Gebruikersavatar
Bertjegta
Member
Member
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 16, 2014 13:32
Locatie: Overijssels Vechtdal

Re: Milieuzone's

ma dec 14, 2015 16:52

Kom nooit in Rotterdam, maar gaat mij om principe, dus getekend!
Als je al een milieuzone wilt, waar ik voor het ECHTE OUDE HISTORISCHE centrum van de stad me best iets van voor kan stellen, doe dat dan volgens 1 landelijke systematiek zoals bij onze oosterburen. Wat je er ook van vindt, je hoeft niet voor je op reis gaat van elke stad een studie te maken. Wel of niet met de Diesel? Wel of niet U9? Jaartal? Etc.

En nog een gratis tip in plaats van automobilisten pesten voor onze Rotterdamse bestuurders: gooi die kolencentrales op de maasvlakte vandaag nog stil, dat helpt meer dan alle milieuzones in de komende eeuw bij elkaar!
I am an Italian. We don't call the cops, we call family.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Milieuzone's

ma dec 14, 2015 17:06

In Duitsland hebben ze hetzelfde 'probleem' met de Umwelt zones, wat hetzelfde is als wat Utrecht en Rotterdam nu doen, daar hebben ze vast ook een methode gevonden.
Daar hebben ze geen methode gevonden..... vraag maar aan de deelnemers van de BLR 2014, er is geen (actieve) controle.
Dat is niet juist. In Duitsland wordt wel gecontroleerd, alleen hoe actief dat is per gemeente heel verschillend.
(Waarmee volgens mij alweer wordt aangetoond waarom zulk milieubeleid en/of de handhaving niet op niveau van de gemeentepolitiek bepaald moeten worden maar landelijk, maar dat is een ander verhaal.)\

Sommige steden in Duitsland "liggen dwars" en controleren niet of bijna niet. Andere steden controleren niet actief op alleen de milieustickers maar wel altijd in combinatie met controles op andere overtredingen, zoals parkeer- of snelheidsovertredingen, ook bij ongevallen etc. (In Essen worden zo 8.000 of 9.000 overtreders per jaar gepakt). En dan zijn er nog gemeentes die juist wel heel actief controleren (waaronder Berlijn geloof ik).

.

Gebruikersavatar
Bertjegta
Member
Member
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 16, 2014 13:32
Locatie: Overijssels Vechtdal

Re: Milieuzone's

vr dec 18, 2015 07:48

Goed nieuws, Tweede Kamer wil af van milieuzones. In Utrecht kunnen de camera's vanaf vandaag uit!

http://nos.nl/artikel/2075894-kamer-wil ... uto-s.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I am an Italian. We don't call the cops, we call family.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Milieuzone's

vr dec 18, 2015 10:28

Goed nieuws, Tweede Kamer wil af van milieuzones. In Utrecht kunnen de camera's vanaf vandaag uit!

http://nos.nl/artikel/2075894-kamer-wil ... uto-s.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog niet. Het besluit is alleen nog maar een opdracht richting de minister om de wet op dit punt aan te passen. Rotterdam heeft aangegeven de invoering per 1 januari gewoon door te zetten.

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

Re: Milieuzone's

vr dec 18, 2015 11:40

Kamermeerderheid heeft de milieu zones geschrapt :thumbs:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

Re: Milieuzone's

vr dec 18, 2015 12:50

Wel weer halfbakken, Gemeenten mogen zelf toch weer beslissen, vreemd................ :shock:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Milieuzone's

vr dec 18, 2015 13:01

Wel weer halfbakken, Gemeenten mogen zelf toch weer beslissen, vreemd................ :shock:
Eh, dat heb ik nog nergens gelezen.
Waar heb je dat gevonden?

Overigens, ik ben zeker blij met steun uit de kamer.
Maar feit is dat steden een probleem hebben met luchtkwaliteit in de binnenstad en dat ze daar iets aan moeten doen ivm behalen afgesproken doelstellingen luchtkwaliteit.
Vraag me dus af wat er nu uit de (landelijke) hoge hoed gaat komen...
Aanpassing van oldtimer wetgeving waar volgens mijn VVD (mede) verantwoordelijk voor is (correct me if I'am wrong) pakte nou ook niet echt gunstig uit.
Valt ook te betitelen als (oude) autootje pesten.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

Re: Milieuzone's

vr dec 18, 2015 13:35

Dijkstra geeft aan dat Gemeenten zelf mogen bepalen, ze gaat niet ingrijpen (RTL-Z)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Milieuzone's

vr dec 18, 2015 16:13

Er zijn 2 dingen aan de hand. Ten eerste de formulering van de motie die is aangenomen, daar zou een gat in kunnen zitten.
Daarnaast kan er ook niet gehandhaafd worden (zoals de minister aangeeft), dan krijg je een gedoogbeleid.

