DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4373
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Suggesties route en overnachting Dolomieten

ma feb 10, 2014 08:46

Straks op wintersport in de Dolomieten. Nog niet eerder die kant op geweest met de auto. Wel eerder in de Dolemieten op wintersport geweest, prachtig gebied vind ik.
Bedoeling is vrijdagochtend vertrekken, overnachting en dan zaterdagochtend de laatste 100 a 200km.
Reisgenoot heeft spotgoedkope overnachting mogelijkheid in Munchen maar dat ligt niet op kortste route en ook iets te ver van de Dolomieten af naar m'n zin.
Maar kortste route hoeft niet de beste/snelste te zijn.
Aangezien er hier volgens mij diverse mensen zitten die goed bekend zijn met de routes naar Italie besloten eerst maar eens hier te informeren alvorens zelf het wiel uit te vinden.
Zijn overigens met 3 volwassen, dus we hoeven geen rekening te houden met de noden van kleine kinderen.
Vervoer is trouwens helaas geen alfa...
Dus, suggesties welkom, zowel voor route als overnachting.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Lorenzo
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 16:55

RE: Suggesties route en overnachting Dolemieten

ma feb 10, 2014 18:12

Ik heb het traject vanaf Den Haag naar Cortina velen malen afgelegd en kom altijd langs Munchen. Als je een wegenkaart er bij pakt, dan zie je snel genoeg dat de snelweg je richting Munchen leidt. Vanaf daar richting Innsbruck en vervolgens Brennerpas. Vanaf Munchen is het ongeveer 4 uur rijden naar Cortina. Hangt er dus een beetje vanaf waar in de Dolomieten je moet zijn. Van de snelweg af gaan zou ik je niet adviseren. Dat is wel korter maar je doet er veel langer over. Dat is namelijk een bosgebied en de wegen zijn daar deze tijd van het jaar nat en glad.

Vanaf waar vertrek je eigenlijk? En waar moet je precies zijn?
Fiat 500F '67 Bianco
GT 1300 Junior '73 Alfa Rosso
Fiat Panda 4x4 '94 Grigio Metallizzato
Spider 2000 USA '80 Alfa Rosso
Berlina 1750 '67 Blu Olandese
GT Sprint Veloce '67 Bianco Spino

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4373
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Suggesties route en overnachting Dolemieten

ma feb 10, 2014 18:56

Vanaf R'dam naar St Christina.
De kortste suggestie van de routeplanner op google was via Stuttgart (ff uit m'n hoofd)
De andere suggestie was idd via Munchen maar dat was circa 80 km langer.
Ik ben zoals gezegd nooit die kant op geweest met de auto dus vandaar de vraag.
Ik weet van andere bestemmingen wel dat het soms sneller/prettiger rijden is om toch maar paar km's om te rijden.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Lorenzo
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 16:55

RE: Suggesties route en overnachting Dolemieten

ma feb 10, 2014 19:26

Dan starten we in ieder geval vanaf dezelfde richting. De eindbestemming komt ook aardig overeen. Ik ga vanaf Bressanone dan richting San Candido en jij zou dan de weg moeten blijven volgen. Dat is geloof ik de A22.Vanaf Den Haag rijd ik of richting Arnhem of richting Venlo. Dat is maar net hoe het me uit komt. Na Venlo is het richting Keulen, dan Frankfurt, Stuttgart, Munchen, Innsbruck, Brenner, Bressanone, Cortina d'Ampezzo. Ga ajb niet via Nurnberg. Ik heb die fout eens eerder gemaakt en dat liever niet nogmaals. Naar het aantal kilometers kijk ik zelf niet zozeer. Ik zorg er altijd voor dat de geplande route enkel snelweg is. Anders rijd je op kleine wegen van dorp naar dorp. Je bespaart dan zo'n 75km maar je doet er 4 uur langer over. Ik heb het allemaal wel een keer geprobeerd :)

En het is allemaal in 1 dag te doen. Ik doe eigenlijk nooit anders. Munchen is geen slechte plek om te overnachten. Ook Innsbruck is aan te raden, zeker als je iets dichter bij de eindbestemming wilt zijn. Maar als kosten bepalend zijn, dan zou ik me lekker op dat goedkope adres richten :)
Fiat 500F '67 Bianco
GT 1300 Junior '73 Alfa Rosso
Fiat Panda 4x4 '94 Grigio Metallizzato
Spider 2000 USA '80 Alfa Rosso
Berlina 1750 '67 Blu Olandese
GT Sprint Veloce '67 Bianco Spino

