alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

lampredi blok onbetrouwbaar?

vr mei 27, 2011 10:20

mwa, ik heb ze al vaker met dergelijke km-standen gezien
http://link.marktplaats.nl/451947721
(geen idee of de hele boel al 15x is gereviseerd bij deze, maar toch....)
Laatst gewijzigd door alfaqv75 op vr mei 27, 2011 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: lampredi blok onbetrouwbaar

vr mei 27, 2011 10:36

Begrijp je topic titel niet helemaal?
Lampredi blok is absoluut betrouwbaar :idea:
Alles valt of staat met goed onderhoud en de motor warm en ook weer "koud" rijden.
Ik ben zelf zonder evisie tot 292.xxx km gekomen, zonder revisie.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: lampredi blok onbetrouwbaar

vr mei 27, 2011 10:40

sorry, vraagteken is weggevallen...

ik ben ook van mening dat eem lampredi GEEN onbetrouwbaar blok is, op verschillende meetings de discussie gevoerd hierover...

onderhoud en juist behandelen van elk blok maakt het verschil!

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: lampredi blok onbetrouwbaar?

vr mei 27, 2011 11:06

Wie zegt dat deze auto niet al aan z'n 3e revisie of 4e ruilblok bezig is?

Je ziet bij auto's met het 16V turbo lamprediblok over het algemeen weinig kilomterstanden boven de 2 ton zonder dat het blok een keer goed onderhanden genomen is. Het komt voor, maar het zijn uitzonderingen. Je kan zeggen dat dat door de berijders komt, maar waarom gaan die Volvo's dan zoveel langer mee? Daar wordt ook heus wel mee getrapt.

Ik zeg niet dat het een onbetrouwbaar blok is hoor, maar je moet wel aan een boel voorwaarden voldoen om het betrouwbaar te houden. Gewoon op tijd z'n beurtje en koud niet trappen is niet voldoende. De gemiddelde garage raffelt beurtjes af en daar kunnen deze blokken niet tegen, die van diverse concurrenten wel. Uiteindelijk heb je als fabrikant rekening te houden met het feit dat een auto die je de fabriek uit rijdt door leerlingmonteurs met te weinig tijd onderhouden gaan worden. Als je dat onvoldoende doet, krijgt je produkt een reputatie.

Over de auto: hij staat niet op de site van de verkoper. Op die site staat een rijtje met "Jonge gebruikte auto's met garantie". Kennelijk zit er geen garantie op deze auto? Op de foto's zijn de bekende slechte plekken voor de delta niet te zien. Leuk voor een dromer, maar iemand die serieus naar zo'n auto op zoek is, weet al wat je voor 3500 vraagprijs kan krijgen en wil details zien. Wat je op de foto van de a-stijl en het dak nog net kan ontwaren is in ieder geval al minstens duizend euro herstelkosten. De rand van de voorruit is al doorgerot en ook bij het dakje zie je de sporen in de lak zitten. Dat kan natuurlijk het enige aan de auto zijn, maar ik zou budgetteren op volledig leegtrekken, laswerk, spuiten en een revisie van de hele aandrijflijn. Dat, of het ding in een of 2 jaar volledig afschrijven en daarna in onderdelen verkopen.
Laatst gewijzigd door WhizzMan op vr mei 27, 2011 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Corrado
Guru
Guru

vr mei 27, 2011 11:11

Het imago van een Lampredi blok is dat het een zeer betrouwbare motor is, hebben ze toch ergens mee verdient lijkt me. Ik heb een hele stoet auto's met een Lampredi blok gehad (heb er nog steeds een) en nog nooit enig probleem ondervonden. Geen slag verkeerd, nooit in de steek gelaten. Wel normaal gereden, eerst rustig warm laten draaien, soms veel te laat met een beurt en niet getrapt.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 27, 2011 11:23

maar dat is toch algemeen bekend dat een alfa blok wat liefde nodig heeft en bijvoorbeeld een toyota koud afgetrapt kan worden en nog blijft lopen :!:

gaat mij ook even niet om deze delta, ging mij om de km-stand en dat het geen uitzondering is weet ik van diverse andere forums...

Corrado
Guru
Guru

vr mei 27, 2011 12:11

Ik denk wel dat een HF Turbo blok niet altijd op dezelfde manier behandeld wordt (of anders: regelmatig op z'n donder krijgt) als dat van de eerste de beste Thema, dus dat je daar wellicht minder km's mee kan maken kan ik me ook wel weer voorstellen.

Koen

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: lampredi blok onbetrouwbaar?

vr mei 27, 2011 13:47

gaat mij ook even niet om deze delta, ging mij om de km-stand en dat het geen uitzondering is weet ik van diverse andere forums...
Bedenk je wel even dat er op die fora mensen zitten die weten hoe ze het ding heel moeten houden en dat zij de bezitters/liefhebbers zijn die de laatste overgebleven auto's vertroetelen. De grote bulk die nieuw of jong tweedehands gekocht heeft, heeft hem al lang aan gort getrapt en ingeruild of naar de sloop gebracht. Op die fora zal je die laatste groep mensen niet tegenkomen.

