di jan 18, 2011 21:18
HEt uurtarief is niet bijzonder. Bekend is dat Alfaromeo zelfs een hoger uurtarief rekent dan VAG bedrijven.
( Audi vergt meer specialistie en is duurder dan VW, bedrijfswagens hangt daar tussen in.)
Een dealer heeft veel kosteN:
gebouw en uitstraling, bepaalt door fabrikant en geloof mij, das niet goedkoop.
Inderdaad veel trainig en specialisatie nodig, en ook dit is niet goedkoop.
Aanschaf speciaal gereedschap, krijg je niet kado en ook dit is niet goedkoop.
Alle rechten die je aan moet schaffen om bovenstaande te gebruiken, heet uitbuiting.
Alle overhead kosten, verkopers, managers, receptionisten, koffiejuffrouwen, noem maar op, worden ook van dit uurtje opbrengst betaald.
Zal ik nog ff doorgaan wat de dealer allemaal verplicht is of zal ik stoppen?
Als je je auto wegbrengt maak je een afspraak: de reparaties die je vooraf weet krijg je de prijs van en je gaat akkoord. Alles wat er onverwachts tevoorschijn komt maak je de simpele afspraak over dat ze je bellen bij meerwerk.
Doe jij dit niet dan zal de dealer zich daarvoor inzetten. Doen zij dit niet dan blijven ze in gebreke en moeten ze wel heel goed aan hkunnen tonen waarom dit zo duur was. Anders hoef je de meerkosten gewoonweg niet te betalen.
Daarnaast wordt je gebeld als de auto klaar is en zal het faktuur bedrag vermeld worden. Dan kun je al gaan moppreren als deze onverwachts hoog is.
In dit geval zal er ongetwijfeld iets muurvast hebben gezeten, niet ondenkbeeldig bij een 147, maar dan had men je moeten bellen.
Er is een andere oplossing: ga naar de universeel, je betaald de helft en 9 van de tien keer zal ook deze met je autootje naar de dealer moeten vanwege de specialisaties en apparatuur. Kost weer manuren om je auto heen en weer te brengen.
Voor een groot deel ben je er dus zelf bij betrokken als de kosten onverwachts hoog zijn: maak duidelijke afspraken bij het brengen, avt op papier en je handtekening zetten, bij VAG is dit gebruikelijk.
Ik ben jaren serviceadviseur/fakturist bij VAG geweest en heb heel wat discussies gehad, voornamelijk op verjaardagen van de beste stuurlui die aan wal staan. Het is hier helaas niet veel beter wat dat betreft.
Maak duidelijke afspraken, dat voorkomt rekeningen als deze.
(al eens gekeken wat een advokaatje rekent voor een beetje papierwerk? hoor je niemand over.
Tot zover deze lezing.
Paul
Ow ja, ik vergeet nog iets:
denk niet dat dealers giga winsten maken, 0,5 tot 3% NETTO marge is het hoogste, valt dus best wel tegen ondanks de hoge uurlonen.
Dit is gewoon na te gaan via google of zo.
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....
Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance