bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Why Front-Wheel Drive Sucks.......

zo jan 30, 2005 11:48

Voor wegligging draait alles om executie. Ja, nieuwe Saab9-3 maakt gebruik van Epsilon
onderstel dat het deelt met Chevrolet Malibu, Opels etc. maar er wordt een multi-link achteras gebruikt en bijv. A-armen van voorwielophanging van aluminium. Zijn heel veel punten waar
Epsilon platform afwijkt voor gebruik Saab en wielophanging is ook verfijnd.
Voor gebruik Alfa wordt platform ook op vele punten gewijzigd.
Wegligging is niet RWD en FWD is niet hopeloos. Beste is eigenlijk de Citroen Activa
maar is zeer moeilijk te voorspellen of een as grip gaat verliezen dat kan je alleen aan bandengepiep horen. 4WD vindt ik wel een marketinginstrument. Complex, duur en zwaar.

Voordeel van een RWD is echt gevoel. Precieser stuurgevoel en het feit dat een achteras
van vitaal belang is voor de koerswijziging. Bij een FWD hangen de wielen er ook niet zo maar bij. Achteras is van vitaal belang voor stuurwerk en overgaan tot koerswijziging.
Met aandrijving op de achterwielen heb je meer gevoel/input op gedrag auto.
Rij maar eens heuvel op met hardspeldbochten met een goede RWD. Dat voel je direct.
RWD maakt van nature een bocht en een FWD zoekt buitenkant bocht op. Als je dat een beetje rap doet zullen achterpassagiers behoorlijk autoziek worden in een RWD. Op
bergpassen volgt achteras direct. Je duwt hem als ware.
Gevoel van rijden is anders. Ook heb je meer controle op gedrag van auto d.m.v. gaspedaal. Je voelt zeer nauwkeurig aan welke gaspedaalstand je in bocht moet aanhouden.

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: Why Front-Wheel Drive Sucks.......

zo jan 30, 2005 18:08

ik denk dat voor de gemiddelde automoilist fwd veiliger is , iedereen die wel eens met een rwd auto in de gladheid heefd gereden weet wat ik bedoel, rwd geeft bij goede grip , voldoende vermogen en de mogelijkheid het te gebruiken meer voldoening. maarja , de gemiddelde auromobilist is nauwlijks geinteresseerd in autorijden, kijk maar naar de keuze van meest verkochte autos en het algemene weggedrag

AB-HD

RE: Why Front-Wheel Drive Sucks.......

zo jan 30, 2005 18:43

FWD en RWD tov gevoel; *hot* en gevaarlijk topic, en ook heel persoonlijk. De een heeft de ultime kick bij het driften en de ander bij puur hard gaan. Als je kijkt naar de (bochten !) snelheid van de 156 ETCC auto's dan is de conclusie dat een FWD met goed onderstel harder gaat dan een RWD. Driften gaat toch weer een stuk lekkerder met een RWD (anders zit je zo met die handrem te pieren om het overstuur er in te krijgen bij een FWD)

Op een kartbaan ga ik zelf meestal meer voor het driften dan voor de pure rondetijd; blijft leuk zo'n karretje lekker dwars zetten :) Bovendien ben ik wat aan de dikke kant momenteel, met m'n knie probleem (weinig (lees: geen) sporten meer) dus wat aangekomen. Dan zie je de lichte jongens gewoon bij je wegrijden bij het uitaccelleren van een bocht ... :oops:
De eerste kilo's zijn er inmiddels wel weer af, maar dat komt doordat ik al een aantal dagen plat lig met buikgriep (heeft het toch nog een klein voordeeltje ;)

De afgelopen paar jaar heb ik met name met Alfa 33, 75, 90 en 155 gereden. Als ik de 75V6 de 90 en de 155 met elkaar vergelijk dan vond ik de 75 net wat zwaar aan de voorkant (met die V6 voorin) maar redelijk neutraal rijden (een TS 'ligt' net iets makkelijker/lekkerder). De 90 een gooi en smijt hok (wel in de rondte gegaan op de NS in de regen maar gelukkig op het asfalt gebleven. Gewichtsverdeling lekker. Beide RWD. De 33 kan ik niet echt over oordelen (na 1 rondje NS (eigenlijk 3/4 rondje) lag de motor er uit (en op straat kun je het toch minder testen dan op een circuit) . De 155 vond ik het minst spectaculair rijden, maar gevoelsmatig wel het makkelijst hard gaan. Minder sensatie maar wel meer (en vooral ook makkelijker) snelheid.

