Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Tijd voor zomerweer!

ma mei 12, 2014 18:45

Want de auto's zjin klaar met die regen!

Vooral de dsahboardkastjes hebben moeite om de boel droog te houden

Afbeelding
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Tijd voor zomerweer!

ma mei 12, 2014 19:28

Komen wij er nog genadig vanaf met een beetje ontwasemen :shock:
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: Tijd voor zomerweer!

ma mei 12, 2014 21:38

Komen wij er nog genadig vanaf met een beetje ontwasemen :shock:
Owja, die beslagen ramen; ook zo'n ramp met oudere auto's!
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Tijd voor zomerweer!

ma mei 12, 2014 21:39

Vandaag ook meerdere malen bijkans van de snelweg gewaaid in mijn gehuurde Sprinter-lijk tussen Grou en Zwolle, en bij een tussenstop zowat naar het winkeltje bij een tankstation moeten snorkelen voor een bak koffie. Echt niet normaal wat er vandaag uit de lucht is gekomen. :?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: Tijd voor zomerweer!

ma mei 12, 2014 22:26

Want de auto's zjin klaar met die regen!

Vooral de dsahboardkastjes hebben moeite om de boel droog te houden

Afbeelding

Oei, in de meeste gevallen betekend dit dat er toch wat gaten in de paravan zitten, beruchte Sud plek (als je geluk hebt lekt het langs een voordeur naar binnen, maar die kans is klein gezien de roestbruine kleur van de vochtvlekken op de boekjes), maarja, een Sud zet je toch ook niet buiten met dit weer =; ](*,) ?

voor de zekerheid, even de motorkap open doen, en dan vanuit de service ruimte (waar de accu in staat) met een lamp naar boven kijken en ook voelen met je hand, zeg maar bovenkant schutbord onderkant raam, dus achter je ruitenwissermotor.

Aan de binnenkant kan je het ook checken door vanuit de voetenruimte naar boven de kijken, zeg maar richting de voorruit lijn.


.

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: Tijd voor zomerweer!

ma mei 12, 2014 22:54


maarja, een Sud zet je toch ook niet buiten met dit weer?
Waarom niet? 't blijft een auto met een dak. Dit moet buiten kunnen staan.

Maar met dit weer lekken ook/zelfs moderne auto's!
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Tijd voor zomerweer!

ma mei 12, 2014 23:53

Omdat een Sud een meer dan gemiddelde neiging heeft tot roesten? Er Suds waren die al na twee a drie jaar vanaf nieuw al op de sloop stonden, ernstige door geroest. Ik heb heel wat Sud's versleten (stuk of 35, 11 jaar dagelijks Alfasud gereden), maar langer dan 3 a 4 jaar gingen ze niet mee als ze buiten stonden...

Het water wat er bij de verrotte paravan naar binnen loopt, gaat ook onder je vloerbedekking zitten, het loopt tussen allerlei plaatwerk delen in die niet of slecht behandeld zijn tegen roesten. Roest begint bij een Sud zelden op een plek tegelijk...

Om tegenwoordig nog een (oude) Sud buiten te laten staan is zonde als je er wat langer plezier van wil hebben, maar dat is mijn mening. Het kan wel maar dan ga je er wel veel werk aan/van krijgen, of moet je er heel veel werk en tijd in stoppen om e.a. preventief tegen te gaan. Als je er dagelijks mee rijd dat is er wel een tip die je Sud langer heel te houden, en dat is aan de voorzijde plastic wielkuipen monteren van een Alfa 33. Dit gaat roesten bij een Sud op een plek of 4 / 5 tegen en verlengt echt de levensduur. Moet daar wel eerst brandschoon zijn gemaakt enals het kan behandelen met tectyl. Maar dan ontkom je er alsnog niet aan om een keer in de zoveel tijd de kuipen verwijderen om achtergebleven Zand en rommel e.d. te verwijderen.

Een goede Sud lekt niet trouwens... net zoals dat niet hoort bij auto's. Als er water bij een auto naar binnenloopt is er echt wat aan de hand. Meestal zit de regen water afvoer in de motor ruimte verstop met bladeren, zand e.d. Dit heb ik de laatste jaren zelfs beroepsmatig erg vaak gezien, zelfs bij vrij nieuwe auto's.

Als er bij een Sud water in de afleg vakken onder het dashboard loopt, is er in 95 procent van de gevallen sprake van roestschade bij de paravan, die uitspraak durf ik wel aan.


