Thibau
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mar 01, 2009 14:53
Locatie: Deurne

wrappen?

do mei 10, 2012 13:23

Hallo Iedereen,

Eerst even voorstellen.
Ik rij al jaren dagelijks alfa, er zijn 2 33's, een 145, 156 de revue gepasseerd en ondertussen rijd ik al 2 jaar dagelijks in een 75 T. Spark.

Van 2006 tot 2008 heb ik een spidertje uit '72 volledig gerestaureerd en er vervolgens enkele jaren van genoten.
Ondertussen is de spider weer verkocht omdat ik er door gezinsuitbreiding bijna niet meer in reed en dat is zonde.

Er kwam een giulia 1300 Ti uit 1969 voor in de plaats. Er kan nu weer met het hele gezin van de klassieke alfa genoten worden.
Het leuke aan de wagen is dat hij zo goed als volledig orgineel is en in prima staat. En dit wil ik dan ook graag zo houden, of toch tenminste de mogelijkheid hebben om terug te gaan.
Zo zitten er bvb. al dubbele webers op maar ligt de orginele solex met alles erop en eraan mooi weggeborgen.

Ik ben echter wel het type autoliefhebber die van mening is dat een wagen mag gebruikt worden en niet perse alleen op mooie dagen. Alleen als er gestrooid wordt maak ik een uitzondering.
De onderkant en holle delen zijn daarvoor al prima behandeld.

Eén nadeel van de orginaliteit is dat de lak eigenlijk aan verfrissing toe is. Nu heb ik daar door werk en 2 jonge kinderen geen tijd meer voor.

Dus begon bij mij het idee te dagen om de wagen te voorzien van vinyl... het zogenaamde carwrappen.
Enerzijds om de carrosserie en de orginele lak beter te beschermen/behouden... anderzijds om met relatief weinig inspanning en budget toch weer fris voor de dag te komen.

Heeft er hier iemand ervaring mee? Positief, negatief?

Het is de bedoeling dit zelf aan te pakken. De vinyls zijn eigenlijk redelijk goedkoop. Voor goeie kwaliteit zit je rond de 35 euro per strekkende meter (groothandelsprijs).
Ook de klus zelf lijkt mij eenvoudig aan te pakken en met de genoeg geduld en precisie ook op een paar volle werkdagen af te ronden.

Ik ben benieuwd naar reacties.

Vriendelijke groeten,

Jan Thibau
Nu : Giulia 1300Ti '69
Spider 2000 '72
EX : 33 Type 1 1.3
33 Type 2 1.7IE
145 1.6 boxer
75 2.0 T.Spark '91
156 2.0 T.Spark '98
166 2.0 T.Spark '98
159 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 403
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: wrappen?

do mei 10, 2012 13:25

Persoonlijk geen ervaring ermee maar het lijkt me toch echt een klus die je beter kunt uitbesteden wil je een echt goed resultaat bereiken.
Rechte stukken zal geen probleem zijn maar de rest......

Of je moet al met iemand kunnen meekijken en het zodoende leren natuurlijk.
Laat je een paar metertjes voordoen en dan doe je de rest zelf :lol:
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: wrappen?

do mei 10, 2012 13:48

Met de zoekfunctie krijg je op 'wrappen' een paar nuttige links.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6696
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: wrappen?

do mei 10, 2012 14:21

Ha Jan,

Voor mijn racer heb ik bij Premium Vinyls voor plm EUR 25 per strekkende meter folie besteld.
Het folie is van prima kwaliteit, laat zich goed vormen na verwarmen.

Wel een flinke kanttekening, het is écht niet zomaar even gedaan, hoe eenvoudig het ook lijkt.
Uiteindelijk heb ik besloten om alleen een middelste baan van de auto te voorzien van folie.
Dit was bij mij het lelijkste deel van de lak, en uiteindelijk het enige deel wat ik echt strak kreeg.

Geultjes, ribbeltjes en welvingen zijn een drama als je geen ervaring hebt en het wel mooi wilt hebben.
Daarnaast komt bij het verwijderen nog een punt, is de lak eronder minder, dan zal deze gewoon mee komen, moet je alsnog spuiten.

