DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Milieuzone's

di dec 08, 2015 10:03

Doe als autoliefhebber even de moeite om petitie tegen milieuzone R'dam te tekenen.
En vraag anderen hetzelfde te doen.
Kan ook als sympathisant, dus als je niet in Rotterdam woont of geen auto hebt die het betreft.
Voor je het weet komen er meer gemeenten met soortgelijke plannen.

http://milieuzonerotterdam.nl/petitie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Deel hem ook ff op je eigen FB als je die hebt.


Kleine toelichting voor wie het weten wil.
Inwoners van de milieuzone die een auto bezitten die de milieuzone straks niet in mag zijn half november door de gemeente persoonlijk op de hoogte gesteld met een brief over de definitieve invulling van de milieuzone.
Per 1 januari mag je met een diesel van voor 2001 of een benzineauto van voor 1 juli 1992 gebied van milieuzone niet meer in. En vanaf 1 mei word er daadwerkelijk bekeurd als je toch de milieuzone in rijd (90 euro)
Geeft je als inwoner nog geen half jaar om een andere auto te regelen. Niet echt een realistische termijn voor iets wat aanmerkelijk duurder is dan een paar nieuwe schoenen. Ook niet als je rekening houd met vergoedingen in de sloopregeling.

Gaat overigens om 3200 auto's. Op een totaal van circa 210000 auto's geregistreerd in heel Rotterdam. En helft van verkeer in Rotterdam is afkomstig van auto's van buiten Rotterdam. (gegevens uit rapport koersnota schone lucht van de gemeente Rotterdam)
Van die 3200 auto's zijn er 400 benzinepersonenauto's. Veelal youngtimers/hobbyauto's. Blijkbaar denkt de gemeente dat weren van deze auto's meetbare verbetering van luchtkwaliteit gaat opleveren. Wat zelfs in het geval van een oude relatief vuile diesel te betwijfelen valt gezien geringe aantal auto's op het totale verkeer in Rotterdam. Om over die 400 benzine hobby auto's maar te zwijgen.
Overigens, milieuzone in Utrecht geld alleen voor diesels. Om het overzichtelijk te houden.

Nog een aanvulling.
Terwijl de gemeente van van inwoners van milieuzone verwacht op stel en sprong hun mobiliteit schoner te maken, is ze voor zichzelf niet zo streng.

Verschonen gemeentelijk wagenpark: eerst leasecontract uitzitten. Gevolg in 2018 is 25% gemeentelijk wagenpark schoner.
Schonere brandstof voor gemeentelijk wagenpark: idem dito, eerst bestaande brandstof contracten uitdienen, dan GTL of gas.
Schooner maken van stads logistiek: eind 2014 hebben logistiek ondernemers overnemers overeenkomst getekend dat in 2020 de stadslogistiek schoon moet zijn (zero emission)
Iedereen krijgt dus de tijd zich aan te passen.
Vervuilende twee takt scooters word voorlopig niks aan gedaan want valt moeilijk te handhaven/controleren
Volkomen logische keuzes allemaal.
Behalve inwoners van de milieuzone, die kunnen binnen 6 maanden ander vervoer regelen. Anders per 1 mei 2016 90 euro boete per overtreding, of niet meer bij je eigen huis kunnen met je eigen auto.
Individuele autobezitters zijn nu eenmaal wel makkelijk aan te pakken.

Dit gaat gegarandeerd ook in andere plaatsen spelen in NL.
Teken de petitie tegen de milieuzone R'dam zodat ook gemeentebesturen van andere plaatsen een signaal krijgen zich redelijk op te stellen tegen hun inwoners.
Laatst gewijzigd door DJ op wo dec 09, 2015 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

Re: Milieuzone's

di dec 08, 2015 23:05

Ingevuld :wink:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Milieuzone's

wo dec 09, 2015 00:13

Bedankt Dennis. :D

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Milieuzone's

wo dec 09, 2015 10:08

helemaal nog niet over nagedacht, maar mijn auto staat ook in R'dam...
maar ik ben woonachtig buiten Rotterdam, met andere woorden: ik krijg niets te horen, maar als ik mijn auto rijdend zou ophalen vanuit mijn garage, dan ben ik in overtreding...