lang verhaal... :roll: ... maar wat is n u eigenlijk beter, daar ben ik nog niet over uit.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Why Front-Wheel Drive Sucks.......

zo jan 30, 2005 20:43

Als Alfa Romeo enthousiast verliest men snel de realiteit het oog. Karel merkt terecht op
dat gemiddelde rijder het een zorg zal zijn. Alfa Romeo heeft zeer goed gescoord met de
156 maar vergelijk het eens met de verkopen van BMW 3 serie. Van 3 serie worden er jaarlijks meer dan half miljoen verkocht. Volgens mij zijn van de 156 een half miljoen verkocht in 8 jaar tijd! Het loont natuurlijk niet voor FIAT om met een RWD plafform te komen.
Alfa Romeo maakt als kleine producent alleen zin vanwege synergie met FIAT en in toekomst
met GM.

Wellicht zal het toch gaan lukken met GM platformen. GM gaat terug naar RWD. Laatste 3 platformen zijn RWD. Opel, Cadillac, Saab zouden ook Premiumplatform gaan gebruiken maar
zijn allen afgehaakt. Cadillac heeft in eigen land op haar donder gekregen door BMW en
men heeft naar heftige kritiek Premium gelaten voor wat het is en in allerijl RWD platform gebouwd. Saab wordt RWD en Opel wordt RWD.
GM is in ieder geval bezig om met nieuwe platformen te komen. De 3 laatste
platformen zijn Sigma, Kappa, Zetta en allen RWD. Wellicht komt Alfa Romeo in de toekomst
wel met RWD. GM zijn interesse ligt i.g. niet meer bij FWD. Ongeacht of FWD/RWD nu beste is,clienten willen in Amerika geen FWD auto meer. Porsche heeft ook een periode gekend dat men alleen 4WD 911 'svoor de toekomst wilde leveren maar wachtijd voor RWD was 1.5 jaar
en 4WD's stonden en masse op voorraad. Een fabrikant moet niet slimmer willen zijn dan degene die uiteindelijk je product afnemen. 911's en Boxters werden steeds meer hardcore
en minder steriele technobak maar wel veel meer gewaardeerd. Ben alleen met Karel eens dat Alfa wel eens te veel gemiddelde rijders kent die de styling leuk vinden en te weinig Alfisti
of enthousiastelingen.

4WD blijf ik enigzins bedrog vinden en marketingtruc. FWD 156 kan je niet vergelijken met 4WD 156. Op de achteras is vaak van een slipbeperkende inrichting voorzien. Ik moet de
eerste sper op de vooras bij FWD nog zien. Men pakt onevenredig uit met centraal dif
en achterste sper.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Why Front-Wheel Drive Sucks.......

zo jan 30, 2005 22:13

maar wat is n u eigenlijk beter, daar ben ik nog niet over uit.
Dat is voor iedereen verschillend, daar om is deze discussie wel aardig maar tegelijkertijd zinloos ;)

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Why Front-Wheel Drive Sucks.......

ma jan 31, 2005 10:39

ik vind het wel een leuke discussie, alhoewel een focus rapper is dan een vergelijkbare 3-serie op het circuit :oops: :wink:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Why Front-Wheel Drive Sucks.......

ma jan 31, 2005 12:36

Ford heet i.d. goede FWD auto's. Samen met Alfa Romeo een van de betere FWD.

Ik ben echt benieuwd naar nieuwe 157 met GM onderstel. GM heeft echt uitgepakt met onderstel Epsilon met gebruik ultra-hoge sterkte staal voor stijlen, kokerbalken en veel gebruik
aluminium en magnesium.

Wegligging in G. Wordt beweerd dat 157 zelfs nog meer gebruik lichte materialen zal
zien dan Saab en doel is om op niveau van achterwielaangedreven concurrentie te bereiken.
Voeg daar een actief meesturende achteras aan toe en speciale sperinrichting op achteras
bij 4WD aangedreven modellen. Dat belooft wat.
BMW 330 0.88G
Focus 0.81G
Saab 9-3 0.86G
Honda 0.82G
VW GTI 0.86G
156 0.80G wel de oudste auto, rest recent uitgebracht.

