Pagina 1 van 3

Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 18:57
door tulipwoodracer
Ik weet dat Alfisten wel eens over het hek bij de buren kijken, bij andere merken. Persoonlijk ben ik vooral gecharmeerd van Lancia. Ik heb de middelen en de durf niet om door te zetten en mogelijk heb ik dezelfde vooroordelen over Lancia, als Opelrijders over Alfa Romeo. Toch kan ik jullie deze niet onthouden, hij lijkt mij als nieuw:

Lancia Beta an Liebhaber zu verkaufen. Erste Hand. Nur 22.000 km gelaufen. Seit dem Kauf wurde das Auto nur 1 Jahr gefahren und wurde dann nach einem Unfall stillgestellt. Das Auto wurde repariert und steht seit 1981 in der Garage. Zum Fahren fehlt nur der Frontscheibengummi . Sehr guter Zustand Außen wie auch Drinnen. Fahrzeugbrief ist vorhanden.

Jammer genoeg geen foto van het motorcompartiment, na zo lang stil gestaan te hebben.
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/la ... ommend_DES

RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 19:23
door Veloce
Erg leuke auto's, die Bèta HPE's. Heb je ook nog een Volumex (VX) van.
Helaas zéér slechte bouwkwaliteit, wardoor je ze echt bijna nooit meer ziet.
Ooit als 18 jarige (zo'n 10 jaar geleden) bijna een HPE gekocht als studentenbak. Vond ze echt gaaf, maar lastig om een goede te vinden. Toen maar in mijn studententijd een Spider III en Giulia gereden, waar ik overigens geen spijt van heb.

Toch blijft ik Lancia een warm hart toedragen. Jammer om te zien hoe Fiat het ooit zo eigenzinnige merk de nek om draait door ze als omgebouwde Chryslers te verkopen. Maar van de andere kant, die eigenzinnigheid zorgde wel voor weinig verkoop en meerdere (bijna) failissementen. En om te overleven moet je helaas grote aantallen verkopen. Vrees toch dat de tijd van de zowel technisch al qua design markante Lancia's voor altijd achter ons zal blijven liggen.

RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 20:22
door tulipwoodracer
Ja, zie je, ik heb dat beeld ook van die bouwkwaliteit. Toch zijn vooral deze auto's uit de jaren zeventig en tachtig machtig mooie machines. Je noemt de VX en dat was volgens mij de eerste turbo-motor die geheel vanonderop zijn vermogen afgaf, zonder zogenaamde 'turbotrap'. Ze blonken uit in techniek en ontwerp (waar ken ik dat van?).
Mijn autoliefde is begonnen met de Autobianchi A112, een oorspronkelijk eigen merk, later Lancia. Toen ik studeerde (dat is al weer wat langer geleden) heb ik ook eens geflirt met een HPE, maar de vooroordelen wonnen het van het gezonde verstand (nou ja gezond, ik ben eend gaan rijden en dat heeft mijn beeld van het autorijden jarenlang bepaald).

De haat-liefdeverhouding met Lancia hebben volgens mij ook de TopGear mannen.

RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 20:29
door Zaagauto
De Volumex was een compressor-motor... vandaar geen turbo-lag :wink:

RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 20:40
door frankalfa
Beta hpe slechte kwaliteit? Valt wel mee hoor, niet veel gekker dan andere producten van die tijd welke uit de laars afkomstig waren... :?
Mn maat (je kent m wellicht Jack, hij was in Kallo met die bordeauxrode ghibli) heeft er enkele gehad, de laatste (rayton fissore 2.0 i.e. editie met bodykit) heeft ie nog steeds in bezit. Ja ok roesten, vnl aan de losse plaatwerkdelen (deuren, klep, voorschermen) en de schotels van de achterpoten, techniek was grotendeels fiat, lampredi dubbelnokker, weinig mis mee.

Blijft imo een hele mooie auto, soort shooting break. 8)

Grtz,fRank

RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 20:48
door Zaagauto
Rayton Fissore?

Gaaf! 8)

En Beta's leden wel aan Sud-achtige roestsyndromen...

Gamma had een ronduit zwakke motor... (voetpakkingen dacht ik?)

Maar veel beter of slechter dan Alfa's waren ze in mijn opinie ook niet echt... en heb de HPE, zeker in z'n tijd, echt mooi gevonden.... (maar dat vond ik een Scimitar ook...)

Re: RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 21:01
door frankalfa
Rayton Fissore?

Gaaf! 8)

En Beta's leden wel aan Sud-achtige roestsyndromen...

Gamma had een ronduit zwakke motor... (voetpakkingen dacht ik?)

Maar veel beter of slechter dan Alfa's waren ze in mijn opinie ook niet echt... en heb de HPE, zeker in z'n tijd, echt mooi gevonden.... (maar dat vond ik een Scimitar ook...)
Yep een zilvergrijze. 8) (wil je een grap horen, de wielverbreders van zo'n fissore pakket waaien er nogal makkelijk af, de 75ts exemplaren zijn op een haar na identiek> die zit er nu dan ook op want multi voorradig hier in der nahe 8) )

Sud achtig zelfs, toe maar. Nee, nooit zo ervaren bij zijn auto's (de beta spiders en Monte Carlo die hij had btw ook niet)
Een Gamma is geen Beta he, daar had ik t niet over. (was daar ook niet iets met een stuurbekrachtigingspomp die door de distririem werd aangedreven welke 'pang' deed bij enthousiast aan je stuur hoepelen in koude conditie?)