aardig gek, maar het kan nog gekker:
eerste toelating van mijn auto 30-06-1992, dus op 1 dag na mag ik niet meer rijden met mijn auto :evil:

uiteraard direct de petitie getekend (en ook stap 1)
(ondanks dat ik nog geen kans zie op kort termijn met mijn auto door R'dam of waar dan ook te rijden)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Milieuzone's

wo dec 09, 2015 10:54

Bedankt Gerwin. :D

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Milieuzone's

wo dec 09, 2015 11:09

Nog een aanvulling.
Terwijl de gemeente van van inwoners van milieuzone verwacht op stel en sprong hun mobiliteit schoner te maken, is ze voor zichzelf niet zo streng.

Verschonen gemeentelijk wagenpark: eerst leasecontract uitzitten. Gevolg in 2018 is 25% gemeentelijk wagenpark schoner.
Schonere brandstof voor gemeentelijk wagenpark: idem dito, eerst bestaande brandstof contracten uitdienen, dan GTL of gas.
Schooner maken van stads logistiek: eind 2014 hebben logistiek ondernemers overnemers overeenkomst getekend dat in 2020 de stadslogistiek schoon moet zijn (zero emission)
Iedereen krijgt dus de tijd zich aan te passen.
Vervuilende twee takt scooters word voorlopig niks aan gedaan want valt moeilijk te handhaven/controleren
Volkomen logische keuzes allemaal.
Behalve inwoners van de milieuzone, die kunnen binnen 6 maanden ander vervoer regelen. Anders per 1 mei 2016 90 euro boete per overtreding, of niet meer bij je eigen huis kunnen met je eigen auto.
Individuele autobezitters zijn nu eenmaal wel makkelijk aan te pakken.

Dit gaat gegarandeerd ook in andere plaatsen spelen in NL.
Teken de petitie tegen de milieuzone R'dam zodat ook gemeentebesturen van andere plaatsen een signaal krijgen zich redelijk op te stellen tegen hun inwoners.
Wellicht dat er van de bijna 140 mensen die dit tot nog toe gelezen hebben meer mensen de moeite hebben gedaan om te tekenen, maar ik vind twee reacties op auto forum eerlijk gezegd wat mager.
Alleen klagen op een forum helpt niet zo veel.

Ik ga weer even verder typen aan mijn bezwaarschrift. Gaat lekker tot nog toe. :D
Word natuurlijk standaard afgewezen straks, maar daarna kijken we verder.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: Milieuzone's

wo dec 09, 2015 12:42

Ook getekend.

Hoe vaak zal ik er rijden met mijn Spider? Niet vaak. Maar ik vind dat er sowieso een einde moet komen aan de versnippering van regelgeving. Elke gemeente met z'n eigen regeltjes, nu valt het nog te overzien, straks moet je voor iedere rit gaan zoeken waar je nog wel of niet mag komen.

Gebruikersavatar
dirk stegeman
Full Member
Full Member
Berichten: 299
Lid geworden op: wo mei 23, 2012 22:46
Locatie: NL-AMSTERDAM-Gaasperdam

Re: Milieuzone's

wo dec 09, 2015 12:46

Je stelt dat ook sympatisanten kunnen tekenen.
Het is inderdaad belachelijk, dat elke gemeente dit zomaar kan
instellen, zoals Utrecht nu al doet. Pure discriminatie.
Eerst maar eens beginnen bij alle VW's met sjoemel-software.
Maar met een 166 uit 2004 kan ik deze petitie niet ondertekenen.
De auto moet ouder zijn dan 2002, anders kom je niet verder.
ALFA ROMEO Club S.C.A.R.B. 00375 (Since 1978)
ALFA ROMEO 166 Register 008
ALFA ROMEO 166 Club Nederland 044

ALFA ROMEO 166 - 2.0 TS 16V Distinctive - 472/B Blu Odissea - Classico V

ALFA ROMEO 166 - EVERYDAY THE PLEASURE OF DRIVING AN EMOTION

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Milieuzone's

wo dec 09, 2015 12:50

Ik heb hem gister ook al ingevuld, alleen idd niet gereageerd hier. Ik ben volgens mij nog nooit met de auto in Rotterdam geweest (of de parkeerplaats waar ik een keer met RobKG heb afgesproken voor een puzzelrit moet binnen de zone vallen, en dan nog was dat met de GT uit 2004), maar het gaat om het principe. Zoals hierboven al is gesteld: Utrecht en Rotterdam zijn de eerste steden die ermee komen, maar vast niet de laatsten.