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: Suggesties route en overnachting Dolemieten

ma feb 10, 2014 20:11

Ik heb 2 jaar geleden een overnachting gedaan rand Innsbruck, prima ritje de volgende dag, was om 12 uur in Val Gardena/St. Ulrich na rustig ontbeten te hebben. Gewoon wat boeken via de bookings.com van deze wereld en klaar.
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4373
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Suggesties route en overnachting Dolemieten

di feb 11, 2014 11:56

Dan starten we in ieder geval vanaf dezelfde richting. De eindbestemming komt ook aardig overeen. Ik ga vanaf Bressanone dan richting San Candido en jij zou dan de weg moeten blijven volgen. Dat is geloof ik de A22.Vanaf Den Haag rijd ik of richting Arnhem of richting Venlo. Dat is maar net hoe het me uit komt. Na Venlo is het richting Keulen, dan Frankfurt, Stuttgart, Munchen, Innsbruck, Brenner, Bressanone, Cortina d'Ampezzo. Ga ajb niet via Nurnberg. Ik heb die fout eens eerder gemaakt en dat liever niet nogmaals. Naar het aantal kilometers kijk ik zelf niet zozeer. Ik zorg er altijd voor dat de geplande route enkel snelweg is. Anders rijd je op kleine wegen van dorp naar dorp. Je bespaart dan zo'n 75km maar je doet er 4 uur langer over. Ik heb het allemaal wel een keer geprobeerd :)

En het is allemaal in 1 dag te doen. Ik doe eigenlijk nooit anders. Munchen is geen slechte plek om te overnachten. Ook Innsbruck is aan te raden, zeker als je iets dichter bij de eindbestemming wilt zijn. Maar als kosten bepalend zijn, dan zou ik me lekker op dat goedkope adres richten :)

Wat wat was er mis met route via Nurnberg? Die loopt op een vrij natuurlijke manier via Munchen waar we toevallig voordelig goed kunnen overnachten.
Geen zin om door de nacht heen te jakkeren.

Gr DJ

Gebruikersavatar
Lorenzo
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 16:55

RE: Suggesties route en overnachting Dolemieten

di feb 11, 2014 14:11

Omdat ik enkel file en wegwerkzaamheden (met alle bijbehorende omleidingen via kleine wegen en met een trailer was dat helemaal niet prettig) tegen kwam. Dat kan je natuurlijk overal treffen maar het was voor mij genoeg reden om niet meer die kant op te gaan. De route via Stuttgart heeft voor mij nooit tot problemen geleidt. Dus meer persoonlijke voorkeur.
Laatst gewijzigd door Lorenzo op di feb 11, 2014 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat 500F '67 Bianco
GT 1300 Junior '73 Alfa Rosso
Fiat Panda 4x4 '94 Grigio Metallizzato
Spider 2000 USA '80 Alfa Rosso
Berlina 1750 '67 Blu Olandese
GT Sprint Veloce '67 Bianco Spino

Gebruikersavatar
2000 veloce
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: di aug 28, 2007 21:12
Locatie: Enschede

RE: Suggesties route en overnachting Dolemieten

di feb 11, 2014 14:18

Ik ga ieder jaar een paar keer die richting op. Ga altijd via de fernpass, relaxed en een prachtige omgeving ook in de winter. vandaar weer richting insbruck om het snelwegtraject weer op te pakken.

Rond de fernpass zijn diverse overnachtingsmogelijkheden. De volgende dag nog een klein eindje en je bent er.
De route die ik altijd rijdt is via stuttgart, Ulm, Memmingen, Kempten, en dan bij Fussen de grens over.

Grtn Rob
Alfaloos

Gehad:

147 1.6 TS Distinctive
75 1.8 IE IMOLA
Spider 2.0 veloce
155 2.0 WB
164 3.0 V6
3x 75 3.0 V6
enz.

Gebruikersavatar
0170Spider
Full Member
Full Member
Berichten: 490
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 17:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Suggesties route en overnachting Dolemieten

di feb 11, 2014 15:19

Toevallig heb ik in de afgelopen 20 jaar heel vaak naar München gereden (is mijn thuisstad, absoluut geschikt om te overnachten op weg naar de Dolomieten). 80 km extra is weinig extra op een route van 900 km, waar wegwerkzaamheden en files je veel meer tijd kunnen kosten.

De route via Nürnberg is in de laatste jaren met name filegevoelig op het stuk tussen Würzburg en Nürnberg, omdat de snelweg daar 2-baans is. De route via Stuttgart kent tussen Stuttgart en München veel wegwerkzaamheden (die intussen wel steeds vaker afgerond zijn) en de aanvliegroute is meer begrensd (bijna overal 120/130). Ik laat het vaak afhangen van de fileinformatie op de radio en beslis ergens bij Keulen. Omdat ik aan de zuidoostkant van München moet zijn ga ik toch vaker over Nürnberg, ook omdat de ongelimiteerde 3-baanssnelweg tussen Nürnberg en München meestal wel heel fijn rijdt.

