Pagina 1 van 2

BMW Spicup

Geplaatst: za aug 06, 2011 09:55
door midas
Ik zat wat te lezen en kwam deze BMW Spicup tegen. Hij deed me wel erg aan een Montreal denken en dat blijkt dus ook niet zo vreemd te zijn aangezien ze van dezelfde tekentafel af komen. De Bertone BMW spicup werd gemaakt om te onderzoeken hoe een targa model met behoorlijk vermogen ( sportwagen met rolbeugel) en net zo snel als een coupe en net zo comfortabel als een sedan, zich zou houden in het dagelijks verkeer. De techniek was volledig afkomstig van een BMW 2800 net als de cockpit.
Mooier dan een Montreal? Denk het niet

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bron
http://www.autobild.de/klassik/artikel/ ... 05228.html

RE: BMW Spicup

Geplaatst: za aug 06, 2011 10:18
door Marley164
Ronduit schandalig en ............................................................... :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

RE: BMW Spicup

Geplaatst: za aug 06, 2011 14:21
door Veloce
3x raden wie de Montreal getekend heeft... ;-)

Maar is ook niet vreemd hoor, kijk maar eens naar de dakvorm van de 2600 Sprint. Die komt ook in veel Bertone-ontwerpen terug. (dus ook niet-Alfa zoals Iso Rivolta, Maserati Mexico of BMW E9)


Bij Pininfarina zag je dat ook veel: bijv Ferrari 250GT/Lancia Flavia, Alfa 164/, Peus404/Lancia Flaminia/ Austin A40 om maar wat te noemen.

RE: BMW Spicup

Geplaatst: za aug 06, 2011 15:28
door BugAlfa
groen is toch in... :idea:

Re: BMW Spicup

Geplaatst: za aug 06, 2011 19:00
door Alfavaganza
Afbeelding
Goeiemorgen Spicup, nog niet helemaal wakker? :lol:

RE: BMW Spicup

Geplaatst: za aug 06, 2011 19:09
door Veloce
Wat te denken van deze Pininfarina 2600 dan? Vergelijkbaar frontje: 1962....dus heel wat jaartjes eerder.

Afbeelding

Afbeelding

RE: BMW Spicup

Geplaatst: zo aug 07, 2011 10:01
door Zaagauto
De Spicup heeft lange tijd in NL gestaan... Best een kek karretje "in the flesh"...

Afbeelding
Met dank aan photobucket

Was destijds in het bezit van 2 Nederlandse broers die er maar liefst 100.000 KM mee gereden hebben, heeft vervolgens iets van 30 jaar in een schuur staan wegkwijnen en daarna gekocht en gerestaureerd door een autobekende Nederlander met als resultaat zoals op de bovenste foto's te zien (Villa d'Este 2009 zo uit het blote hoofd).

Waar komt het verhaal vandaan dat ie op een Montreal body gebaseerd is? De Montreal ging namelijk pas in 1970 in productie, de Spicup is in 1969 gebouwd en het Montreal prototype uit 1967 is nog steeds in leven...

Moet toegeven dat de Montreal nou ook niet echt de wakkerste blik heeft...
Afbeelding
Met dank aan flickr

Re: RE: BMW Spicup

Geplaatst: zo aug 07, 2011 10:46
door Zaagauto
Wat te denken van deze Pininfarina 2600 dan? Vergelijkbaar frontje: 1962....dus heel wat jaartjes eerder.
Afbeelding
Die is weer heel mooi in dit rijtje te plaatsen dat uiteindelijk zou uitmonden in de onvolprezen Alfa Romeo Spider...

Afbeelding
1961 Pininfarina Fiat 2300 S Coupe Prototype
Met dank aan mijzelf :lol:

Afbeelding
1963 Pinifarina Fiat 2300 S Coupe Lausanne
Met dank aan mijzelf

Afbeelding
1964 Pininfarina Fiat 2300 S Coupe Lausanne 2e versie
Met dank aan mijzelf

Afbeelding
1964 Pininfarina Fiat 2300 S Coupe 4e prototype in de serie
Met dank aan mijzelf

Goh... waar kwam die Spider nou toch vandaan? :lol: :lol: :lol:

Afbeelding
1965, de laatste evolutionaire stap in het Pininfarina proces rondom het thema van de Fiat 2300 S Coupe van Ghia....
Met dank aan mijzelf

Afbeelding
Met dank aan mijzelf

Dus wie werd er nou door wie geinspireerd? 8)

RE: BMW Spicup

Geplaatst: zo aug 07, 2011 14:44
door Geert-Jan
Ik sta verbaasd van je kennis! Die Spider is inderdaad wel duidelijk een geëvolueerde versie van die Fiat.

