Johnboy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 89
Lid geworden op: zo jun 10, 2012 21:15
Locatie: Veenendaal

Re: Voorstellen + jullie mening aankoop Busso V6

za mar 18, 2023 21:25

Welkom op het forum.
Mooi dat je de keus van de tweede auto, een Alfa wordt.
Vindt het leuk jou verhaal en zeker de commentaar van anderen, te lezen..
De meeste heb altijd een andere mening, niet negatief, maar is gewoon zo.
Met jou budget, moet het lukken om een mooi, goed onderhouden busso te vinden. In welke model, Ja?
Ik deel je voorkeur voor de 155. Mijn mening, de mooiste en beste Alfa ooit gemaakt.
Heb er veel van gehad, vooral 2.0 16v en 2.5 V6. Heb er nu nog 2, een van beide, die ik heb genoemd.
Gisteren de rode V6 '96 gewassen en een tijdje stationair laten lopen. Icm BMC inlaat en Madeno einddemper, wat een genoot om te luisteren.
Het rijden is nog mooier.
Maar goed, de 156 en andere modellen die genoemd zijn, is ook leuk. Goede modellen worden steeds moeilijker om te vinden en worden nauwelijks aangeboden. Plus de prijzen zijn flink aan het stijgen.
Hoop zelf dat je de keus laat vallen om de 155, maar hoe dan ook en welke het wordt, busso is heerlijk genieten.
Alfa 156 SW Ti, 2.0 JTS, '04 (opknapper)
Alfa 155 2.5 V6 '96 (opknapper)
Alfa 155 2.5 V6 '95 (sloper, Duits papieren)
Alfa 155 2.5 V6 '96 (opknapper, Duits papieren)
Alfa 155 2.0 16V '95 (opknapper)
Mercedes 309D, '78 (5 cilinder, 5 bak, oprijwagen)

muchobusso
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma feb 27, 2023 09:21

Re: Voorstellen + jullie mening aankoop Busso V6

ma mar 20, 2023 11:49

@@PM
Ahh leuk om te zien! Geeft een goed beeld qua ruimte dit, is inderdaad vrij krap. Blijf het wel echt een prachtige wagen vinden, had er een op het oog alleen die is helaas verkocht.

@sebastiaan
Station is zeker handig, niet perse nodig omdat ik voor ruimte al een Volvo station heb en mijn Elektrische auto (SUV). Leuke auto’s, allebei gezien maar vind ze vrij duur voor de km’s.

@nico mario
164 leuke toevoeging, sta ik zeker voor open en neem ik mee! V6 blijft voor mij wel belangrijk voor de beleving. Misschien is het gevoel en moet ik ook eens proefrijden in een TS…. Sta ik voor open

@Dirk-33
Dank voor je toevoeging, goed om te horen dat je goede ervaring hebt met dit blok!

@Roebar
75 V6 heel lekker maar maak me druk over het roestspook haha. Hebben ze allemaal wel maar volgens mij de 75 wat meer last van?

@Johnboy
Ik blijf ook een lichte voorkeur hebben voor de 155 maar ze zijn zo ontzettend schaars… Ik blijf zoeken maar ik denk dat vooralsnog de 155 mijn voorkeur heeft met de 156 als goede tweede optie.

Ik ben nu ook begonnen met reageren op wat auto’s voor proefritten dus wil wel actiever gaan zoeken. Ik heb zeker geen haast, maar ik merk dat ik er blij van wordt en dus iets concreter aan het zoeken ben…. Wordt vervolgd allemaal! En als iemand hier iets gespot heeft, ik hoor het heel graag!! :)

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Voorstellen + jullie mening aankoop Busso V6

ma mar 20, 2023 19:22

Lancia Kappa SW met Busso... :wink:
Kun je dat maxi cosy spul mooi in kwijt, en ubercoole auto naar mijn mening. 8)
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

muchobusso
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma feb 27, 2023 09:21

Re: Voorstellen + jullie mening aankoop Busso V6

di dec 12, 2023 09:47

Hoi allemaal,
Ik ben een tijdje stil geweest maar de aankoop van een Busso is zeker niet van de baan, sterker nog ik ben op pad geweest en mijn zoektocht begint eigenlijk meer vorm te krijgen. Ik heb geen haast en wil de juiste keus maken, hier mijn bevindingen tot nu toe:

Budget:
Mijn budget was in eerste instantie maximaal €10.000, echter heb ik besloten liever iets meer tijd te nemen en een ruimer budget voor de ultieme Busso waar ik echt blij van wordt. Budget voor nu opgehoogd naar maximaal €20.000, het liefst blijf ik hier overigens onder. Maar als ik bijvoorbeeld voor die €20.000 de perfecte auto voor mij kan kopen wil ik dat overwegen.