Dit was de motie trouwens die aangenomen is:
Constaterende dat diverse gemeenten op basis van het verkeersreglement zijn overgegaan tot de instelling van gemeentelijke milieuzones;

Constaterende dat in de Autobrief 2 wordt gesteld dat het Kabinet niet wil dat gemeenten hun toevlucht moeten nemen tot zwaar geschut als milieuzones;

Overwegende dat milieuzones daarmee vooral een last zijn voor burgers en ondernemers die niet weten waar ze met welke auto mogen rijden;

Verzoekt de regering de grondslag voor gemeentelijke milieuzones ten behoeve van personenauto’s in het verkeersreglement op te heffen;

En gaat over tot de orde van de dag.


Visser
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Bertjegta
Member
Member
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 16, 2014 13:32
Locatie: Overijssels Vechtdal

Re: Milieuzone's

vr dec 18, 2015 17:10

Volgens mij is het simpel:
Een kamermeerderheid heeft de minister opgedragen om de grondslag van milieuzones uit de wegenverkeerswetgeving te schrappen. Deze motie kun je niet zo maar naast je neerleggen.
Ik sluit niet uit dat er andere mogelijkheden zijn om bepaalde vervoersmiddelen te weren, bijvoorbeeld de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) of het bestemmingsplan/omgevingsplan. Dat is voer voor juristen op het moment dat deze motie ten uitvoer wordt gebracht.
En dus gaan strikt genomen gemeenten er nog steeds over, maar zullen ze wellicht in de toekomst een ander instrument moeten gaan zoeken. En of we daar als burger nu beter van worden???

Overigens, ik sta wel achter de doelstellingen. Maar, schonere lucht in de stad krijg je niet alleen door oudere auto's te weren, dat is maar een klein onderdeel. Denk ook aan electrisch OV, geen 2-takt scooters, allesbranders verbieden, electrische bestelwagens, etc. Daar zou ik als gemeenten mijn energie eerst maar eens op gaan richten.
I am an Italian. We don't call the cops, we call family.

Gebruikersavatar
dirk stegeman
Full Member
Full Member
Berichten: 300
Lid geworden op: wo mei 23, 2012 22:46
Locatie: NL-AMSTERDAM-Gaasperdam

Re: Milieuzone's

vr dec 18, 2015 18:52

Ik hoop dat de rechter dit geneuzel de gemeentes verbied en ook
verplicht om alle bekeurde mensen de € 90,00 terug te betalen.
En de ambtenaar die dit bedacht heeft moet gelijk de ZAK krijgen.
Als je auto (hoe oud dan ook) zonder problemen door de APK keurig is
gekomen en dus voldoet aan de milieu-eisen, dan mag je overal rijden.
Bovendien betaal je ook al wegenbelasting.
In Duitsland zijn proeven gedaan in 8 steden waar iedereen in mocht rijden
en in 8 andere steden waar de milieustickers wel nageleefd moesten worden.
Er werd nauwelijks verschil in luchtkwaliteit gemeten.
Deze milieuzones zijn dan ook bij ons volkomen tegenstrijdig.
Maar deze slappe regering durft het weer niet aan om het de
gemeentes te verbieden.
Als een bedrijf geld te kort komt gaat het failliet.
Als gemeentes geld te kort komen is dat geen probleem,
want die STELEN het gewoon weer bij de burger.
Als dit door de rechter word verboden, dan verzinnen ze wel weer
een andere belasting. Let maar op !!
Welke rechter haalt het in zijn hoofd om de gemeentes in het gelijk te stellen.
Want als deze zones niet verboden worden, dan is het hek van de dam
in dit belachelijke Nederland op z'n smalst !
ALFA ROMEO Club S.C.A.R.B. 00375 (Since 1978)
ALFA ROMEO 166 Register 008
ALFA ROMEO 166 Club Nederland 044

ALFA ROMEO 166 - 2.0 TS 16V Distinctive - 472/B Blu Odissea - Classico V

ALFA ROMEO 166 - EVERYDAY THE PLEASURE OF DRIVING AN EMOTION

Terug naar “Het Forum Café”