Pagina 1 van 4
Juridische kennis
Geplaatst: ma nov 23, 2015 12:01
door DJ
Zitten er soms ook mensen op dit forum die een gedegen brede juridische kennis hebben?
In mijn kennissenkring heb ik allerhande beroepen voorhanden maar geen juristen.
Wellicht hier?
Door uitbreiding milieuzone Rotterdam mag ik straks niet meer met m'n eigen auto bij m'n eigen huis komen.
Heb me er een beetje in verdiept en volgens mij valt er wel wat op besluit van gemeente af te dingen.
Vraag is of dat ook echt zo is, en of het zinvol is.
Evt reacties graag via pb.
Geen zin in een klaagtopic of overheid/milieu bashen.
BvD,
DJ
Re: Juridische kennis
Geplaatst: ma nov 23, 2015 12:12
door @PM
Wat voor auto heb je? Ik lees dat oudere auto's met o.a. U9 op het kentekenbewijs (type-aanduiding) ook de milieuzone in mogen. Als het er niet op staat, maar je auto wel een katalysator heeft, zijn de laatste twee zinnen wellicht voor jou relevant.
Auto’s die met een aanduiding E2, K6-G en U9 bij de RDW geregistreerd staan, mogen straks gewoon de milieuzone in. Je hoeft daarvoor niets te doen. Staat je auto niet op deze manier geregistreerd bij de RDW? Maar kun je wel aantonen dat jouw auto net zo schoon, of schoner, is dan een auto die de milieuzone wél in mag? Dan kun je een ontheffing aanvragen.
Re: Juridische kennis
Geplaatst: ma nov 23, 2015 12:56
door kees artc6
Misschien de jurist die in het KB schrijft?
Re: Juridische kennis
Geplaatst: ma nov 23, 2015 17:28
door Tonio
Om welke auto gaat het, de Bertone? En is die vanaf 2016 40 jaar oud?
Misschien heb je hier wat aan?:
http://www.rotterdam.nl/product:ontheffingmilieuzone" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staat onder andere dit in:
Ik heb een oldtimer, mag ik de milieuzone niet in straks?
De zogenaamde ‘Oldtimers’ (ouder dan 40 jaar) krijgen standaard een ontheffing. Voor milieuzones geldt altijd dat gebruik kan worden gemaakt van de zogenaamde hardheidsclausule. Per geval wordt dan bekeken of een ontheffing wordt verleend. Voor bestel- en personenauto’s zal bij de uitwerking ook invulling worden gegeven aan het systeem voor ontheffingen.
.
Re: Juridische kennis
Geplaatst: ma nov 23, 2015 20:12
door Gordon
Yeah... Er staat ook iets van dat als je kan aantonen dat jouw auto schoner is dan een auto die wel legaal in de milieuzone mag rijden, hetgeen natuurlijk een wassen neus is aangezien we nu eenmaal zoiets hebben als een slurptax, dat je dan een ontheffing kan aanvragen. Maar dan blijkt vervolgens dus dat aan zo'n ontheffing wel kosten verbonden zijn (voorgesteld ~180 euro per jaar). Dus even kort door de bocht: als je een 75 uit begin '92 hebt moet je hemel en aarde bewegen om de stad in te kunnen rijden en jaarlijks aftikken, terwijl als je er eentje van de tweede helft '92 hebt heeft de RDW daar gratis en voor niks U9 op het kentekenbewijs bij gezet en heb je geen enkel probleem.
Een beetje jurist moet daar toch desnoods in Straatsburg iets mee aan kunnen vangen? Iets over gelijke gevallen en zo. Want reken maar dat er behalve dat stukje administratie bij de RDW er geen enkel verschil bestaat tussen een auto die in Milaan op 30 juni van de band rolde en eentje die op 1 juli van de band rolde. Los van het feit dat ze op dat moment nog niet in Nederland waren.
Re: Juridische kennis
Geplaatst: ma nov 23, 2015 20:18
door frankalfa
Yeah... Er staat ook iets van dat als je kan aantonen dat jouw auto schoner is dan een auto die wel legaal in de milieuzone mag rijden, hetgeen natuurlijk een wassen neus is aangezien we nu eenmaal zoiets hebben als een slurptax, dat je dan een ontheffing kan aanvragen. Maar dan blijkt vervolgens dus dat aan zo'n ontheffing wel kosten verbonden zijn (voorgesteld ~180 euro per jaar). Dus even kort door de bocht: als je een 75 uit begin '92 hebt moet je hemel en aarde bewegen om de stad in te kunnen rijden en jaarlijks aftikken, terwijl als je er eentje van de tweede helft '92 hebt heeft de RDW daar gratis en voor niks U9 op het kentekenbewijs bij gezet en heb je geen enkel probleem.
Een beetje jurist moet daar toch desnoods in Straatsburg iets mee aan kunnen vangen? Iets over gelijke gevallen en zo. Want reken maar dat er behalve dat stukje administratie bij de RDW er geen enkel verschil bestaat tussen een auto die in Milaan op 30 juni van de band rolde en eentje die op 1 juli van de band rolde. Los van het feit dat ze op dat moment nog niet in Nederland waren.
Dan nog zal er altijd het verschil tussen 'gelijk hebben' en 'gelijk krijgen' zijn... Bedenk goed dat t om een knakenkwestie gaat.
Grtz,fRank
Re: Juridische kennis
Geplaatst: ma nov 23, 2015 20:47
door Gordon
Dan nog zal er altijd het verschil tussen 'gelijk hebben' en 'gelijk krijgen' zijn... Bedenk goed dat t om een knakenkwestie gaat.
Dat zeg je waarschijnlijk goed. Knaken. Hier in Delft ook een paar van die gasten in het College. Geven goud geld uit aan onderzoekjes om hun idealen te kunnen verwezenlijken, en als de resultaten dan geen steun bieden aan hun plannen verdwijnen ze zo de schredder in. D'r ligt hier nou iets bij de Raad van State en de gemeente heeft alsnog de schop in de grond gestoken onder het motto dat als ze de bedoelde afsluiting niet mogen realiseren ze in ieder geval het sluipverkeer waarvan ze weten dat het niet bestaat (want tegenvallend rapport in de schredder) gaan "ontmoedigen". De rekening (OZB) zal hier binnenkort wel in de bus vallen. Maar vooralsnog kan ik nog gewoon naar mijn huis en ook de garagebox waar de auto van december tot en met februari verplicht moet overwinteren, dus het valt allemaal best mee.
Re: Juridische kennis
Geplaatst: ma nov 23, 2015 22:40
door Matteomeubel
Na enkele akkefietjes met de gemeente hier en twee vrienden als jurist, ben ik er achter dat bestuursrecht geen 'recht' is maar een formele naamgeving van de uitvoering van regels.
Maw, als Rotterdam de door zichzelf gestelde regels goed heeft toegepast, kun je bezwaar maken tot je scheel ziet omdat de regel zelf in tegenspraak is met alles waar de democratie op is gevest, daar zal geen rechter je gelijk in geven.
Als je de regel/wetgeving zelf in twijfel trekt moet je het dus niet op bestuursrechtelijk niveau aanpakken. Waar wel?? Geen idee.....
Re: Juridische kennis
Geplaatst: di nov 24, 2015 07:54
door Matteomeubel
Een oplossing zou wel eens de vrijheid op religie kunnen zijn (gelijkheidsbeginsel uit de grondwet).
Jawel, we richten een oldtimergeloofgemeeschap (OGG) op met als vestigingsplaats Rotterdam.......
Re: Juridische kennis
Geplaatst: di nov 24, 2015 08:28
door GTA287PK
Geen zin in een klaagtopic of overheid/milieu bashen.
Dan ben jij een beter mens dan ik, DJ...

