Terug van lang weggeweest
Geplaatst: wo jul 16, 2014 11:49
Hallo!
Na een jaar of 3 zonder Alfa te hebben geleefd, staat er nu weer eentje op de stoep!
Na in het verleden 2 Alfasud 1.5 TI’s, een 146 en een 75 TS Numerata te hebben gereden (naast nog een hoop ander spul), ben ik nu in het bezit gekomen van een 33 Sportwagon 1.7 IE.
Komt uit de erfenis van de opa van mijn vriendin, die hem in 1997 als 70-jarige (!) heeft aangeschaft. Stond altijd in de garage en werd erg weinig gebruikt. Elk jaar een nieuwe APK, maar onderhoud was sporadisch. Er staat nu 115000 km op de klok en hij is nog helemaal origineel. Wel de nodige gebruikssporen, maar verder in erg goede staat.
Eerst klaargemaakt voor de APK, waarbij ik nieuwe schijven en blokken voor, een remkrachtverdeler en uitlaatdemper heb gemonteerd en een klein plekje aan de achterkant van de rechter dorpel (achter de kriksteun) heb gelast. Daarnaast het ruitensproeierpompje achter gangbaar gemaakt (lagertje zat vast) en nog wat kleine dingetjes hersteld. Na deze werkzaamheden kwam hij glansrijk door de APK.
Vervolgens een hele grote beurt uitgevoerd, omdat het onderhoud volgens de familie al weer een paar jaar geleden was en er geen historie van bekend was. Nieuwe vloeistoffen en filters (motor, bak, remvloeistof, etc.), nieuwe riemen en rollen (en dat was ook echt nodig...) en een setje nieuwe bougies.
Het deurrubber in het bestuurdersportier was versleten en ook van de achterklep was het niet al te best meer. Donor onderdelen van een andere auto (zal geen merk noemen, maar het is Duits) passend gemaakt, zodat dat ook weer in orde is.
En toen voorzichtig maar eens wat kilometers gemaakt. Wat een feestje! Niet meer zo puur als de Sudjes die ik had, maar nog wel dat echte Alfa gevoel met zo’n leuk boxertje onder de kap.
Wat me wel opviel is dat hij bij vochtig weer erg moeilijk startte. Een blik onder de verdelerkap vertelde genoeg. Verbaasd me dat hij uberhaupt nog liep! Meteen dus maar een nieuw rotor en verdelerkap gemonteerd.
Het enige dat nu nog op de planning staat zijn twee nieuwe voorbanden. Nog profiel genoeg, maar ze zijn 15 jaar oud en compleet uitgedroogd. Als het regent glij je alle kanten op...
Nu ga ik er lekker me rijden en dan gaan we er over een maandje mee op vakantie naar Engeland voor een paar weken. Kijk er nu al naar uit!
Na een jaar of 3 zonder Alfa te hebben geleefd, staat er nu weer eentje op de stoep!
Na in het verleden 2 Alfasud 1.5 TI’s, een 146 en een 75 TS Numerata te hebben gereden (naast nog een hoop ander spul), ben ik nu in het bezit gekomen van een 33 Sportwagon 1.7 IE.
Komt uit de erfenis van de opa van mijn vriendin, die hem in 1997 als 70-jarige (!) heeft aangeschaft. Stond altijd in de garage en werd erg weinig gebruikt. Elk jaar een nieuwe APK, maar onderhoud was sporadisch. Er staat nu 115000 km op de klok en hij is nog helemaal origineel. Wel de nodige gebruikssporen, maar verder in erg goede staat.
Eerst klaargemaakt voor de APK, waarbij ik nieuwe schijven en blokken voor, een remkrachtverdeler en uitlaatdemper heb gemonteerd en een klein plekje aan de achterkant van de rechter dorpel (achter de kriksteun) heb gelast. Daarnaast het ruitensproeierpompje achter gangbaar gemaakt (lagertje zat vast) en nog wat kleine dingetjes hersteld. Na deze werkzaamheden kwam hij glansrijk door de APK.
Vervolgens een hele grote beurt uitgevoerd, omdat het onderhoud volgens de familie al weer een paar jaar geleden was en er geen historie van bekend was. Nieuwe vloeistoffen en filters (motor, bak, remvloeistof, etc.), nieuwe riemen en rollen (en dat was ook echt nodig...) en een setje nieuwe bougies.
Het deurrubber in het bestuurdersportier was versleten en ook van de achterklep was het niet al te best meer. Donor onderdelen van een andere auto (zal geen merk noemen, maar het is Duits) passend gemaakt, zodat dat ook weer in orde is.
En toen voorzichtig maar eens wat kilometers gemaakt. Wat een feestje! Niet meer zo puur als de Sudjes die ik had, maar nog wel dat echte Alfa gevoel met zo’n leuk boxertje onder de kap.
Wat me wel opviel is dat hij bij vochtig weer erg moeilijk startte. Een blik onder de verdelerkap vertelde genoeg. Verbaasd me dat hij uberhaupt nog liep! Meteen dus maar een nieuw rotor en verdelerkap gemonteerd.
Het enige dat nu nog op de planning staat zijn twee nieuwe voorbanden. Nog profiel genoeg, maar ze zijn 15 jaar oud en compleet uitgedroogd. Als het regent glij je alle kanten op...
Nu ga ik er lekker me rijden en dan gaan we er over een maandje mee op vakantie naar Engeland voor een paar weken. Kijk er nu al naar uit!