Doix

RE: Why Front-Wheel Drive Sucks.......

zo feb 06, 2005 23:25

Zeer interessant topic! Zelf rijd ik in de 15 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, voornamelijk voorwielaandrijvers. Ik heb geen klagen met mijn 145, echter is achterwielaandrijving wel veel leuker om mee te spelen. Hierboven las ik trouwens dat de 156 beter is dan de BMW's in het ETCC en dat klopt, maar in de koningsklasse van de autosport, de Formule 1 wordt nog steeds met achterwielaandrijving gewerkt. Het lijkt me dat als voorwielaandrijving sneller is, dat zij dat toch gelijk toepassen of geef ik ze nu teveel eer?

Greetz,

Aad

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Why Front-Wheel Drive Sucks.......

ma feb 07, 2005 01:15

Een leuke voor Myth-Busters :lol:

Enne .. ook The STig en Jeremy & Co. mogen wat mij betreft nog eens een poging doen de waarheid boven tafel te halen!

De pest is eigenlijk dat er bij mijn weten niet een auto bestaat waarbij je kunt kiezen uit FWD of RWD .... je moet meteen een ander merk/type auto nemen en ieder verschil tussen RWD en FWD kan meteen voortkomen uit het simpele feit dat het twee geheel andere auto's betreft!

Is een Ford Focus sneller dan een BMW? Geef de Focus dan RWD en de BMW FWD .... en dan nog! De auto wordt ontworpen op de aandrijfwijze, dus zal een BMW een FWD auto maken, zal die er geheid weer anders uit gaan zien! En in the end of the day zijn alle wagens die bij de dealer staan een compromis tussen grip en comfort !

Waar we niet omheen kunnen is ieders persoonlijke smaak en de gave die hij/zij bezit om het voertuig haar grenzen te laten opzoeken! Mijn voorkeur gaat zondermeer uit naar RWD maar ik ken bij lange na nog niet de grenzen van mijn huidige RWD auto! 'k Zet de kont welleens opzij, maar een vette drift bij 60km/u+ zie je mij (nog) niet maken ... zij die dat wel kunnen -respect- !!! 8)
== >> www.alfa90.nl << ==

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Why Front-Wheel Drive Sucks.......

ma feb 07, 2005 08:56

MG/Rover 75 is een FWD platform geschikt gemaakt voor RWD (motor in lengterichting i.p.v.
FWD Rover 75 dwars). Je zou dus in de praktijk FWD en RWD met elkaar kunnen vergelijken.

Maar het is niet aan fabrikant of aan deskundige om vast te stellen wat leuker is.
In de autowereld geldt een waarheid: goede producten verkopen. Kwalitatief goed gebouwd,
aantrekkelijk gestyled, goede verhouding prijs en kwaliteit. Als je in hedendaagse markt
verder iets positiefs aan je imago kan doen en verder op te krikken door bijvoorbeeld een turbo/4WD te monteren, wordt het tegenwoordig door meeste merken gedaan.
Als men zou constateren dat RWD de verkopen enorm zouden laten toenemen , zien wij het terug. Bij RWD is het, voorlopig, in Europa nog niet het geval maar en behoudens BMW en Mercedes.

Amerikaanse bedrijven als Chrysler/GM gaan wel en masse terug naar RWD. Na jaren van terreinwinst aan de Japanners en Duitse merken vechten zij zich nu terug met meer aantrekkelijke en betere auto's.

René75TS numerato

RE: Why Front-Wheel Drive Sucks.......

ma feb 07, 2005 19:31

Interesante discussie, ik denk dat de keuze tussen FWD en RWD ook zeker van het vermogen afhankelijk is, probeer maar eens met goed fatsoen 550PK's op de voorwieltjes te krijgen, dat gaat gehijd stinken naar verbrand rubber :twisted: .
250PK zoals bij de GTA's is al problematisch en (helaas) het laatste ETCC is door B.M.W.
gewonnen bij zowel de rijders alswel de merken :( .
Ook interesant is dat de Citroen Xantia Activa voorbij kwam, ondergetekende heeft er 3 dagen in gereden en kan je vertellen dat dat een bijzondere ervaring was (actieve vering).
Overigens was het de V6 versie :P

Ciao René

AlfaGatto

Re: RE: Why Front-Wheel Drive Sucks.......

di feb 15, 2005 21:46

AlfaGatto,

Het is moeilijk te omschrijven, maar iedere keer als je weer eens met een achterwielaandrijver rijdt, merk je het verschil.
Het is toch een ander gevoel.

Rij maar eens met een 75, Alfetta, Giulia, enz. BMW mag ook, maar niet te lang :twisted:
hm ik ga dat toch eens een keer proberen eh dan wel met een auto (lees: Alfa Romeo). Ik ga toch echt niet in een beemer rijden hoor :lol:

Terug naar “Het Forum Café”