Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Laserbougies

vr apr 22, 2011 10:06

Nieuwe bougies komen er aan, kan dit iets zijn voor onze bella's?

De composietlasers worden gemaakt van yttrium-aluminium-gallium, dat wordt gedoteerd met neodymium of chroom, en zijn 9mm dik en 11mm lang.
De lasers kunnen in pulsen van 10 millijoule in theorie 100 gigawatt energie per vierkante centimeter genereren.
In de praktijk duurt een puls zo'n 800 picoseconde en de frequentie waarbij is getest, 100Hz, is werkbaar voor een motor met 6000 toeren per minuut.
De optische ontstekers werken door verschillende laserstralen te kruisen en zo voldoende warmte te ontwikkelen om een brandstofmengsel te doen ontbranden.
Het armere mengsel dat in motoren met laserbougies kan worden gebruikt, kan weliswaar ook met krachtigere vonkontstekers worden ontstoken, maar dan zouden de elektrodes van de bougies in rap tempo verslijten.
Aangezien laserontsteking geen elektrodes vergt, kan het brandstofmengsel straffeloos armer worden gemaakt, zonder slijtage van elektrodes. Bovendien kunnen de laserstralen elkaar in het centrum van de cilinder kruisen, wat tot een hoger rendement moet leiden. Ten slotte is de puls van een laserbougie veel sneller dan die van een vonk.

bron tweakers.net
en deze toffe site http://www.physorg.com/news/2011-04-las ... stion.html
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Laserbougies

vr apr 22, 2011 11:11

Van de week al op slashdot gelezen.

Het lijkt leuk, maar het is in de praktijk nog niet in motoren getest op duurzaamheid. De versie die ze iets makkelijker kunnen maken, gaat maar tot 4000rpm.

De verhoogde NOxproduktie van arm verbranden is ook geen oplossing voor, tenzij je zo arm gaat mengen dat je geen hoge temperaturen meer krijgt. In dat geval krijg je ook zo weinig expansie dat er bijna geen vermogen meer geleverd wordt, waardoor het rendement weer te laag is. Het is leuk, maar voorlopig nog niet bruikbaar. Tegen de tijd dat dit handig wordt, zie ik het eerder in een fuel-cell gebruikt worden eerlijk gezegd.

Terug naar “Het Forum Café”