@ Whizz;
Dat is dan weer jouw interpretatie van hoe het kan zijn... De werkelijkheid zal wel ergens in het midden liggen.
Het grootste probleem dat ik met een dergelijk verhaal heb is dat de politie geen keuringsinstantie is en dat agenten geen keurmeester of technisch specialist zijn.

Wie stelt hun in staat een dergelijke diagnose te stellen?
Ik zal ook even een verhaal vertellen, uit eerste hand van een van mijn beste vrienden.
Hij rijdt in zijn Golf 1 diesel ( Ratlook, dus echt een wrak om te zien maar technisch in orde, twee maanden daarvoor 2 jaar apk gekregen) naar huis toe over de provinciale weg en komt een politieauto tegen. politieauto keert meteen om en komt volgas achter hem aan. Hij weet al dat ze hem moeten hebben en gaat er meteen bij de eerste gelegenheid af voor hij uberhaupt een stopteken krijgt.
De agenten stoppen bij hem en hij vraagt wat er aan de hand is. Zijn auto is te laag zeggen de agenten en een wrak, daarom nemen ze hem in beslag voor technisch onderzoek. Het laten zien van de apk papieren mocht niks baten. De agenten willen de auto meenemen maar mijn vriend wil de auto zelf naar het bureau rijden, eerst willen ze dit niet toelaten ( o.a. de reden 'kans op vluchten' wordt genoemd..

met een 1.6 diesel

) maar uiteindelijk mag hij de auto zelf naar het bureau rijden. Van daaruit mag hij zelf zien hoe hij thuiskomt. Gelukkig was het bekend terrein en wonen er bekenden zat in de buurt. Mijn vriend kon er wel om lachen dat de auto in beslag werd genomen, de techniek is immers in orde, bovendien heeft hij nog meer auto's en was hij niet afhankelijk van die auto.
Na een week niks gehoord te hebben belt hij de politie op om te vragen naar de vorderingen van het onderzoek. Er is nog niks aan gedaan krijgt hij te horen. Hij hamert erop dat er voortgemaakt dient te worden aangezien hij zijn auto nodig heeft. Drie dagen later krijgt hij telefoon van de politie waarbij ze hem vragen of hij afstand wil doen van het voertuig.

Hij geeft aan dat dit zeker niet gaat gebeuren en vraagt wat er dan allemaal aan de auto zou mankeren. Hierop kunnen ze hem geen antwoord geven.

Wel knap om iemand te vragen om afstand van zijn auto te doen terwijl ze niet aan kunnen geven wat er mis mee is.
Drie dagen later krijgt hij een belletje dat de auto opgehaald kan worden maar wel op een kar, het kenteken is naar de rdw opgestuurd en de auto dient daar eerst ter keuring aangeboden te worden voor hij gebruikt mag worden. Mijn vriend geeft aan de auto dat weekend op te halen (het was woensdag of donderdag). Zaterdags om elf uur 'smorgens gaat de telefoon of hij zijn auto nog op komt halen. "jullie hadden ook niet zo'n haast om de auto te onderzoeken of om mij terug te bellen en nu moet ik me wel voor jullie gaan haasten??

Dat is wel heel onbeschoft." Was het antwoord dat ze kregen. Een week later de auto opgehaald maar nog steeds geen rapport erbij gekregen. Alleen 3 bekeuringen; 1 band met onvoldoende profiel ( dat was correct, was het reservewiel aangezien hij een lekke band had gehad en te lui was om dat wiel weer te wisselen). Verder was de vering defect ( Auto is gruwelijk laag, splinternieuwe schroefset zat eronder, niks defect aan dus ) en de aandrijfassen zouden de carrosserie raken.

( Hier snapt niemand iets van, zelfs bij max inveren kunnen de assen de koets niet raken.

)
Auto is een week later bij de RDW gekeurd en zonder problemen goedgekeurd. Hij heeft de rdw ambtenaar laten opschrijven wat de bevindingen waren en dit allemaal ook fotografisch vastgelegd. De boetes zijn betaald en er is bezwaar tegen aangetekend( niet die van de band uiteraard) en het is voorgekomen. Uiteindelijk heeft hij de zaak gewonnnen en excuses gehad van de officier, dit was niet de manier hoe dingen hoorden te gaan volgens hem.

De politie had er een potje van gemaakt en kreeg de wind flink van voren. Vooral dat er geen duidelijkheid kwam over het rapport en de manier waarop de zaak behandeld was waren voor de officier genoeg reden om heel snel te seponeren.
Het Golfje rijdt nog steeds triomfantelijk rond...
Hier was de auto puur op uiterlijke staat beoordeeld en werd er niks gedaan met bv de APK papieren. De agenten hadden geen enkele autotechnische kennis en hebben dan wel de macht om een auto voor meer als 2 weken in beslag te nemen voor onderzoek. De auto op kosten van de eigenaar naar een keuringsstation brengen was sneller geweest en dan was er in ieder geval naar gekeken door mensen die kundig zijn.

Dat dit ook bij andere gebeurt geloof ik best. En ik geloof zeker ook dat de eigenaar er zelf mede schuld aan kan zijn als het gebeurt. De auto van mijn vriend is echt een vuilnisbak op wielen en ziet eruit als een wrak, bovendien heeft hijzelf ook een aardig grote mond en laat hij zich niks zeggen, door niemand.

Als hij netjes een pak had aangehad en in een nette leaseauto had gezeten was er niks aan de hand geweest, dat weet ik zeker...
