Pagina 1 van 3

wegmisbruikers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 08:29
door alfaqv75
normaal kijk ik het niet (ik krijg de kriebels van het commentaar), maar ik was bezig op mijn laptop en het stond op de achtergrond aan...

hoor ik ineens bij een Honda bestuurder dat hij zijn autopapieren niet terug krijgt omdat er een andere motor in zijn auto zit, cilinder aantal hetzelfde (4cil) maar cilinder inhoud aangepast (van 1.5 naar 1.6)
volgens de verbalisant was het niet goed en kon hij naar de RDW om zijn papieren aan te passen...

mmm, ik gelijk googlen want volgens mij was alleen bij clinder aantal een wijziging nodig, maar wat blijkt:
(ter info voor jullie)
Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 januari 1998:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.
Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is, dat er testen moeten worden uitgevoerd.

In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.

Kosten:
De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.
U bent niet verplicht om een motorblok van dezelfde fabrikant te monteren in een voertuig.
Het mag ook een motorblok van een andere fabrikant zijn die u in het voertuig monteert.

U mag de assen en de versnellingsbak van een voertuig wijzigen er is geen keuring nodig voor aanpassing van het kentekenbewijs.
Deze wijziging wordt doormiddel van de APK gecontroleerd op deugdelijkheid.

Als er een vermogen winst is van 20% dan is een keuring verplicht.
Er is spraken van vermogen winst als het motorblok meer dan 20% vermogen krijgt dan het originele vermogen van het motorblok dat de fabrikant aangeeft.

Als een voertuig meer dan 1/3 vervangen wordt door componenten die nieuwer zijn dan het originele voertuig dan zal de datum toelating aangepast gaan worden en kan het zijn dat een voertuig niet meer als oldtimer wordt aangemerkt.

RE: wegmisbuirkers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 08:44
door Brul(tm)
Zow.... wanneer zijn deze wijzigingen ingegaan :?:
Het hele regelement is behoorlijk op de schop gegaan en flink beperkend geworden :shock:

Groetjes,
Marc

RE: wegmisbuirkers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 09:23
door Giulia2000TS
Al ik de laatste regel lees heeft het restaureren van je alfa tot gevolg dat het geen oldtimer meer is... :lol:

RE: wegmisbuirkers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 09:38
door stof
Maar... op het kentekenbewijs van mijn Sprint.... stààt de motorinhoud helemaal niet vermeld!!

Dus hoe wil oom agent dan ooit controleren of ik er een 1500 of een 1700cc in heb en wat origineel is/was?

Re: RE: wegmisbuirkers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 09:53
door alfaqv75
Al ik de laatste regel lees heeft het restaureren van je alfa tot gevolg dat het geen oldtimer meer is... :lol:
gewoon oud staal erin lassen :lol:

Re: RE: wegmisbuirkers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 10:39
door bertonejaap
Al ik de laatste regel lees heeft het restaureren van je alfa tot gevolg dat het geen oldtimer meer is... :lol:
Als je zorgt dat je nos plaatwerk krijgt bijft het een oldtimer :jumping:

Re: RE: wegmisbuirkers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 11:02
door alfaqv75
Al ik de laatste regel lees heeft het restaureren van je alfa tot gevolg dat het geen oldtimer meer is... :lol:
Als je zorgt dat je nos plaatwerk krijgt bijft het een oldtimer :jumping:
zou de regel ook andersom toepasbaar zijn???

je koopt een 75 uit 1992 en je last er allemaal NOS plaatwerk uit 1986 in, heb je ineens een oldtimer :driving:

RE: wegmisbruikers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 12:19
door ikke
Dat kan al als je een heel klein plaatje er in last, zolang ze er maar niet achter komen hahaha :wink:

RE: wegmisbruikers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 12:54
door rednal
Wat is het artikelnummer van dat plaatje??

ZAR????? :wink:

Re: RE: wegmisbruikers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 13:24
door GT 75V6
Wat is het artikelnummer van dat plaatje??

ZAR????? :wink:
:-$

Re: RE: wegmisbruikers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 14:34
door alfaqv75
Dat kan al als je een heel klein plaatje er in last, zolang ze er maar niet achter komen hahaha :wink:
maar volgens de regels gaat dat niet op, tenzij het plaatje 1/3 vd auto betreft :wink:

RE: wegmisbruikers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 15:59
door Corrado
Heeft weer eens iemand achter een bureau heel hard na zitten denken...

Restaureer je bijv. je Bugatti van 1936 blijkt het ineens een nieuwe auto te zijn. Tja, waar haal je als plaatwerker nog vooroorlogs aluminium plaat vandaan...

Stel je voor dat deze regels ook zouden gelden bij de restauratie van panden. Vind maar eens oud marmer voor de restauratie van het paleis op de dam...

RE: wegmisbruikers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 16:11
door Stef33
Och, al het marmer is al miljoenen jaren oud. Alleen nog even op maat zagen. ;-)

RE: wegmisbruikers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 16:14
door GiuliaCorse
Tsja zou het wat met zulke auto's of zulke creatievelingen te maken hebben?

Niks op tegen trouwens

Re: RE: wegmisbruikers afgelopen zondag

Geplaatst: di mei 24, 2011 16:23
door Gtvco
Tsja zou het wat met zulke auto's of zulke creatievelingen te maken hebben?
En vergeet deze handige menschen niet. :wink:

Het verhaal van dat niet meer dan 1/3 van de auto origineel moet zijn slaat dan ook voornamelijk op componenten van nieuwere modellen/versies/motoren/bakken etc. En gaat m.i. niet op voor echte restauraties met origineel plaatwerk etc.
De oorzaak van deze regel zit hem inderdaad in het verhaal wat Martin bedoeld,dat oude chassis van met name Mercedes G-series en Range-Rover classic opgebouwd werden/worden met nieuwe(re) carrosserieën en motoren.