Hou voor de kleinere stukken ongeveer 1 uur tijd aan voor het daadwerkelijke plakken.
Daarvoor komt dus nog wassen en reinigen van de lak (bijv met klei) voor een goede hechting.

Verwerkingstemperatuur ligt boven de 20 graden, en koude garage is dus geen optie.
Losse delen kun je natuurlijk in huis zelf verwerken, al is een motorkap best lastig op de keukentafel :-)

Succes en als je nog foto's zoekt, kijk dan in mijn project topic van de 33 racer.

Groeten, Hylke
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: wrappen?

do mei 10, 2012 15:59

Laatst ook even gekeken hiernaar, en wrappen is als je het uitbesteed veelal duurder als spuiten.

Zelf aan beginnen zonder enige ervaring lijkt mij ook geen goed plan. :roll:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: wrappen?

do mei 10, 2012 16:02

Laatst ook even gekeken hiernaar, en wrappen is als je het uitbesteed veelal duurder als spuiten.

Zelf aan beginnen zonder enige ervaring lijkt mij ook geen goed plan. :roll:
Weet niet waar jij laat spuiten, maar wrappen kost je rond de 1500, spuiten gaat je voor dat geld niet lukken.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: wrappen?

do mei 10, 2012 16:03

Wat ik mij dan afvraag is hoe goed t vinyl zich houdt. "Krast" 't niet sneller bij ;t wassen bijvoorbeeld....

Een simpel topic , maar iedereen is gelijk in "wrap" en roer :roll:
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Thibau
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mar 01, 2009 14:53
Locatie: Deurne

RE: wrappen?

do mei 10, 2012 16:47

Hoe meer commotie, hoe meer meningen ... Kan alleen maar de besluitvorming ten goede komen lijkt mij.

Ik vind wrappen als je het uitbesteed veel te duur... prijzen variëren idd tussen de 1500 en 2000 euro. Dat is voor een tijdelijke oplossing veel te duur.
Daarvoor kan je idd ook laten spuiten indien je het voorbereidend werk zelf doet.
Maar dan zegt mijn ratio dat ik meteen alles moet aanpakken omdat de wagen dan toch kaal is.
En daar heb ik nu dus geen tijd voor en ook loopt de rekening dan snel omhoog.

Ik begrijp dat het geen gemakkelijke klus wordt maar het is wel relatief eenvoudig werk, je hebt geen speciale tools nodig oid... en er zijn best wat instructievideo's te vinden op het net.
Ik ben ook niet echt onhandig en mijn vader heeft een leven lang ervaring met allerlei bekleding... maar dan binnenshuis. Samen denk ik wel tot een mooi resultaat te kunnen komen.
Ik zou wel een paar meter teveel kopen om gaandeweg wat foutjes te kunnen maken en verbeteren.
In het slechtste geval mislukt het... trek je alles er weer af... no harm done.

Heb ook al wel wat (volledig foute, maar dat is een kwestie van smaak) resultaten gezien van onervaren doe-het-zelvers en dat was zeker niet verkeerd.
Verder lijkt de Giulia mij geen ontzettend moeilijke wagen... redelijk grote rechte vlakken allemaal...

Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is idd de beschermende functie... en naar het resultaat als je het er na zeg maar 5 jaar weer afhaalt.
De lak van de wagen is niet slecht van kwaliteit alleen zie je duidelijk dat ze ruim 40 jaar oud is.




[/img]
Nu : Giulia 1300Ti '69
Spider 2000 '72
EX : 33 Type 1 1.3
33 Type 2 1.7IE
145 1.6 boxer
75 2.0 T.Spark '91
156 2.0 T.Spark '98
166 2.0 T.Spark '98
159 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
tis een sprint
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:46
Locatie: zoetermeer

RE: wrappen?

do mei 10, 2012 16:49

:jumping: jur
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: wrappen?

do mei 10, 2012 16:51

Een ander nadeel van wrappen is trouwens dat je altijd blijft zien dat de wagen gewrapt is (binnenkant van de deuren enz). Daarbij kan een Juul best nog lastig zijn om te wrappen (achterklep met knik, vouw in de deuren en over de zijkant, welving in de motorkap).