Scimitar is er zowat een broer van, iets lomper vormgegeven maar zeker een mooie auto mi.

Grtz,fRank

Re: RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 21:08
door Zaagauto
Sud achtig zelfs, toe maar. Nee, nooit zo ervaren bij zijn auto's (de beta spiders en Monte Carlo die hij had btw ook niet)
Een Gamma is geen Beta he, daar had ik t niet over. (was daar ook niet iets met een stuurbekrachtigingspomp die door de distririem werd aangedreven welke 'pang' deed bij enthousiast aan je stuur hoepelen in koude conditie?)
Ik denk dat er wel een soort verklaring is voor de verschillen in roestgevoeligheid... De Beta Spiders werden bij Zagato gebouwd en die gebruikte ws weer net ander plaatwerk... De Montecarlo's waren weer gebaseerd op de Fiat 128 onderkant wat misschien ook weer e.e.a. zou kunnen verklaren... want de Beta Berlina's waren echt hopeloze roesters... hoewel wat je tegenwoordig er nog van zult vinden bij zorgvuldig gebruik ws nooit meer roest (net zoals nu nog roestvrije Giulia's of Suds).

De Gamma had ik toegevoegd vanwege de motorische problemen... vond zowel de Berlina als de Coupe waanzinnig mooi maar de (spook?)verhalen over de techniek hebben me altijd tegengehouden...

RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 21:18
door frankalfa
Ik meen te weten dat de plaatwerkmallen zo slecht waren dat de kleur lakzwart enkele maanden na introductie van het model geschrapt is uit de kleurcatalogus (daar was schijnbaar niet naar te kijken zo lelijk van kwaliteit, net een golfplaten dak)
Beta Berlina was een lelijk hok aan de buitenkant, alleen dat dash met die ronde gaten vond ik wel wat hebben (om van een Trevi maar niet te spreken... :( )

Gamma coupe was idd een mooie auto meen dat Don pedro er lange tijd een gehad heeft.

Owja, de hoek waaronder t voorraam staat is anders (hpe vs spider), de voorportieren uitwisselen is derhalve een 'nogo' zo mochten wij ontdekken... :lol:

Grtz,fRank

RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 21:41
door Zaagauto
Trevi vind ik weer mooi van lelijkheid!

Er stond ooit in Amsterdam een Trevi VX te koop... als het kreng nou niet die vermaledijde WWD gehad had....

RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 21:46
door Jens Hoorn
Ik heb een Fulvia coupe, en moet zeggen dat ze kwalitatief echt beter in elkaar zit als de soortgelijke Giulia GT. Geen rammelend dashboard, weinig windgeruis en qua elektrische voorzieningen net even iets slimmer. Neem bijvoorbeeld de markeerverlichting in de deuren, wanneer ze openstaan.

Techniek is oke, V4tje trekt als een beer. 90 pk uit een 1.3tje. En de bak is ook best lekker, met zo'n omgekeerd schakelpatroon. 1 op de plek van de 2 en zo verder. Jammer van de bladveren achter.

Verder roest ie net zo hard.

RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 21:50
door Zaagauto

Re: RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 21:56
door frankalfa
Ik heb een Fulvia coupe, en moet zeggen dat ze kwalitatief echt beter in elkaar zit als de soortgelijke Giulia GT. Geen rammelend dashboard, weinig windgeruis en qua elektrische voorzieningen net even iets slimmer. Neem bijvoorbeeld de markeerverlichting in de deuren, wanneer ze openstaan.

Techniek is oke, V4tje trekt als een beer. 90 pk uit een 1.3tje. En de bak is ook best lekker, met zo'n omgekeerd schakelpatroon. 1 op de plek van de 2 en zo verder. Jammer van de bladveren achter.

Verder roest ie net zo hard.
Fulvia coupe is gaaf! 8) Maat (diezelfde als hierboven besproken :wink: ) heeft nog een poos een fulvia sedan gehad zo'n rosso amaranto kleurige. Klonk als een volwassene, trok goed, idd met zo'n dogleg bak.

Grtz,fRank

Re: RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 21:58
door frankalfa
En dan ziijn er mensen die een mercedes w123 of een alfetta sedan vierkant vinden... :roll:

Dat dashboard! 8)

Grtz,fRank

RE: Beta HPE?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 22:03
door Veloce
Dat dash is echter niks vierkant aan hoor. :lol:
Skitterend toch, opzouten met die ergonomische saaie dashboards. Juist omdat 't zo gedurft en anders is, vind ik dit leuk.
Thema 8.32 zelfde verhaal. Veel rondje en gaatjes, niet zo overzichtelijk, maar oh zo gaaf.

Toen ik in 2002 ging studeren, stond er bij het nabijgelegen tankstation altijd een zwarte Prisma (Delta sedan). In feit de opvolger van de Bèta. Ook zo'n type Lancia dat ik de daarop volgende 10 jaar nog maar 1x in het wild ben tegen gekomen.