Overigens wel lastig invullen als je meer dan één auto uit de genoemde periode bezit :lol:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Milieuzone's

wo dec 09, 2015 14:34

Je stelt dat ook sympatisanten kunnen tekenen.
Het is inderdaad belachelijk, dat elke gemeente dit zomaar kan
instellen, zoals Utrecht nu al doet. Pure discriminatie.
Eerst maar eens beginnen bij alle VW's met sjoemel-software.
Maar met een 166 uit 2004 kan ik deze petitie niet ondertekenen.
De auto moet ouder zijn dan 2002, anders kom je niet verder.
Ok, ik heb dat niet geprobeerd. Alleen gelezen dat je ook als sympatisant kan tekenen.
Maar bedankt voor de poging tot tekenen dan. :D

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Milieuzone's

wo dec 09, 2015 14:35

Ik heb hem gister ook al ingevuld, alleen idd niet gereageerd hier. Ik ben volgens mij nog nooit met de auto in Rotterdam geweest (of de parkeerplaats waar ik een keer met RobKG heb afgesproken voor een puzzelrit moet binnen de zone vallen, en dan nog was dat met de GT uit 2004), maar het gaat om het principe. Zoals hierboven al is gesteld: Utrecht en Rotterdam zijn de eerste steden die ermee komen, maar vast niet de laatsten.

Overigens wel lastig invullen als je meer dan één auto uit de genoemde periode bezit :lol:
Thx Arnout. :D

En natuurlijk moet iedereen zelf weten of je die moeite wilt doen, en ik ga er ook geen kruisjes lijst van bijhouden. :mrgreen:
Maar wilde de boel beetje opporren.

En voor wie dat wil, teken de link voor teken naar petitie tegen milieuzone op je FB als je dat hebt.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Milieuzone's

wo dec 09, 2015 16:49

Ook getekend.

Hoe vaak zal ik er rijden met mijn Spider? Niet vaak. Maar ik vind dat er sowieso een einde moet komen aan de versnippering van regelgeving. Elke gemeente met z'n eigen regeltjes, nu valt het nog te overzien, straks moet je voor iedere rit gaan zoeken waar je nog wel of niet mag komen.
Zelfde insteek hier. Dit jaar 2x in R'dam geweest (om iemand van een Alfa af te helpen zeg maar :mrgreen: ) maar tis van de zotte dat a) dit soort geneuzel in de marge echt werkelijkheid wordt en b) je inderdaad straks voor een rondje NL vooraf moet kijken of je alle gewenste adressen wel kunt bereiken zonder als crimineel aangeslagen te worden... #-o
Achterlijk land... :x

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

Re: Milieuzone's

wo dec 09, 2015 16:57

Ingevuld! :D
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Milieuzone's

wo dec 09, 2015 17:03

Ook getekend.

Hoe vaak zal ik er rijden met mijn Spider? Niet vaak. Maar ik vind dat er sowieso een einde moet komen aan de versnippering van regelgeving. Elke gemeente met z'n eigen regeltjes, nu valt het nog te overzien, straks moet je voor iedere rit gaan zoeken waar je nog wel of niet mag komen.
Thx, en niks doen helpt zeker niet.

Zo blijft topic beetje bovenaan.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: Milieuzone's

wo dec 09, 2015 17:08

Zouden ze bij de gemeente Rotterdam al nagedacht hebben over al die oude auto´s die van buiten Nederland een toeristisch bezoekje brengen aan de stad? Lijkt me niet dat de RDW daar gegevens over aan kan leveren.

Lijkt me ook niet dat de gemiddelde stadswacht een aardig mondje over de grens spreekt...
De handhaving gebeurt via cameratoezicht, de inzet van scanauto’s en stadswachten.
En
https://www.facebook.com/events/474621752742401/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om toch nog een keertje in Rotterdam te komen, met reden en auto tussen 1976 en 1992 (of 2001 voor de dieselaars)
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Het Forum Café”