Pagina 1 van 2

Ff voorstellen: steek

Geplaatst: wo apr 18, 2012 20:24
door Steek
Na een tijdje te hebben mee gespiekt op dit forum,vond ik het toch ook maar eens tijd worden om me zelf stellen

Dus bij deze:
Naam: rodger steek. 28 jaar woonachtend in kwintheul.

Toen ik 18j was en eindelijk me rijbewijs had was het natuurlijk tijd voor je eerste voiture: en dat werd een alfa 145 1.6 boxer.
Wat een heerlijke auto was dat,al zullen de meeste hun eerste auto zo ervaren, maar hij reed heerlijk en vooral het heerlijke boxer geluid.
Het duurde ook niet lang voor dat deze verlaagd werd, dus hup naar madeno en me eerste verlagings setje gekocht.
Kan me nog goed herrineren dat deze ondanks het gewicht van de auto toch nog heerlijk op de weg lag, het feest mocht echter niet al te lang duren. De wagen is uiteidelijk helemaal kort gereden( buiten mijn schuld om).
Toen begon de weg van lange auto,s waaronder:

-Audi coupe 20v 5-cylinder
-renault 5 ( me goedkoopste auto ooit;€50 hele euro,s voor betaald en toch nog 6 mnd kunnen rijden)
-bmw e28 m535i
-bmw e21 323i
-bmw e30 m3 evo I ( nog steeds in bezit )
-bmw e28 535i
-bmw e87 130i ( nog steeds in bezit )

Gezien het lijstje valt er 1 merk op bmw: dit rij ik nu alweer 6 jaar en het zijn heerlijke auto's, de e30 m3 is eigenlijk me kindje, altijd al een jongensdroom geweest en 5 jaar geleden op me verjaardag gekocht .Perfecte staat,orgineel hollandse evo en met 96.000 km.
Wat wil je nog meer :D

Maar nu komt het; zoals men zegt: het hebben vd zaak is het eind van het vermaakt.

Begrijp me niet verkeerd maar de e30 m3 is een fantastische auto met 1 gebrek: Vermogen!!!!
De auto komt gewoon iets van 75-100 pk te kort en wil je dit gaan doen ben je een klein vermogen kwijt om het vervolgens te hebben.
Vandaar dat ik voormezelf de keuze heb gemaakt om hem te gaan verkopen.

En tja als je iets wil verkopen moet er ook weer iets terug komen. :D

Aangezien ik vanaf jongs af aan opgevoed ben met italiaanse auto's en het nooit echt los heb kunnen laten heb ik besloten om te gaan
Kijken naar een alfa, de keuzen is gevallen op een 75 tb of een bertone.

Ben me middels dit forum me al aardig aan het inlezen en leren van alle type's zoals 105 en 116 enz.
En hoop natuurlijk nog meer te kunnen leren van jullie.

Het viel me op dat er ook veel aan trackdays enz. Gedaan wordt, en dat is precies de kant die ik op wil.
Iets wat me gezien de staat van me m3 toch altijd wel tegengehouden heeft.

Dus de zoektocht is begonnen!!!

Grt Rodger

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: wo apr 18, 2012 21:02
door alfadragon
Hee hallo en welkom steek..lekker rijtje auto's..succes met de orientatie..anders op het spettacolo kijken..5-6 mei assen..dan staat eigenlijk alles er wel..

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: wo apr 18, 2012 21:06
door B-lex
e28 =P~

De rest is natuurlijk ook niet mis, veel plezier hier :wink:

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: wo apr 18, 2012 21:17
door Steek
@alfadragon: was ik dan ook zeker van plan, staat al iets van 4mnd in de agenda :thumbs:

@B-lex: e28 blijft super, me laatste was n chroomline, dus zonder die dikke bumpers,was echt n top wagen 3.5l 25j wb-vrij en 1-9 lopen.

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: wo apr 18, 2012 21:34
door alfaromeocars
Van harte welkom Steek!

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: wo apr 18, 2012 22:40
door brolli21
Je wil je E30 M3 weg doen omdattie tekort vermogen heeft,en dan een 75 Turbo kopen?
Ik heb zelf een 75 met turbo motor,en ik moet zeggen,geweldig,maar beter dan een E30 M3,ik weet het niet.
Desondanks zou ik mijn 75 nooit willen ruilen voor een M3,maar dat heeft andere redenen ;)

Succes met je zoektocht ;)

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: do apr 19, 2012 07:32
door Giel
Klinkt goed weer een alfa rijder in het dorp :driving:

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: do apr 19, 2012 07:50
door Steek
@Giel, eey nog ee heulenaar, leuk!! voorals nog niet hé, maar wel serieus aan het rond kijken en orienteren.

