JoopStok
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: za jun 13, 2015 23:22

Gewicht Alfa 75 Turbo na keuring RDW

vr mei 12, 2023 23:31

Beste forumleden.

Ik heb een héél specifieke vraag omtrent de onduidelijkheid ná keuring van een Alfa 75 Turbo door de RDW.
De auto met bijzonder weinig kilometers ( nog geen 50000 ) maar veel ellende door stilstand 20 ( ! ) jaar in een droge stalling.
Om een lang verhaal kort te maken de Alfa was laatst toe aan de RDW keuring en import op basis van Italiaanse papieren.

Na wat gemekker i.v.m. een rolgordel die schade vertoonde ( af fabriek achter nooit gebruikt ) en veel complimenten bij de RDW heb ik vandaag vrij snel de zaak rond kunnen krijgen voor een Nederlands kenteken.

Echter op een aangifte formulier opgemaakt door de RDW voor nulaangifte BPM bij de belastingdienst bleek een naar mijn mening afwijkend voertuig gewicht van 1255 te staan. ( zag ik pas thuis )
Op het Italiaanse document stond Tara 1180kg. De auto is niet gewogen en was voorzien van een 3/4 tank benzine plus reservewiel.
Gebeld naar het RDW call center en mij werd verteld dat er altijd 100 kg... bij het officiële buitenlandse registratie document wordt opgeteld.
Daar had ik nog nooit van gehoord bovendien verklaard dat de 1255kg niet.
Als ik nu net onder de 1250kg zou zitten was ik helemaal tevreden, echter kom nu in een hogere wegenbelastingschaal.
Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort kwesties ?

Met vriendelijke Alfa groet uit Oisterwijk,
Joop Stok

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Gewicht Alfa 75 Turbo na keuring RDW

za mei 13, 2023 07:59

Ja. Lang geleden ooit zelf een 116-Giulietta uit Italie geimporteerd. Ik had er al zo eentje, deze was precies hetzelfde alleen anders van kleur.
Bij de RDW laten keuren, en daar had hij ook een veel te hoog gewicht gekregen op kenteken. Administratief bepaald, niet gewogen. Dat scheelde ook nogal veel, die auto kwam ook in een hogere klasse van de wegenbelasting terecht.
Ik heb bij de RDW bezwaar gemaakt hiertegen. Kopietjes meegestuurd van het andere kentekenbewijs en ik geloof van een paar folders en technische gegevens uit een handboek. En toen was het geen probleem; het kentekenbewijs mocht ik terugsturen en ik kreeg het aangepast weer terug, met het juiste gewicht.


.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Gewicht Alfa 75 Turbo na keuring RDW

za mei 13, 2023 10:34

Rdw neemt in de regel het gewicht over van de typegoedkeuring of van de papieren. Maar hou er rekening mee dat hij ook zwaarder uit kan vallen. Het standaard opgegeven gewicht is ook ooit gewogen en als dat een 'kale' uitvoering was kun je met een 'volle' uitvoering zwaarder uitkomen.

Het verschil tussen leeggewicht en rijklaar gewicht bepalen ze idd standaard op 100 kg dat is bij al mijn auto's ook zo.

Overigens als ze hem wegen wordt er ook nog een formule op losgelaten om het leeggewicht te bepalen aangezien je niet met een lege auto weegt. volgens mij is dat ook gebaseerd op de tankinhoud oid. Mijn auto werd gewogen bij de rdw op 1070kg en staat als 1051leeg en 1151 rijklaar op kenteken. :?

Je kunt de auto alsnog bij de rdw laten wegen en de gegevens aan laten passen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

JoopStok
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: za jun 13, 2015 23:22

Re: Gewicht Alfa 75 Turbo na keuring RDW

za mei 13, 2023 22:26

Thanxx iedereen !! Ik ga komende week mijn licht op steken bij de RDW !!

Terug naar “Het Forum Café”