Gebruikersavatar
PA4URK
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 23, 2021 19:59
Locatie: Urk
Contacteer: Website

Even voorstellen...

wo okt 20, 2021 22:44

Hallo allemaal, na veertig jaar eindelijk weer een Alfa. Een sluimerende liefde voor mijn eerste automerk die zich de laatste jaren steeds meer liet gelden. Net na het halen van m'n rijbewijs volgde een gele Alfa Sud Sprint, daarna een goudkleurige GTV, een paarse GTV, een Alfa 33 en toen was het een hele tijd klaar. Nu staat er dus - met volledige instemming van mijn wederhelft, ook belangrijk! - een zilver metallic Alfetta GTV uit 1979 voor de deur maar wel zoveel mogelijk binnen. Gerestaureerd met wat kleinigheden. Kenteken NY-71-HH, gele kentekenplaten, net een jaartje te jong voor blauwe platen wat in mijn beleving net weer wat meer heeft. Maar je kan ook niet alles hebben. Oh ja, even voorstellen, Rein uit Urk, in november hoop ik zestig te worden. Oud-Noordzeevisser en nu keurmeester maritieme veiligheidsmiddelen. Ik heb niks met auto's of autotechniek. Dus een absolute leek op auto technisch gebied. Maar ik zal proberen me er doorheen te worstelen. De eerste technische problemen hebben zich al aangediend, een raam wat niet meer dicht wil met als gevolg dat ik rond rij met een deur waar je zo in kunt kijken. Staalkabeltje is losgeraakt. Een nieuwe accu geplaatst omdat ik binnen een paar weken twee keer met een compleet lege accu stond zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Accu bleek dus verrot.
Ik hoop via het forum mijn ei kwijt te kunnen. Ik volg het al een paar maanden en denk dat hier heel wat kennis zit om me letterlijk en figuurlijk op weg te helpen èn te houden.
Groeten uit Urk.
Eet Noordzeevis omdat het gezond en lekker is :thumbs:

Gebruikersavatar
PA4URK
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 23, 2021 19:59
Locatie: Urk
Contacteer: Website

Re: Even voorstellen...

wo okt 20, 2021 23:30

Afbeelding
Eet Noordzeevis omdat het gezond en lekker is :thumbs:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Even voorstellen...

do okt 21, 2021 00:11

Welkom. Mooie auto. :thumbs:

Met technische vragen kun je hier altijd terecht. :)

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Klevant
Full Member
Full Member
Berichten: 422
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 20:42
Locatie: Hapert

Re: Even voorstellen...

do okt 21, 2021 09:00

Gaaf ding!
heb: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een VW ID.3
had: Alfa 145ie, Spider '91

superjesse
Full Member
Full Member
Berichten: 347
Lid geworden op: ma nov 03, 2014 18:07

Re: Even voorstellen...

do okt 21, 2021 19:21

Welkom! En een gave auto.
Dat raam komt me ook heel bekend voor, toen was dat aangegoten stukje aan het eind van de kabel afgebroken.
Omdat dit best wel een specifieke vorm heeft leek het lastig op te lossen.
Ik heb toen van een wat kleinere popnagel de nagel er uit getrokken, en het aluminium hoedje aan de kabel geknepen.

Dit zit al ruim een jaar.
In bezit:
1975 Alfa Romeo Alfetta GT 1.8
1977 Alfa Romeo Giulia Nuova 1.6
1984 Alfa Romeo Giulietta 1.6

Gehad:
1973 Alfa Romeo Giulia Super 1.3
1975 Alfa Romeo Alfetta 1800 sedan
2012 Alfa Romeo Mito 1.3 jtdm
2003 Alfa Romeo 156 berlina

Gebruikersavatar
Sud.
Member
Member
Berichten: 248
Lid geworden op: zo apr 13, 2008 15:31
Locatie: Ohe en Laak

Re: Even voorstellen...

do okt 21, 2021 20:13

:thumbs:
Alfasud 1.2L
Alfasud Sprint 1.3
Alfasud Nuova 1.3
33 QO 1.5
156 Selespeed 2.0 TS
156 Edizione Limitata 1.8 TS
916 Spider 2.0 TS
156 SW 2.0 TS
Spider III 2.0
GT 1300 Junior
Alfettta GTV 2.0 TS
156 SW 1.8 TS (heden)
Alfasud Sprint 1.3 I.E. (heden)

Gebruikersavatar
PA4URK
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 23, 2021 19:59
Locatie: Urk
Contacteer: Website

Re: Even voorstellen...