GTV6
De legendarische GTV6, hij viel eigenlijk vooraf al af... Maar ik kwam er per toeval een te koop tegen en toch maar een proefritje gemaakt.... Wauw!! Geweldige auto en wát een heerlijk geluid. Echter valt hij nog steeds af vanwege vooral praktische en veiligheid redenen, maar zonder kids was dit zonder twijfel DE auto geweest.

Alfa 146 TI
Huh? Geen Busso? Klopt! Maar wel mijn oude liefde.... Kwam een hele mooie tegen op internet en kon het niet laten om te gaan kijken. Proefrit gedaan en ik miste toch die Busso sound (al is die 2.0 TI ook echt een lekkere motor). Bevestigde voor mij dat het echt een Busso moet worden.

155 2.5 V6
Unieker dan de 156 en daardoor iets meer klassieker/youngtimer/tweede auto waardig. Echter kom ik vrijwel geen goede tegen, degene die ik tegenkom zijn erg prijzig, dus om die reden valt hij voor nu af. Daarnaast vindt mijn vriendin hem spuuglelijk haha.

GT 3.2 V6
Nog steeds een optie!

156 2.5 V6
Nog steeds een optie, maar als weekend auto vind ik hem wellicht toch een beetje te ''normaal'' dus ik twijfel.

Nieuwe opties! Een ruimer budget, dus ook wat meer opties bijgekomen.

147 GTA & 156 GTA
De 147 GTA en 156 GTA gooi ik even onder dezelfde noemer. De 156 GTA heeft wel mijn voorkeur qua model maar de 147 is ook wel erg cool. De GTA heeft voor mij echt dat extra's wat een ''weekendauto'' moet hebben. Het valt me op dat de modellen met Selespeed een stuk goedkoper zijn, ik lees dat de Selespeed in een GTA beter is dan de normale. Heb verder geen ervaring met Selespeed dus ik wil graag een keer proefrijden om dit te ervaren.

Mijn zoektocht heeft me zeker wijzer gemaakt, wordt vervolgd.... Heb geen haast en ik zoek dus rustig verder :mrgreen:

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Voorstellen + jullie mening aankoop Busso V6

di dec 12, 2023 11:47

Waarom valt een GTV6 af vanwege de kinderen? Ik heb de mijne net verkocht, maar het was mijn "praktische klassieker" als ik de kinderen mee wilde nemen. (Nu 4 en 7) Dat past perfect en ze vonden het geweldig! En zelfs de kinderfietdls paste achterin!
Laatst gewijzigd door Veloce op di dec 12, 2023 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Voorstellen + jullie mening aankoop Busso V6

di dec 12, 2023 11:49

De Selespeed in een GTA is inderdaad anders dan in de gewone modellen, vooral eeen stukje snellere schakeltijd, want deelt z'n componenten met de Ferrari 360/430 en Maserati QP/GT.
Maar het is wel behoorlijk storingsgevoelig en de meeste mensen willen met zo'n Busso gewoon een handbak.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

muchobusso
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma feb 27, 2023 09:21

Re: Voorstellen + jullie mening aankoop Busso V6

di dec 12, 2023 12:37

Waarom valt een GTV6 af vanwege de kinderen? Ik heb de mijne net verkocht, maar het was mijn "praktische klassieker" als ik de kinderen mee wilde nemen. (Nu 4 en 7) Dat past perfect en ze vonden het geweldig! En zelfs de kinderfietdls paste achterin!
Dit zijn de berichten die ik graag hoor!! Haha. Maar mijn kids zijn net 1 geworden, dus ben nog gebonden aan Maxi Cosi's en dat is ingewikkeld in een GTV6 lijkt me? Verder qua airbags etc is het natuurlijk een redelijk spartaanse auto lijkt me. Maar goed, dit is nuttige info! Wat is de reden van verkoop geweest? En je algehele ervaring met de GTV6?

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Voorstellen + jullie mening aankoop Busso V6

di dec 12, 2023 16:55

Gtv6 is echt een fantastische auto, maar er kwam een Bertone om mn pad die ik niet kon laten staan. De GTV6 bracht meer op dan de Spider en ik ben uiteindelijk ook meer van de 105-jes. Dus er moesten harde keuzes gemaakt worden. Ik mis m soms wel, want ik ben mn ultieme gezinsklassieker nu kwijt.

