Ik heb ook nooit een echt groot verschil gemerkt met slicks, is misschien in de rondetijden terug te zien, maar ik vind het als onervaren track day rijder niet duidelijk merkbaar.
Daarentegen heb ik nog nooit nieuwe slicks gehad en alleen maar oude challenge slicks, die jongens doen die niet voor niks weg lijkt me.
Merkte inderdaad wel dat slicks langer goed blijven, op het punt dat de gene voor me met semi slicks geen grip meer had begonnen de slicks juist steeds lekkerder te worden

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: 2 December (Zolder)

zo dec 03, 2006 13:37

Ik heb ook een paar trackdays gedaan en het verschil met wegbanden is dat het op slicks t.o.v. wegbanden is alsof je op rails rijdt en je veel maar dn ook veeeeeeel verder kan gaan in de bocht, waar je met wegbanden al lang een bandenstapel of vangrail geknuffeld zou hebben. Maar oudere slicks hebben blijkbaar deeigenschap om te verharden en dan wordt de grip blijkbaar een stuk minder (let wel is van horen zeggen heb er geen ervaring mee).
Vorig jaar heeft mn collega op een nat st. Pol s'morgens op slicks snellere rondjes gereden dan smiddags op wegbanden, dus zelfs dan nog merkbaar verschil.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Rees-Cees

RE: 2 December (Zolder)

zo dec 03, 2006 14:57

op slicks moet je leren rijden. ook oude slicks (niet te oud natuurlijk) hebben altijd meer grip dan straatbanden. nieuwe moet je pas kopen op het moment dat je niet meer harder kunt op gebruikte slicks. (anders is het 1000 euro in de vuilbak gooien). je zult zien dat je dan weer meer grip hebt dan met "oudere". voor mij zijn ze na een weekend nog goed om op te testen en feesten maar als je er echt hard op wilt gaat dat gewoon niet meer. dat kan tot 3 secondes schelen bijv op Zandvoort (een gebruikte of nieuwe slick). wil je toch slicks rijden ga dan niet met een harde of zachte compound rijden maar neem bijv de Michelin S9B (ouwe clico meuk) daar kun je best als onervaren rijder een hoop lol mee hebben.

regenbanden is helemaal de dag en de nacht verschil tov straatbanden in de regen. regenbanden is feest en das nog moeilijker om daar mee te rijden (hard dan :wink: )

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

Re: RE: 2 December (Zolder)

zo dec 03, 2006 15:54

...

regenbanden is helemaal de dag en de nacht verschil tov straatbanden in de regen. regenbanden is feest en das nog moeilijker om daar mee te rijden (hard dan :wink: )
Heb ervaring met P2B's en dat is inderdaad een waanzinnig verschil (vandaar ook dat ik veel meer van de slicks had verwacht).
Vanuit 1 van de pitboxen kreeg ik ondersteuning van mannen die gewend zijn op slicks te rijden (diverse cups incl 24 uurs racen) tav spanning etc, dat scheelde wel wat, maar de auto ging eerder glijden dan ik had verwacht. Wat me wel in positieve zin opviel: de auto heeft ook met slicks nog een vrij groot grensbereik, daardoor kon ik nog wat snelheid winnen door bepaalde bochten met een kleine sliphoek te nemen.

Al met al weer een hoop geleerd en heel veel pezier gehad.

Je merkt alleen dat je zwaar PK's te kort komt (vooral omdat mijn auto niet gestript is (en met bestuurder erbij 1452kilo op de weegschaal bracht..) en dus nog extra zwaar is. Veel extra PK's in de 75 krijg je weer porblemen met de versnellingsbak (zo wie zo aardig wat sleutelen in de 75 om er echt PK's uit te halen). Het sper is een platen sper wat ik minder fijn vind dan een torsen sper omdat ie zich niet aanpast aan de wieldruk maar enkel zijn normale werking kent. BMW's e30 325 liepen na de bocht gewoon bij je weg; de 1 wat meer dan de ander, maar de PK/gewichtsverdeling is niet goed genoeg. Zeker als je ze net hebt ingehaald in de bocht is dat weer minder als ze je op het rechte stuk weer inhalen.
Daar moet ik echt eens iets op verzinnen (of toch maar een M3 kopen dan heb je meteen 321PK en 6 versnellingen (en kun je er een quaife sper differentieel in zetten)... :roll: komende tijd maar eens rustig over nadenken. Eerst 17 December weer een driftdag op het RDW circuit, da's weer leuk ! )
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3026
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: 2 December (Zolder)