Re: Juridische kennis
Geplaatst: di nov 24, 2015 12:59
door DJ
Geen zin in een klaagtopic of overheid/milieu bashen.
Dan ben jij een beter mens dan ik, DJ...

Ik probeer in het openbaar de schijn op te houden Emile.
Blij dat iemand erin trapt
Maar zonder gekheid, ik kom nu al jaar of 25 her en der op de wereld.
Ik word soms beetje flauw van de mening dat alles in NL waardeloos is en de overheid nog het meest van allemaal.
Dat valt namelijk nogal mee.
Natuurlijk gaan er dingen fout, maar je moet het allemaal wel een beetje in perspectief blijven zien.
Ook beter voor je eigen humeur en bloeddruk.
En om even Daniel Lohues te citeren: als het je niet bevalt, doe er iets aan of ga weg of zo.
Klagen vanaf de zijlijn met de handen in de zakken, tsja...
En in klein landje met 16, 17 (?) miljoen mensen blijft het laveren tussen alle wensen en meningen door.
Zo en nu voorlopig alleen weer over techniek en racen.

Re: Juridische kennis
Geplaatst: di nov 24, 2015 14:18
door kees artc6
Volgens mij staat hier veel nuttige info op:
http://www.gezonderelucht.nl/
Kun je gelijk je kentekens checken
Re: Juridische kennis
Geplaatst: di nov 24, 2015 19:32
door Performa
Das volgens mij nog een hele discussie waardig zoals je in je voorbeeld geeft tussen inschrijvingsdatums van wagens en toegekende euro norm.
Stel je hebt een auto van bijvoorbeeld 2000 een auto die in zijn tijd uitblinkte in eco zijn (katalysator, cilinderuitschakeling,hoge compressie, directe injectie, aerodynamisch,smalle bandjes, laag gewicht....) deze voldoet aan EURO 3 de eis waaraan een fabrikant zich toen verplicht moest houden. Wilt dat dan zeggen dat deze automatisch niet voldoet aan een hogere euronorm. Waar misschien anno 2000 totaal nog geen gegevens voor toegekend waren en dus nog nog niet bestond.
Simpeler gezegd en stofzuiger uit 1980 met maar 1500watt vermogen en goede zuigkracht voldoet toch ook aan de huidige normen voor stofzuiger die bepaald dat stofzuigers minder als 1600watt moeten hebben.
Re: Juridische kennis
Geplaatst: di nov 24, 2015 23:12
door @PM
Feitelijk geven ze dat ook zelf toe. Met mijn auto uit 1990 mag ik ook volgend jaar gewoon de binnenstad van Rotterdam volwalmen. Ja hij is te oud. Maar er staat wel U9 op het kenteken, dus dan mag het. Om dezelfde reden mag-ie ook een willekeurige Duitse binnenstad in. Er zijn ongetwijfeld genoeg auto's die aan dezelfde eisen voldoen, maar waarbij niet de moeite is genomen om het vol trots op het kentekenbewijs te vermelden.
Re: Juridische kennis
Geplaatst: wo nov 25, 2015 12:07
door Dirk-33
Maar er staat wel U9 op het kenteken, dus dan mag het. Om dezelfde reden mag-ie ook een willekeurige Duitse binnenstad in.
Voor de meeste steden heb je een groene sticker nodig en die krijg je over t algemeen niet bij een benzine auto van VOOR 31 december 1992, tenzij de auto toen al aan EURO-2 deed, dan krijg je een rode maar daar heb je niks aan.
Is best streng, je kunt t proberen maar de kans dat je een groene krijgt is dus niet heel groot.