do okt 21, 2021 21:16

Bedankt voor het warme welkom mannen, ik hoop in de toekomst nog vaak van jullie expertise gebruik te maken.
@Superjesse: (Ik gok op Jesse :wink: ) Op de één of andere manier is de kabel compleet losgeraakt maar het eindstoppertje zat er dan ook wat knullig op. Het was wachten op problemen. Ook het opwindmechaniek lag uit elkaar. Echter, vandaag maar even naar Emmeloord gereden waar Frans van Riel zijn Alfa Noord bestiert. Frans heeft werkelijk ALLES aan onderdelen op Alfa-gebied en dus ook een compleet nieuw mechaniek, NOS in de doos. Ik ga volgende week maar weer even naar hem toe om het spul te installeren want ik kreeg het vanmiddag niet voor elkaar. Trouwens, onderweg een stevige bui over de GTV gekregen en dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Gelukkig staat ie nu weer lekker warm en droog in een hoekje op m'n werk.
Rein.
Eet Noordzeevis omdat het gezond en lekker is :thumbs:

superjesse
Full Member
Full Member
Berichten: 347
Lid geworden op: ma nov 03, 2014 18:07

Re: Even voorstellen...

za okt 23, 2021 19:12

Bedankt voor het warme welkom mannen, ik hoop in de toekomst nog vaak van jullie expertise gebruik te maken.
@Superjesse: (Ik gok op Jesse :wink: ) Op de één of andere manier is de kabel compleet losgeraakt maar het eindstoppertje zat er dan ook wat knullig op. Het was wachten op problemen. Ook het opwindmechaniek lag uit elkaar. Echter, vandaag maar even naar Emmeloord gereden waar Frans van Riel zijn Alfa Noord bestiert. Frans heeft werkelijk ALLES aan onderdelen op Alfa-gebied en dus ook een compleet nieuw mechaniek, NOS in de doos. Ik ga volgende week maar weer even naar hem toe om het spul te installeren want ik kreeg het vanmiddag niet voor elkaar. Trouwens, onderweg een stevige bui over de GTV gekregen en dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Gelukkig staat ie nu weer lekker warm en droog in een hoekje op m'n werk.
Rein.
Mooi dat je de juiste onderdelen inmiddels hebt! Het is Jesse inderdaad, mijn user name refereert naar een van mijn eerste Alfa's namelijk een Giulia Super. Frans beschikt inderdaad over een wereld aan onderdelen, ben er zelf ook een aantal maal geweest.
In bezit:
1975 Alfa Romeo Alfetta GT 1.8
1977 Alfa Romeo Giulia Nuova 1.6
1984 Alfa Romeo Giulietta 1.6

Gehad:
1973 Alfa Romeo Giulia Super 1.3
1975 Alfa Romeo Alfetta 1800 sedan
2012 Alfa Romeo Mito 1.3 jtdm
2003 Alfa Romeo 156 berlina

lemarc
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: za okt 29, 2005 16:05
Locatie: lemmer
Contacteer: Website

Re: Even voorstellen...

zo okt 24, 2021 15:02

Hé Rein ook hier :wink: . Hoop je hier vaker tegen te komen met mooie verhalen en niet met allerlei technische problemen :mrgreen: .
Groeten uit Lemmer/Balk.

Gebruikersavatar
PA4URK
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 23, 2021 19:59
Locatie: Urk
Contacteer: Website

Re: Even voorstellen...

zo okt 24, 2021 16:54

Hoi Richard, het is maar een klein wereldje hier ontdek ik. Erg leuk allemaal want via via via ben ik lekker dichtbij in Emmeloord terecht gekomen voor professionele hulp. Als het raam weer werkt en het deurpaneel teruggeplaatst lijkt het weer heel wat. Blijven wat kleine dingetjes over waarvoor ik een todo-lijstje aan het maken ben. De claxon is er mee gestopt, de koelwatertemperatuurmeter vliegt heen en weer van -20 naar +120 en dat soort peanuts. Als het daarbij blijft houden we het bij mooie verhalen ;-)
Eet Noordzeevis omdat het gezond en lekker is :thumbs:

Gebruikersavatar
PA4URK
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 23, 2021 19:59
Locatie: Urk
Contacteer: Website

Re: Even voorstellen...

wo nov 03, 2021 22:59

Vanmiddag na mijn werk - of eigenlijk een uurtje eerder, ik heb een flexibele werkgever :wink: - naar Frans van Riel gereden en samen het raammechanisme teruggeplaatst en weer werkend gemaakt. Morgenmiddag zal ik het deurpaneel weer terugplaatsen. Kan ik dat ook weer afvinken. Oh ja, de te moderne JVC radio er uit gegooid en een mooi bij Frans gescoord Alfetta afdekplaatje geplaatst :jumping:
Eet Noordzeevis omdat het gezond en lekker is :thumbs:

Gebruikersavatar
PA4URK
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 23, 2021 19:59
Locatie: Urk
Contacteer: Website

Re: Even voorstellen...

do nov 18, 2021 21:08

Een flinke tegenvaller twee weken terug. Ik ben door mijn koppeling getrapt, in één keer geen druk meer. Toch heb ik Emmeloord kunnen bereiken waar we constateerden dat de hulpcilinder van de koppeling het begeven had. Zaterdags een nieuwe geplaatst maar om half vijf 's middags bleek dat er nog steeds geen druk werd opgebouwd en dus moest ook de hoofdcilinder worden vervangen. Dat hebben we afgelopen zaterdag gedaan, ik weet nu dat het een dergelijke auto geen goed doet om hem (of haar?) een week buiten in weer en wind te laten staan. Het had een paar keer flink geregend en dan blijken er toch wel wat lekjes bij de ramen te zitten.
Trouwens, wat een klus om een tweeënveertig jaar oud onderdeel te verwijderen en daarna een nieuwe terug te plaatsen. Ik ben blij dat Frans dit op zich heeft genomen want alleen was me dit zeker niet gelukt. Wel heb ik beide zaterdagen véél geleerd en dat is ook belangrijk. Om in koppelingstaal te spreken was Frans de master en ik trad op als slave :lol: . De GTV rijdt weer zoals het hoort maar vandaag - na een grote schoonmaakbeurt - is hij in z'n winterslaapje gegaan. Afgetankt met Shell V-Power, vochtvreters in de bagageruimte en op de stoelen en banken, de accu verwijderd en een mooie nieuwe hoes er overheen na een lekker ontspannen ritje. In maart of april maar weer eens verder kijken :jumping:
Eet Noordzeevis omdat het gezond en lekker is :thumbs:

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Even voorstellen...

do nov 18, 2021 21:41

Door de koppeling heen trappen is inderdaad zo'n geintje dat nog wel eens wil gebeuren als een auto geruime tijd heeft stilgestaan en het is ook redelijk standaard dat dan beide cilinders kapot blijken.

Wel nog een tip. Als je denkt dat de stalling niet helemaal droog is doe je er het best aan de ramen op een kier zetten. Het is namelijk onvermijdelijk dat er vocht in de auto dringt via de ventilatieroosters terwijl de kans dat het via deze weg ook weer de cabine uit gaat ongeveer nihil is. Ik ben dit één keer vergeten en toen ik drie maanden later de box weer opendeed zat de auto vol met schimmel. Gelukkig geen stoffen bekleding...

Gebruikersavatar
PA4URK
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 23, 2021 19:59
Locatie: Urk
Contacteer: Website

Re: Even voorstellen...

vr nov 19, 2021 18:42

Hoi Gordon, bedankt voor je reactie, inderdaad heeft de auto geruime tijd stil gestaan de afgelopen vijf jaar ná de restauratie. Dit zal zeker de oorzaak zijn geweest van het koppelingsprobleem. Dit is gelukkig nu opgelost. De ramen staan op een kier, net als de kleine ventilatieruitjes. Ik hoop dat dit genoeg is om schimmel te voorkomen de komende vier of vijf maanden.
Resten nu nog wat kleine probleempjes voor volgend jaar zoals de aanjager en de claxon die het niet meer doen. De ventilator is waarschijnlijk de zekering en de claxon is een vreemd probleem. Die doet het alleen als de auto van het contact is, gaat de sleutel er in dan doet ie het niet meer :lol: Maar ik wil ik ook graag een houten stuur dus dat kunnen we dan meteen ook oplossen. Dat kleine deukje rechts ter hoogte van de achterbank ook gelijk maar oplossen. Leuk hoor, een Alfetta GTV :jumping:
Eet Noordzeevis omdat het gezond en lekker is :thumbs:

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Even voorstellen...

vr nov 19, 2021 21:23

Resten nu nog wat kleine probleempjes voor volgend jaar zoals de aanjager en de claxon die het niet meer doen. De ventilator is waarschijnlijk de zekering en de claxon is een vreemd probleem. Die doet het alleen als de auto van het contact is, gaat de sleutel er in dan doet ie het niet meer
Aanjager is een berucht probleem. Het begint met `vogeltjes` (een tjilpend geluid) en dan doet-ie op een gegeven moment helemaal niks meer. Het onderliggende probleem is dat de lagers vastlopen en dat-ie er helemaal mee ophoudt is omdat er een koperspoortje op de weerstandpack doorbrandt.

Claxon komt ook vaker voor. Als je onder de motorkap kijkt zie je vlak boven het stuurhuis een draadje op de stuurstang zitten, die doet het dan niet meer.

Terug naar “Het Forum Café”