zo dec 03, 2006 17:16

@PM: Smeren is volgens mij dat het rubber te warm wordt (van het loopvlak) en daardoor grip verliest. Als je daar een tijdje mee doorrijdt dat vervormd het profiel ook. Jouw band heeft dat ook een beetje, maar is wel het beeld van een auto die te weinig camber heeft staan als ik het goed zie, omdat het enkel het buitenste vlak is.
Ok duidelijk :D Bovenstaande foto is gemaakt na een dagje spelen op Zandvoort (Clubspecial van 17-7-05) met een straatauto, dus het camber stond gewoon op standje openbare weg.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: 2 December (Zolder)

zo dec 03, 2006 22:57

Is 16MB groot, maar voor de liefhebber van het Alfa V6 geluid denk ik meer dan de moeite waard 8)
(Met grote dank aan Robert (147GTA) !)

http://www.bottemanne.net/videos/ABBDC_1.wmv
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *


hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 645
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: RE: 2 December (Zolder)

zo dec 03, 2006 23:45

(of toch maar een M3 kopen dan heb je meteen 321PK en 6 versnellingen (en kun je er een quaife sper differentieel in zetten)... :roll: komende tijd maar eens rustig over nadenken.
Oh nee...weer toe aan een nieuwe Arnoudt!?

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

Re: RE: 2 December (Zolder)

ma dec 04, 2006 08:40

(of toch maar een M3 kopen dan heb je meteen 321PK en 6 versnellingen (en kun je er een quaife sper differentieel in zetten)... :roll: komende tijd maar eens rustig over nadenken.
Oh nee...weer toe aan een nieuwe Arnoudt!?
Niet goed gelezen ;) Het is een overweging, geen keuze, waar ik rustig over na aan het denken ben.

Een 75 is een erg leuke auto en mooie in mijn ogen. Technisch kom je met een M3 echter verder dan met een 75 (en is standaard al zo veel verder dan wat een 75 kan worden...), maar een 75 is een hele fijne auto.

Het meest jammere (met Alfa's) is voor mij met name 2 dingen:
1. Wat Alfa tegenwoordig maakt (aan nieuwe auto's): niet 1 auto zou ik daarvan willen hebben. (vind het persoonlijk ook heel vreemd dat de meeste mensen zich af laten schepen met de rommel die Alfa tegenwoordig maakt, en er dan (met veel marketing er om heen) nog blij mee zijn ook ! Zolang dat voortduurt zal Alfa niet gedwongen worden weer echte auto's te maken). Of te wel: ik heb wat met de oudere Alfa's en niets met die zooi wat nu op de prijslijst staat (die enkel de looks van een Alfa hebben (en soms dat zelfs niet))
2. Bij Alfa ben je afhankelijk van de kleinere specialisten, met name qu speciale onderdelen.

PS: dit is mijn overweging, geen voorzet tot een heilige oorlog/discussie/... etc op dit forum !
Laatst gewijzigd door Aernoudt op wo dec 06, 2006 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

ErwinV6

RE: 2 December (Zolder)

ma dec 04, 2006 09:29

:mrgreen: Als ik dit zo lees heb ik mijn conclusie al getrokken, binnenkort staat er een M3 in Doesburg :mrgreen:

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

Re: RE: 2 December (Zolder)

ma dec 04, 2006 11:10

:mrgreen: Als ik dit zo lees heb ik mijn conclusie al getrokken, binnenkort staat er een M3 in Doesburg :mrgreen:
Da's dan wel voorbarig :wink: Als ik het had gedaan zoals in het verleden, had ie er namelijk al gestaan, en aangezien dat niet zo is..
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: 2 December (Zolder)

ma dec 04, 2006 11:43

Een turbomotor geeft wellicht makkelijk extra paarden na het vervangen van de chip maar dan.....een pushrod V8 vervangen voor een motor met meer inhoud is relatief goedkoop maar dan..ik vraag mij af of een aangepaste Alfa voor het gebruik op de Ring nu werkelijk een motor nodig heeft dat pas bij
5.000tpm tot leven komt. De aandrijflijn van een transaxle verdient sympathie dus een V6 compressor of biturbo lijkt me niet de route als je zoveel mogelijk ronden op een dag wil maken en aan het einde van de dag naar huis wil rijden.

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: 2 December (Zolder)

ma dec 04, 2006 11:48

Leuk verhaal Bert: maar waar gaat het over ? Kan het niet plaatsen in het topic en de postings zoals die er in staan :roll:
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Terug naar “Evenementen”