RE: BMW Spicup

Geplaatst: ma aug 08, 2011 09:29
door midas
@zaag
Je hebt helemaal gelijk Zaag, ik heb mijn openingspost even aangepast

RE: BMW Spicup

Geplaatst: ma aug 08, 2011 15:28
door Zaagauto
Blijf het een fraaie wagen vinden waarvan ik me niet echt kan voorstellen dat Marcello Gandini hem bij Bertone getekend heeft.... Zal dus iemand anders geweest moeten zijn.

Ik heb zo maar het vermoeden dat als er een Alfa Romeo logo op had gezeten hij hier nu geroemd zou worden om z'n outside-the-box design.

Als ik de ABN-er (die hem volgens mij nog steeds in bezit heeft) weer eens spreek, zal ik wel eens proberen om het hele verhaal los te peuteren want bij BMW schijnen ze elke betrokkenheid te ontkennen.

RE: BMW Spicup

Geplaatst: ma aug 08, 2011 15:52
door Alfissimo
Dat verhaal wil ik dan ook wel eens horen, want BMW of niet, ik vind het een leuk concept :!:

RE: BMW Spicup

Geplaatst: ma aug 08, 2011 20:48
door Martin H
Volgens een publicatie uit 1983 had Bertone zelf plannen om hem in productie te nemen met een oplage van 200 stuks. Als richtprijs werd in 1970 65.000 gulden genoemd, terwijl de wagen dan met een 3,5 liter motor zou worden geleverd. Het dak kwam later terug in de Fiat X1/9 en Ferrari Rainbow

Re: RE: BMW Spicup

Geplaatst: ma aug 08, 2011 22:30
door Alfavaganza
Dus wie werd er nou door wie geinspireerd? 8)
Volgens mij.... Pininfarina door Pininfarina :wink:
In de Alfa Romeo historie is trouwens ook een groeipad naar de Spider te ontdekken. Ook allemaal PF uiteraard.
Ik heb zo maar het vermoeden dat als er een Alfa Romeo logo op had gezeten hij hier nu geroemd zou worden om z'n outside-the-box design.
Sorry, ik blijf de Spicup een lelijk ding vinden. Smaken verschillen gelukkig. Ik ken trouwens twee Alfa's met één van die outside-the-box designelementen. Maar ook al zijn het Alfa's, ik heb nog maar bar weinig positieve geluiden over gehoord over die ontwerpen:

Afbeelding

Afbeelding

RE: BMW Spicup

Geplaatst: ma aug 08, 2011 23:33
door Corrado
Ik denk toch een duidelijk herkenbare Gandini stijl in een aantal elementen te zien (de hoekige rolbar bijvoorbeeld, de glooiende en evenwichtige lijnvoering die toch heel eigen is), maar wie even googled ontdekt een groot aantal erg ranke ontwerpen van zijn hand uit die jaren (Marzal, Montreal, Miura, Lancia Stratos, Autobianchi Runabout, Fiat X 1-9. om maar eens wat te noemen). De minst ranke die je tegenkomt is deze wat lompe BMW 2800. Die qua lijnvoering inderdaad wel iets heeft van de Montreal, wat ik persoonlijk met de overbodige fake roosters ook zeker niet z'n beste ontwerp vind. Deze BMW is duidelijk ook niet z'n beste, al is en blijft het een erg interessant en karaktervol ontwerp. En Pininfarina, Giugiaro of Michelotti heeft ook wel eens een ietsje minder fraai ontwerp neergezet. Ze blijven hoe dan ook onmiskenbaar Italiaanse flair hebben, welk merk er ook opstaat en welke techniek er ook onder zit. En hulde dat het zo minitieus gerestaureerd is, maar dat is meneer Paul Koot wel toevertrouwd... :wink:

Hoe zwaar van verhouding het ontwerp ook is, hij zou ongetwijfeld meer aanbeden geweest zijn met een Alfa hart. Merkemotie heeft blijkbaar ook iets met de mantel der liefde?

Koen