Alfajoost
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: do mar 19, 2020 11:23

Voorstellen en vraag

vr mar 20, 2020 09:16

Hallo allemaal,
Ik ben Joost Peters en nieuw op dit forum.

Meer als 15 jaar geleden 2 alfa's gekocht met het plan er 1 goede van te maken, door werk en andere oldtimers nooit aan toe gekomen maar nu is het zover. Het zijn een Giulia 1600 GT Junior en een 2000 GTV, de eerste gerestaureerd met schade, de tweede ongerestaureerd met de bekende roestplekken.

Ik ben best handig met plaatwerk maar ik vind het lastig inschatten welke wagen ik het beste als basis kan nemen, is er iemand in de buurt van Veendam die hier verstand van heeft die tegen kosten vergoeding een keer wil komen kijken?

Vriendelijke groet, Joost

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 620
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Voorstellen en vraag

vr mar 20, 2020 18:21

Hi Joost, welkom hier. In antwoord op je vraag een aantal punten die je moet overwegen:
1. Giulia GT 1600 Junior bestaat niet; het is of een Giulia Sprint (type brievenbus met in dit geval een 1600 motor, jaren 1963 - 1968) of een GT 1600 Junior (normaal front, al dan niet met dubbele koplampen, 70er jaren). De brievenbus Bertones zijn redelijk populair en zeker de vroege versies of de Veloces. De normale 1300/1600 van na 72 zijn minder gewild. Het gebeurt ook nog wel dat zo’n model wordt voorzien van een brievenbus voorkant.
2. 2000 GTV was het zwaarste gemotoriseerde model vanaf 1971 tot 1977. Er zijn er redelijk wat van gemaakt en naar Alfa Romeo begrippen ook goed verkocht in Nederland. Fijne auto’s Qua rij eigenschappen. Kwaliteit interieur niet bijzonder. De Amerikaanse versies, die lang niet allemaal naar de US zijn gegaan, zijn weinig aantrekkelijk (dat zal niet iedereen met mij eens zijn overigens).
3. Dus qua type zou ik zeggen Brievenbus, 2000 GTV en als laatste de gewone GT 1600 Junior. Onderdelen (plaatwerk, chroom, techniek, interieur) zijn goed verkrijgbaar bij diverse leveranciers in binnen- en buitenland. Uiteraard verschil in kwaliteit tussen NOS en replica onderdelen.
4. Dan de kwaliteit van de oude restauratie; heel bepalend of je andermans prutswerk moet gaan repareren of dat vanaf een gezonde basis kan gebeuren. Zijn gerestaureerde dorpels netjes geplaatst of dichtgesmeerd met polyester ? Is het laswerk netjes ingelast of er overheen “gebakken” ?

Succes met je beslissing en veel Alfa plezier.
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

Alfajoost
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: do mar 19, 2020 11:23

Re: Voorstellen en vraag

za mar 21, 2020 15:39

Hoi Jouke,
Dank voor je reactie!
Je hebt gelijk, het is een GT 1600 Junior van 1976 en die twee liter is een USA versie van 1979, beide wagens zijn nieuw gelevert in Nederland.

Waarschijnlijk slaat het echte Alfa hart nu even een keer over, maar originaliteit interesseert mij wat minder, ik wil de keuze zo maken dat ik uiteindelijk een goed casco heb wat ook nog een beetje binnen het budget past, duizend euro voor een schermpje uitgeven gaat hem gewoon weg niet worden, als dat klaar is zet ik van beide wagens de mooiste onderdelen erop.

Ben bij de USA nu bezig de lak eraf te halen en de ramen eruit te halen zodat alle ellende goed zichtbaar wordt, onder de voorruit is het serieus slecht en de bodemplaten zijn door iemand zelf gemaakt lijkt het. Het laswerk aan de 1600 ziet er in mijn ogen wel goed uit, al zit er onder eén van de zijruiten al weer een gaatje zag ik en dan natuurlijk de schade aan het front...

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Voorstellen en vraag

za mar 21, 2020 17:51

In dat geval zou ik roest verkiezen boven een slechte reparatie. Dan kun je het zelf tenminste netjes maken en weet je dat het goed is. Slechte reparaties moet je uiteindelijk toch opnieuw doen. Zonde als je de auto hebt overgespoten bijvoorbeeld.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Voorstellen en vraag

za mar 21, 2020 19:36

Ik zou zeggen, ga bij beide koetsen pellen en prikken.
Dan merk je vanzelf wat de beste koets is.
Gezien bouwjaar en type van beide koetsen is dat denk ik in dit geval geen factor van belang om rekening mee te houden bij je afweging welke koets te gebruiken.
Je hebt beide auto's al 15 jaar zeg je? En de schade GT is een oudere restauratie? Dat hoeft niet verkeerd te zijn maar vroeger lagen de normen voor restauratie toch vaak anders dan nu. En half jaren negentig is er ook een tijd geweest dat oude auto's ineens idioot veel waard waren, net als nu. En dat lokt weer allerlei snel geld / snelle restauratie types.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Voorstellen en vraag

za mar 21, 2020 19:39

Welkom trouwens :wink:

Oudere slechte restauraties kan je natuurlijk ook gewoon uitslijpen. Als je dan betere basis over dan met "eerlijke" roest wegslijpen..

Wat voor schade hebben we het trouwens over? Weet je wel zeker dat die koets recht is? Ook een dingetje met schade auto.

Hr
DJ

Terug naar “Het Forum Café”