Corrado
Guru
Guru

vr mei 27, 2011 13:54

Bedenk je wel even dat er op die fora mensen zitten die weten hoe ze het ding heel moeten houden en dat zij de bezitters/liefhebbers zijn die de laatste overgebleven auto's vertroetelen. De grote bulk die nieuw of jong tweedehands gekocht heeft, heeft hem al lang aan gort getrapt en ingeruild of naar de sloop gebracht. Op die fora zal je die laatste groep mensen niet tegenkomen.
Maar die 'ervaringsdeskundigen' zijn kritisch genoeg om te melden dat het een onbetrouwbaar blok is als dat zo mocht zijn. HF Turbo's die een revisie nodig hebben bij 150.000 zijn verhalen die ik wel eens heb gehoord. Maar er zijn ook meer dan genoeg Lampredi's die niet kapot te krijgen zijn. Vanaf de jaren '60 staan ze bekend als goed en betrouwbaar. En toen had je ook blokken (Vauxhall bijv.) die geen ton haalden zonder revisie.

Koen

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

vr mei 27, 2011 15:25

Heb sinds 1994 deze Lampredi met tijds- en fabrieksoriginele Abarth tjoening:
Afbeelding
Afbeelding
Geen klachten... hoewel ie met onbekend totaalkilometrage wel ernstig aan revisie toe is.... (mag ook wel na 47 jaar...) hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de wagen van de late jaren 70 tot ergens in de jaren 80 stilgestaan heeft, de Lampredit toen ws is gaan vastzitten en "losgetrokken" is wat zuigerveren etc GEEN goed doet...
Verder zeer betrouwbaar... in 17 jaar een keer een kapotte waterpomp gehad (lager), verder niks en toch ook lange ritten naar Italie mee gemaakt.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

vr mei 27, 2011 16:40

Mijn lampredi zit ook op 176.000 km. Maar heeft zo nu en dan wel wat onderhoud gehad.

Best stevige blokjes als je weet hoe je ze niet moet behandelen.

33carbs
Full Member
Full Member

vr mei 27, 2011 17:16

haha dat is toevallig! Mijn collega wist voor heel weinig geld een delta te koop(deze dus) Hij dacht tegen oudijzer prijs want de auto zat vol met gaten en was echt mega slecht! (een maatje van hem werkt daar). Ik ben er toen achteraan gegaan en kwam al snel te horen dat het geen oudijzer prijs is! Wel wist deze jonge te vertellen dat het blok geen revisie heeft gehad maar ook dat ie niet geweldig liep en verder ook heel erg slecht dus. Heb er toen maar vanaf gezien!
Grtn
in bezit:
ducati 999
75 1.8
146 ti

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 27, 2011 19:16

De meeste slechte ervaringen die je hoort zijn met de geblazen Lampredi motoren... Kijk eens hoeveel Delta's, Coupe Fiat, en 155 Q4's er zijn met meer als 2 ton zonder revisie( niet heel veel) of die ernstige motorschade gehad hebben(helaas wel veel). :( Natuurlijk 'vragen' deze motoren er wel om om misbruikt te worden.. :roll:

Ongeblazen zijn de blokken een stuk sterker. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 27, 2011 20:17

De meeste slechte ervaringen die je hoort zijn met de geblazen Lampredi motoren... Kijk eens hoeveel Delta's, Coupe Fiat, en 155 Q4's er zijn met meer als 2 ton zonder revisie( niet heel veel) of die ernstige motorschade gehad hebben(helaas wel veel). :( Natuurlijk 'vragen' deze motoren er wel om om misbruikt te worden.. :roll:

Ongeblazen zijn de blokken een stuk sterker. :)
Dat bedoel ik. Een 6 cylinder van 40 jaar oud is wat anders dan een ding wat 200pk uit een turbo 4cylinder 2 liter met een T3 moet halen. Al is het blok nog aardig, de turbo zal een keer stukgaan. Met wat pech vliegen er dan stukken turbo je inlaat in en is je blok alsnog stuk.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 28, 2011 01:15

Precies... :wink:

En die stukken hoeven niet eens de inlaat in te vliegen. De Nissan Skyline staat er om bekend dat de keramische turbinewielen versplinteren als de laaddruk verhoogd wordt naar meer als 1 bar. Dan denk je, " boeien, dat blaast hij de uitlaat in..", maar dat is niet helemaal waar... Als jij de turbos opblaast merk je dat en het eerste wat je dan doet is het gas volledig loslaten waarop de gasklep dicht gaat en er vacuum in de motor ontstaat. Door dat vacuum kun je de restanten van de turbinewielen zo terug de motor inzuigen met fatale motorschade als gevolg. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Het Forum Café”