.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Tijd voor zomerweer!

di mei 13, 2014 06:19

Precies zo is het!
Het kan ook nog dat de waterafvoer in de hoek(en) van de voorruit verstopt is of rondom verroest, dit zit onder het rubber. Zelf heb ik die altijd dicht gelast en het rubber altijd met veel vet gemonteerd.
Een lekkende Sud kun je echt niet buiten laten staan! Mijn huidige is
pakweg 28 van de 32 jaar dagelijks gebruikt maar ik betaal me blauw aan een abonnement op de parkeergarage.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Tijd voor zomerweer!

di mei 13, 2014 10:29

WOW!

Wat een reacties!

Het is duidelijk dat ik bij voorbaat al ben verbannen uit de Sud-community.

Ik bedoel alleen maar dat ik wat meer zon wil :-(
Laatst gewijzigd door Jens Hoorn op di mei 13, 2014 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Tijd voor zomerweer!

di mei 13, 2014 10:39

Die van mij staat ook gewoon buiten hoor ;)

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Tijd voor zomerweer!

di mei 13, 2014 12:38

die van mij staat uiteraard kurkdroog binnen :lol: :lol: :lol:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: Tijd voor zomerweer!

di mei 13, 2014 12:59

Precies zo is het!
Het kan ook nog dat de waterafvoer in de hoek(en) van de voorruit verstopt is of rondom verroest, dit zit onder het rubber. Zelf heb ik die altijd dicht gelast en het rubber altijd met veel vet gemonteerd.
Een lekkende Sud kun je echt niet buiten laten staan! Mijn huidige is
pakweg 28 van de 32 jaar dagelijks gebruikt maar ik betaal me blauw aan een abonnement op de parkeergarage.
En je hebt er heel wat werk in gestoken om hem rijdend te houden, waarvoor respect :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: Tijd voor zomerweer!

di mei 13, 2014 13:03

Het is duidelijk dat ik bij voorbaat al ben verbannen uit de Sud-community.
Natuurlijk niet, zou het alleen zonde vinden als je er te laat achter komt dat je Sud op deze manier snel achteruit kan (zal) gaan, je kan hem natuurlijk ook oprijden (heb ik ook vaak gedaan, omdat ik perse Sud wou rijden), maar dan is het toch wel leuk als ie droog is. In de winter blokken ijs op de vloerbedekking van je Sud is geen lolletje kan ik je vertellen :D . Het zijn geweldige rij auto's en ik wens je er ook heel veel plezier mee :wink: .

En de zon, vanaf woensdag gaat het weer richting de 20 graden :thumbs:


.

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: Tijd voor zomerweer!

di mei 13, 2014 17:58

Het is duidelijk dat ik bij voorbaat al ben verbannen uit de Sud-community.
Natuurlijk niet, zou het alleen zonde vinden als je er te laat achter komt dat je Sud op deze manier snel achteruit kan (zal) gaan, je kan hem natuurlijk ook oprijden (heb ik ook vaak gedaan, omdat ik perse Sud wou rijden), maar dan is het toch wel leuk als ie droog is. In de winter blokken ijs op de vloerbedekking van je Sud is geen lolletje kan ik je vertellen :D . Het zijn geweldige rij auto's en ik wens je er ook heel veel plezier mee :wink: .

En de zon, vanaf woensdag gaat het weer richting de 20 graden :thumbs:


.
Ik ben zeer zuinig op al mijn auto's, maar een regenbui moet kunnen! Het gaat de laatste tijd helaas zo te keer dat ie beter weer terug kon naar de stalling. Maar dat geld ook voor mijn 90, die ook altijd (behalve des winters) buiten staat
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Tijd voor zomerweer!

di mei 13, 2014 18:16

Als je paravan goed is, lekt ie niet en kan ie best wel een regenbui aan, vergis je echter niet hoeveel water er naar binnen loopt. Wat ik al zei, het water loopt o.a. onder je vloerbedekking waar dit blijft staan (o.a. in de geluiddempend materiaal trekt, wat weer gaat stinken) waardoor de aanhechting van je dorpel op de bodemplaat gaat rotten, en je afvoergaten in de boden vanzelf groter worden. Je paravan en raamstijlen worden er ook niet beter van.... Kwestie van even nakijken, en desnoods je voorruit eruit halen en de plekken aanpakken. Scheelt je een hoop ellende.

Een Sud is geen gegalvaniseerd slagschip, maar een uiterst roestgevoelige auto helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

.

Terug naar “Het Forum Café”