@brolli21, moet eerlijk zeggen heb nog nooit in een 75 greden, maar mocht de keuzen op een 75 tb vallen zal die motorisch wel aangepakt gaan worden :D
de e30 m3 is een heerlijke auto voor op het circuit dat merk je eigenlijk aan alles, op de openbare weg erger je eigenlijk aan alles op laag toeren is het gewoon niet lekker rijden, zo'n ding is gemaakt
om toeren te maken en flink ook, die van mij heeft ongeveer 220-230 pk maar dit merk en voel je niet door het gebrek aan koppel. heb ooit het genoegen gehad om in een m3 te mogen rijden die iets meer al 300pk had, en ja het loopt leuk maar je mist iets , iets wat de eigenaar van dat ding bevestigde.

vandaar de keuze voor een 75 tb, die is lichter, door de turbo meer koppel(gevoel), makkelijker meer vermogen.Mmocht ik er 1 kunnen vinden zal deze waarschijnlijk ook tot trackday racer omgebouwd worden.

nogmaals denk dat ik eerst een keer in zo'n ding gereden moet hebben, en misschien word het beeld dan wel bijgeschaaft vandaar dat ik me dan ook hier heb aangemeld heb om meer ( van jullie ) te leren over deze auto's.

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: do apr 19, 2012 10:28
door Joel D.
Een E30 M3 EVO? Daar kan je flink wat 75's voor kopen als hij in goede staat is. :schrik:

EDIT: Oh, wacht. Dat is de EVO II die zo belachelijk duur is....

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: do apr 19, 2012 22:28
door Steek
Haha ja en een sport evo ( zeg maar evo III ) is weer 2x zo duur als een evo II, prijzen gaan echt nergens over.
Nee de staat is toch wel het belangrijkste van die dingen.

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: vr apr 20, 2012 09:53
door WhizzMan
230 pk uit een M3 e30, een viercylinder atmosferische motor (2.3L 16v, type S14) is best veel. Zo'n ding zal inderdaad met dat vermogen redelijk weinig doen onderin de toeren. Meer dan 300 PK uit dat blok halen lijkt me iets wat je alleen met motoren kan bereiken die misschien 30 draaiuren kunnen hebben op z'n best en meer dan 9000 rpm moeten draaien om daar te komen. Dat lijkt me een auto die slechts zelden en alleen op het circuit gebruikt wordt (kost ruim meer dan E1000/uur om te draaien) of een claim die wat erg enthousiast was. Hoe kom je er op dat jouw motor nu 230 pk is? Standaard hebben ze een PK of 10 minder in de EVO-1. Wat is er aan gedaan om dit vermogen te bereiken en is het ook nagemeten of dat ook werkelijk gelukt is? Ik ken je niet, maar er zijn genoeg personen die beweren dat hun auto zwaar opgevoerd is en veel vermogen heeft, maar op de rollenbank blijkt hij dan minder vermogen te hebben dan een standaard auto. Ze denken dat ze meer vermogen hebben door diverse spulletjes op hun auto te schroeven die PK-claims doen, maar in de praktijk blijkt vaak dat de beloftes niet kloppen en de combinaties van de gekozen spulletjes averechts werken. Zonder info over wat er precies aan je auto gedaan is, is het lastig om te bepalen wat je nou feitelijk onder de motorkap hebt liggen. Dit is niet bedoeld als een "je loopt te bluffen" verhaal, maar puur om duidelijk te krijgen waarom je niet tevreden bent met een auto die echt ontzettend fijn hoordt te rijden, ook op straat.

Een 75 TB is standaard maar iets van 150 PK en heeft een turbo die niet bepaald snel op toeren is.Tegen de tijd dat je die net zo rap hebt als jouw E30, ben je er een heleboel geld aan kwijt en weet ik niet of ie niet net zo vervelend rijdt op straat als je M3 nu doet. Houdt rekening met andere zuigers drijfstangen, kopbouten, kop bewerken, uitlaat vanaf spruitstuk tot het einde vervangen, ombouwen naar FMIC, een turbo met kogellagers en een ander motormanagementsysteem. Vervolgens ga je elke paar jaar een nieuwe versnellingsbak moeten kopen, want die kunnen het koppel niet echt goed hebben. 300-350 Nm en dat is het wel. Als je echt meer wilt, zal je de hele aandrijflijn moeten gaan vervangen.