Alternatieven:
bij Würzburg de A7 naar Ulm pakken en daar weer op de A8 naar München - of inderdaad rechtdoor de Fernpass over. Maar vergis je niet, dan moet je ook een stuk zonder snelweg overbruggen (kost ook tijd) en dat vignet voor Oostenrijk heb je alsnog nodig.
Of de route noordelijker aanvliegen en via de A44 eerst naar Kassel en dan via de A7/A70 afzakken naar Nürnberg. Meer km's maar vaak minder stress.

Aangezien je in München overnachten kunt, kun je vermoedelijk de files op de A99 goed vermijden. Bedenk ook even aan welke kant van de stad je moet zijn - als je vanuit Stuttgart komt is met name de zuidoostkant wat lastiger te bereiken omdat er een stukje ring ontbreekt.
Als je echt in de stad zelf overnacht, check even of je overnachtingsadres binnen de Umweltzone ligt (binnen de Mittlerer Ring). Dan moet je namelijk een Umweltplakette hebben.
Vignet voor Oostenrijk kun je bij alle benzinepompen vanaf de noordkant van München makkelijk kopen - hoef je dus niet perse vooraf in NL te regelen.

Gebruikersavatar
Lorenzo
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 16:55

Re: RE: Suggesties route en overnachting Dolemieten

di feb 11, 2014 15:28

Alternatieven:
bij Würzburg de A7 naar Ulm pakken en daar weer op de A8 naar München - of inderdaad rechtdoor de Fernpass over. Maar vergis je niet, dan moet je ook een stuk zonder snelweg overbruggen (kost ook tijd) en dat vignet voor Oostenrijk heb je alsnog nodig.Of de route noordelijker aanvliegen en via de A44 eerst naar Kassel en dan via de A7/A70 afzakken naar Nürnberg. Meer km's maar vaak minder stress.
Fernpass is een goed alternatief maar inderdaad van de snelweg af. Heb je mooi weer dan is het zeker een mooie route voor het uitzicht. Rijd je daar in het donker of met slechte weersomstandigheden, dan zou ik het niet doen.
Fiat 500F '67 Bianco
GT 1300 Junior '73 Alfa Rosso
Fiat Panda 4x4 '94 Grigio Metallizzato
Spider 2000 USA '80 Alfa Rosso
Berlina 1750 '67 Blu Olandese
GT Sprint Veloce '67 Bianco Spino

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: Suggesties route en overnachting Dolemieten

di feb 11, 2014 21:39

Fernpass is een hele leuke route, maar kies je tijdstip wel goed en luister naar de verkeersberichten, het kan een enorme bottleneck zijn.
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4373
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Suggesties route en overnachting Dolemieten

do feb 13, 2014 00:05

Iedereen bedankt voor de informatie.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Suggesties route en overnachting Dolomieten

di feb 18, 2014 14:32

Ben net terug van een weekje ski vakantie in Madonna di Campiglio in Trentino.

Mijn route was via Venlo dan de A61 op richting Mannheim en dan Karlsruhe / Stuttgart en dan via Ulm naar Kempten / Fussen en dan de Fernpas over .
Vervolgens Innsbruck de Brenner over.

Ik had op de heenweg een stop van twee dagen in Oberstdorf voordat ik door reed naar Madonna.
Vanaf Oberstdorf was het ruim 4 uur rijden naar Madonna waarvan 1 uur binnendoor vanaf de autostrada boven Trento naar Madonna.

Op de terugweg deed ik er 12 uur over om van Madonna naar Zoetermeer te komen via dezelfde route.
Was inderdaad wat drukker op de Fernpas zodat je soms onverklaarbaar stil kwam te staan. Reed op zondag terug dus dat scheelde nog.

Overigens was de toegang vanaf de Autostrada A22 richting St Christina afgesloten (kennelijk vanwege lawine of zo).
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Lorenzo
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 16:55

RE: Suggesties route en overnachting Dolomieten

wo feb 19, 2014 11:02

Ik weet niet of DJ al op pad is maar mijn buurman in Italie liet mij weten dat het enorm gesneeuwd heeft in de dolomieten. 3 weken geen zon gezien, waren zijn woorden. Dus wees voorbereid.
Fiat 500F '67 Bianco
GT 1300 Junior '73 Alfa Rosso
Fiat Panda 4x4 '94 Grigio Metallizzato
Spider 2000 USA '80 Alfa Rosso
Berlina 1750 '67 Blu Olandese
GT Sprint Veloce '67 Bianco Spino

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4373
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Suggesties route en overnachting Dolomieten

wo feb 19, 2014 12:59

Hoi,

We vertrekken vrijdagochtend. Dus ben nog thuis.
Winterbanden is allemaal wel OK.
Hopelijk is die afrit richting St Christina straks weer open....

Gr
DJ

Terug naar “Het Forum Café”