Ik zette altijd een grote kinderstoel voorin, voor mijn jongste dochter. (Die was 2 toen ik de auto kocht) Mijn oudste, toen 5, ging op de achterbank met een zitverhoger.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Rik de Reuver
Junior Member
Junior Member
Berichten: 56
Lid geworden op: za okt 28, 2006 16:07
Locatie: Nuenen

Re: Voorstellen + jullie mening aankoop Busso V6

do dec 14, 2023 17:36

Ha MuchoBusso,

Ben het met je eens dat de Busso een fantastische motor is, hoe het eruit ziet, hoe het klinkt, hoe het voelt (in rechte lijn tenminste). Het is noodzakelijk te rijden met de auto's die je op het oog hebt! Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat mijn laatste 2 voorwielaangedreven Alfa's (156SW V6, 159SW JTD) erg zwaar in de neus waren. Bij de 156 vertaalde zich dat in het met regelmaat vervangen van de voorste wielarmen. Het zijn ook geen bochtenridders (eerder Autobahn-cruisers). In die tijd ook altijd stiekem een beetje heimwee gehad naar de 33SW 1.4IE.

Met de V6 relatief probleemloos 320K km's gereden.

Ik rijd nu een Giulia en weet wat ik gemist heb: Een lichte neus, zeer precies stuurgevoel en achterwielaandrijving.

Succes met de keuze!!
1979 Spider Veloce 2000: 1991-
1993 33 SW 1,4IE: 1994-2005
2000 156 SW 2,5 V6: 2005-2012
2010 159 SW 1,9 JTDm 8v: 2012-2020
2020 Giulia 2.0T Super: 2020-

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Voorstellen + jullie mening aankoop Busso V6

do dec 14, 2023 22:05

Voorste draagarmen bij een 156 komen echt niet door de V6, de 4-pitters hebben daar net zo goed last van. Daarnaast kost vervangen de wereld niet (of kun je simpel zelf doen), plus dat het bij een hobbywagen niet zo extreem veel zal slijten.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

elmano
Junior Member
Junior Member
Berichten: 51
Lid geworden op: za okt 26, 2013 12:10

Re: Voorstellen + jullie mening aankoop Busso V6

vr dec 15, 2023 15:39

Die draagarmen zou ik me ook niet door laten weerhouden. Ik gebruik mijn GT 3.2 al vele jaren als daily van ca. 175.000km naar nu (bijna) 300.000km en heb geloof ik één keer 2 draagarmen aan de voorkant vervangen. Ik heb meer buikpijn (gehad) van dingen als roest (bodem, dorpels door verkeerd opkrikken en spatborden door steenslag), elke 3 jaar distributieriem en de gebrekkige verkrijgbaarheid van onderdelen. Verder natuurlijk veel slijtageonderdelen die bij alle (oudere) auto's voorkomen, zoals schokdempers, dynamo, radiateur, airco maar ook allerlei elektronische problemen die je liever kwijt dan rijk bent zoals falende raammechnismes, parkeersensoren en de voor de 3.2 beruchte ECU.

Bijna elke GTA- Busso (147/156/GT) knapt enorm op van een goed onderstel (+evt antirollbarupgrade, verpootbrug), sperdifferentieel, kwaliteitsbanden en vooral liefdevolle eigenaren dus tenzij je zelf handig bent zou ik er een zoeken waar de modificaties al gedaan zijn en je er een stapel facturen bij krijgt of anderszins een overtuigend verhaal van de historie, anders ben je zelf aan de beurt.

Ik ben nog altijd niet uitgekeken op mijn GT, al heb ik ook genoeg ander leuk spul voor de afwisseling. Waaronder ook een GTV 916 3.0 24V. Voor de topicstarter minder geschikt, want er kan bijna niks in mee. De GT blijft de betere cruiser, doet zijn naam eer aan met voldoende comfort en ruimte voor langere trips.

T.o.v. de 156 en 147 GTA is de GT 3.2 nog steeds vriendelijk geprijsd en in mijn ogen ondergewaardeerd. Naarmate auto's ouder worden, wordt het praktisch gebruiksgemak minder belangrijk (en dat is ook bij een GT nog prima in orde t.o.v. een 147) en ook de GT 3.2 is maar in geringe mate geproduceerd dus daar ben je op de lange termijn denk ik ook prima mee bediend qua waardeontwikkeling.

Volgens mij kun je voor 20k geen goede GTV6 meer kopen, als iemand er een weet hou ik me warm aanbevolen want daar droom ik al enige jaren van. :lol:

Ik ben benieuwd waar je op uit komt :-)

JesseGTA
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: di nov 22, 2022 21:59

Re: Voorstellen + jullie mening aankoop Busso V6

zo jan 14, 2024 17:12

Ik overweeg om mijn 147 GTA in Rosso te verkopen. Origineel NL met veel opties en de noodzakelijke upgrades. Uiterlijk geheel origineelmuv de blackline velgen. Ik heb er heel veel aan gedaan. Hier vindt je geen info over mijn GTA omdat ik actiever ben op het andere alfa forum.

Stuur mij een pb als je interesse hebt.
147 GTA Rosso & Giulia 2.0T

Terug naar “Het Forum Café”