Ergens bij 250-300 pk houdt het op bij de 75TB als je ook maar semi-betrouwbaar op straat wilt kunnen rijden. Om voor nog geen 10% meer vermogen (wat een kromme vergelijking is dat toch) je auto weg te doen lijkt me geen goed plan. Het zal me niets verbazen als een E28 535i met een sportonderstel harder gaat, makkelijker rijdt en comfortabeler is dan de 75TB die je na al je geknutsel over hebt. Leg een getuned 24V blok in die E28 en je gaat echt zeker weten harder. Een kennis van me heeft een E28 met S88 er in gehad, M5 remmen er op, bilsteins, DS3000 remblokken, het ding was een kanon. Remmen en onderstel zijn ook goede upgrades voor te krijgen door wat van een modernere BMW sloper te trekken, wat voor een 75TB lastiger en duurder gaat worden. Ik noem nu een voorbeeld van een auto die je al goed kent, maar uiteindelijk is een 75TB een auto die net zo oud is als de E30 die je nu hebt en die je meer moeite gaat kosten om snel te krijgen dan een willekeurige BMW of andere snelle auto uit de jaren 90. Zelfs een voorwielaandrijver als de fiat coupe turbo 20V gaat minstens net zo hard en kan sneller gemaakt worden, hoewel je daar niet de lol van RWD mee hebt.

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: vr apr 20, 2012 17:27
door Steek
Hai Wizzmann; me auto idd op de testbank geweest en dit was het vermogen wat eruit kwam, wat is er aan gedaan: compressie verhoogt naar 1:11, alles super uitgebalanceerd en om ron98 afgesteld. Draait max 8000rpm. Het standaard fabrieksaf opgegeven vermogen is voor een evo I 200pk en een evo II 220pk. Standaart is de kop van een Evo I al anders en er zit standaard een DTM ( groter ) spruitstuk op.
Zelf stond ik er ook wel van te kijken dat dit eruit kwam. Wel merk ik verschil met collega M3 rijders op de snelwel bijvoorbeeld, waar hun terug naar 4 moeten van uit 5 en ik in 5 kan blijven, en ze toch voor blijft.

Begrijp me niet verkeerd, het is ook een een fantastische wagen om mee te rijden en te sturen!!! maar onder de 4500rpm is er echt niemand thuis en in het huidige verkeer is het geen rijden in mijn ogen, want onder die toeren merk je gewoon dat de auto het niet naar zijn zin heeft, en dus het baasje ook niet.FF simpel gezegt de auto wil alleen maar vooruit.

Beteft die andere M3, deze was gerold op 302.3PK, deze rijd met een comp.van 1:12, andere nokken, airbox,bewerkte kopstand alone,draait max 8750 rpm enz..Deze wagen is komt dan ook zelden op de weg.

Ik begrijp je reactie helemaal hoor, je hoor idd veel mensen met bepaalde vermogens die onmogelijk zijn( 20pk door alleen een powerfiltertje enzo).Ik hoop dat ik het voldoen heb kunnen ophelderen voor je :wink:

Je verhaal betreft de 75 kan ik me helemaal in vinden, en is ook zoals ik er overdenk, plan is wel als ik er 1 gevonden heb om hem voor trackdays op te bouwen en dan zal de motor het ook moeten ontgelden.
wat jij aangeeft is dan ook een beetje me doel die 250-300pk in een auto die pak 'm beet 1000kg weegt(correct me if I'm wrong).
Wat jij aangeef wat er voor nodig is om dit te halen komt overeen met mij gedacht om te doen als ik er 1 in het bezit heb.

zelf wil ik vooral graag een auto met de volgende eigenschappen: rond de 1000kg/ 250-300pk/ rwd en turbo.
Me M3 mist dan wel de turbo en komt in de buurt, maar de staat waarin hij verkeerd is gewoon te netjes om hem te versleutelen/verbouwen.

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: za apr 21, 2012 13:03
door WhizzMan
Dat klinkt redelijk realistisch allemaal, over die M3s. Een 75TB met 250-300 pk is echt een behoorlijke uitdaging. Het kan wel, maar je zal veel aan moeten passen. Ik zie op andere fora regelmatig mensen met Volvo's en japanners die er relatief eenvoudig dit soort vermogens uit weten te halen en 75TBs met dit soort vermogens, zie je maar zelden.

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: za apr 21, 2012 13:27
door Steek
Dat viel me ook al op, waar zit dan de zwakke plek in het blok???

RE: Ff voorstellen: steek

Geplaatst: za apr 21, 2012 15:39
door brolli21
De zwakke plek zit niet in het blok,maar in de rest van de aandrijflijn.
Vooral versnellingsbakken blijven niet lang heel met veel vermogen.