Doe als autoliefhebber even de moeite om petitie tegen milieuzone R'dam te tekenen.
En vraag anderen hetzelfde te doen.
Kan ook als sympathisant, dus als je niet in Rotterdam woont of geen auto hebt die het betreft.
Voor je het weet komen er meer gemeenten met soortgelijke plannen.
http://milieuzonerotterdam.nl/petitie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Deel hem ook ff op je eigen FB als je die hebt.
Kleine toelichting voor wie het weten wil.
Inwoners van de milieuzone die een auto bezitten die de milieuzone straks niet in mag zijn half november door de gemeente persoonlijk op de hoogte gesteld met een brief over de definitieve invulling van de milieuzone.
Per 1 januari mag je met een diesel van voor 2001 of een benzineauto van voor 1 juli 1992 gebied van milieuzone niet meer in. En vanaf 1 mei word er daadwerkelijk bekeurd als je toch de milieuzone in rijd (90 euro)
Geeft je als inwoner nog geen half jaar om een andere auto te regelen. Niet echt een realistische termijn voor iets wat aanmerkelijk duurder is dan een paar nieuwe schoenen. Ook niet als je rekening houd met vergoedingen in de sloopregeling.
Gaat overigens om 3200 auto's. Op een totaal van circa 210000 auto's geregistreerd in heel Rotterdam. En helft van verkeer in Rotterdam is afkomstig van auto's van buiten Rotterdam. (gegevens uit rapport koersnota schone lucht van de gemeente Rotterdam)
Van die 3200 auto's zijn er 400 benzinepersonenauto's. Veelal youngtimers/hobbyauto's. Blijkbaar denkt de gemeente dat weren van deze auto's meetbare verbetering van luchtkwaliteit gaat opleveren. Wat zelfs in het geval van een oude relatief vuile diesel te betwijfelen valt gezien geringe aantal auto's op het totale verkeer in Rotterdam. Om over die 400 benzine hobby auto's maar te zwijgen.
Overigens, milieuzone in Utrecht geld alleen voor diesels. Om het overzichtelijk te houden.
Nog een aanvulling.
Terwijl de gemeente van van inwoners van milieuzone verwacht op stel en sprong hun mobiliteit schoner te maken, is ze voor zichzelf niet zo streng.
Verschonen gemeentelijk wagenpark: eerst leasecontract uitzitten. Gevolg in 2018 is 25% gemeentelijk wagenpark schoner.
Schonere brandstof voor gemeentelijk wagenpark: idem dito, eerst bestaande brandstof contracten uitdienen, dan GTL of gas.
Schooner maken van stads logistiek: eind 2014 hebben logistiek ondernemers overnemers overeenkomst getekend dat in 2020 de stadslogistiek schoon moet zijn (zero emission)
Iedereen krijgt dus de tijd zich aan te passen.
Vervuilende twee takt scooters word voorlopig niks aan gedaan want valt moeilijk te handhaven/controleren
Volkomen logische keuzes allemaal.
Behalve inwoners van de milieuzone, die kunnen binnen 6 maanden ander vervoer regelen. Anders per 1 mei 2016 90 euro boete per overtreding, of niet meer bij je eigen huis kunnen met je eigen auto.
Individuele autobezitters zijn nu eenmaal wel makkelijk aan te pakken.
Dit gaat gegarandeerd ook in andere plaatsen spelen in NL.
Teken de petitie tegen de milieuzone R'dam zodat ook gemeentebesturen van andere plaatsen een signaal krijgen zich redelijk op te stellen tegen hun inwoners.