Hoe bedoel je dat de lak aan een opfrisbeurt toe is ? Oude lakken zijn namelijk een stuk sterker dan de nieuwe en uitgebreid (laten) polijsten kan de lak al een stuk verfrissen.
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Alfa Quadrifoglio
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: za jan 21, 2012 16:36
Locatie: Eindhoven

RE: wrappen?

do mei 10, 2012 17:39

leuk topic, zat er zelf ook aan te denken de auto te gaan wrappen.
Ik vraag me alleen af hoe de wrap zich houdt met roest en of je de roest wel ziet aankomen onder de wrap..

Het makkelijke aan wrappen is wel dat als je schade hebt je dit kunt bijwerken en opnieuw wrappen zonder kleurverschil.
Heb al ervaring met kleinere delen te wrappen, is wel te doen met veel geduld, moeilijkste plekken zijn waar naden op elkaar aansluiten (de hele auto uit 1 stuk maken is niet te doen).
Spuiten is overigens ook niet al te duur, ligt aan hoe ver je zelf voorbereid.
Het voordeel van wrappen is wel dat als het fout gaat je het er zo weer vanaf haalt (pas op met oude lak! die trek je zo van de wagen af)
Alfa 147 1.6ts 2001
Alfa 155 1.7ts 1995
Alfetta GTV 2.0 1979
Alfetta 1.8 1975

Thibau
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mar 01, 2009 14:53
Locatie: Deurne

RE: wrappen?

do mei 10, 2012 18:07

Hey Jurian,

Dat is idd de eerste stap... Heb al een paint resoration kit van Meguiar's aangeschaft.
Maar als je dan begint zie je overal wat minpuntjes (zoals bvb wat oppervlakkige roest in de dakgootjes.)

Ik zat toevallig in Duitsland in de taxi en daar doen ze dat dus om de lak te beschermen en na een paar jaar dat geel eraf te trekken en een normaal gekleurde auto te kunnen verkopen.
Daarom begon ik ook aan deze optie te denken... Toen ik informeerde naar de prijzen van het vinyl viel dat erg mee en vandaar deze post.
Nu : Giulia 1300Ti '69
Spider 2000 '72
EX : 33 Type 1 1.3
33 Type 2 1.7IE
145 1.6 boxer
75 2.0 T.Spark '91
156 2.0 T.Spark '98
166 2.0 T.Spark '98
159 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: wrappen?

do mei 10, 2012 23:04

Krijg je er later ook geen gedoe mee als je de auto wilt laten spuiten? Ik heb eeb GTV6 met reclame en strepen er overheen en mij is geadviseerd om de auto kompleet kaal te schuren anders kan de boel weer door de nieuw gepoten lak heen trekken.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6696
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: wrappen?

do mei 10, 2012 23:07

Het vinyl van het wrappen lijkt mij ander materiaal dan waar normaal stickers van gemaakt worden.
Ik had overigens weinig moeite om na "misplaatsen" het vinyl te verwijderen, dit was wel na een paar weken ipv paar jaar.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: wrappen?

vr mei 11, 2012 00:22

Ik had voor mijn Lancia Montecarlo ook zitten denken aan wrappen. Die is nu een Volvo Antraciet kleur en ik had een sample gekocht van de peperdure 3M Di Noc carbon structuur folie in antraciet (ondanks dat dat toch veel te duur zou worden voor een complete auto).
Afbeelding
En de kleur was vergelijkbaar met wat de auto al had. Een proefstukje geplakt op een gebogen plaat, en het ziet eruit als wat het is, plakplastic. Er wat blanke lak op gespoten en dat zag er erg goed uit, een soort metallic lak maar dan geen metallic deeltjes maar die kunstmatige carbon structuur. Echter na een dag begonnen de randen op te krullen. Het restant van de folie op mijn telefoontje aangebracht maar dat heeft maar een week of 2 gehouden tot het te lelijk werd. En de ondergrond voor folie moet net zo strak zijn als een ondergrond voor lak anders ziet het gelijk slecht uit, ook stofdeeltjes onder de folie verknoeien het geheel en bij lak kun je dat uitpoetsen, bij folie is het moeilijk in een schuur om die stofvrij aan te brengen. Dus ik ga er niet mee verder.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Het Forum Café”