Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Manuren tarief

di jan 18, 2011 17:07

Bij Audi moet je extra trainingen volgen om nokkenassen en 4motion schroot te vervangen...... :twisted:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

Re: RE: Manuren tarief

di jan 18, 2011 17:22


Duurder gereedschap en duurdere trainingen? Die kunnen ze moeilijk doorberekenen aan VW klanten.....
Mi is de techniek voor 90% hetzelfde voor genoemde merken...? Het duurdere deel aan een audi heet quattro en daar hebben ze speciaal geselecteerde dealers voor, daar brandt de standaard vw boer zn vingers niet aan als t wat moeilijker wordt... :idea:

Grtz,fRank
Je bedoelt 4Motion (VW naam voor hetzelfde ;) )
4 Motion is heel wat anders dan Quatro. 4 Motion werkt met een visco koppeling Quatro met een Torsen dif. Aan de andere kant er bestaan Quatro,s met een visco (TT A3) en 4 Motion met Torsen (vorige Passat) Maar goed dat ieen andere discussie.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Manuren tarief

di jan 18, 2011 18:48

Volledig off topic:
A4quattroturbonogeenheelverhaal van mn zwager heeft al sinds aanschaf troubles met de 4wd op nat.
Eindeloos gehannes bij de vw/audi dealer hier in de buurt, uiteindelijk maar naar een ander filiaal gebracht waar de deskundigen zouden zitten, die kwamen er ook niet uit...Toen na intensief overleg tussen zwager/dealer en pon is t kreng op transport gegaan naar de importeur om m na 3 weken zonder resultaat terug te krijgen; 'sorry kunnen we niks aan doen,is een bekend probleem met dit type in deze auto/onderstel/wielen combi..' Leuk man zo'n quattro! :evil:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Manuren tarief

di jan 18, 2011 19:01

Nog oftopiccer:

Kijk Frank dat is nou Karma.....Vrienden niet uitnodigen op je feestje ..Auto kapot..

Karma is a Bitch... :jumping: :wink:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Manuren tarief

di jan 18, 2011 19:45

Nog oftopiccer:

Kijk Frank dat is nou Karma.....Vrienden niet uitnodigen op je feestje ..Auto kapot..

Karma is a Bitch... :jumping: :wink:
:thumbs:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
paulsteeman
Guru
Guru
Berichten: 1167
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:56
Locatie: Heemskerk

RE: Manuren tarief

di jan 18, 2011 21:18

HEt uurtarief is niet bijzonder. Bekend is dat Alfaromeo zelfs een hoger uurtarief rekent dan VAG bedrijven.
( Audi vergt meer specialistie en is duurder dan VW, bedrijfswagens hangt daar tussen in.)

Een dealer heeft veel kosteN:

gebouw en uitstraling, bepaalt door fabrikant en geloof mij, das niet goedkoop.
Inderdaad veel trainig en specialisatie nodig, en ook dit is niet goedkoop.
Aanschaf speciaal gereedschap, krijg je niet kado en ook dit is niet goedkoop.
Alle rechten die je aan moet schaffen om bovenstaande te gebruiken, heet uitbuiting.
Alle overhead kosten, verkopers, managers, receptionisten, koffiejuffrouwen, noem maar op, worden ook van dit uurtje opbrengst betaald.
Zal ik nog ff doorgaan wat de dealer allemaal verplicht is of zal ik stoppen?

Als je je auto wegbrengt maak je een afspraak: de reparaties die je vooraf weet krijg je de prijs van en je gaat akkoord. Alles wat er onverwachts tevoorschijn komt maak je de simpele afspraak over dat ze je bellen bij meerwerk.
Doe jij dit niet dan zal de dealer zich daarvoor inzetten. Doen zij dit niet dan blijven ze in gebreke en moeten ze wel heel goed aan hkunnen tonen waarom dit zo duur was. Anders hoef je de meerkosten gewoonweg niet te betalen.

Daarnaast wordt je gebeld als de auto klaar is en zal het faktuur bedrag vermeld worden. Dan kun je al gaan moppreren als deze onverwachts hoog is.

In dit geval zal er ongetwijfeld iets muurvast hebben gezeten, niet ondenkbeeldig bij een 147, maar dan had men je moeten bellen.

Er is een andere oplossing: ga naar de universeel, je betaald de helft en 9 van de tien keer zal ook deze met je autootje naar de dealer moeten vanwege de specialisaties en apparatuur. Kost weer manuren om je auto heen en weer te brengen.

Voor een groot deel ben je er dus zelf bij betrokken als de kosten onverwachts hoog zijn: maak duidelijke afspraken bij het brengen, avt op papier en je handtekening zetten, bij VAG is dit gebruikelijk.

Ik ben jaren serviceadviseur/fakturist bij VAG geweest en heb heel wat discussies gehad, voornamelijk op verjaardagen van de beste stuurlui die aan wal staan. Het is hier helaas niet veel beter wat dat betreft.

Maak duidelijke afspraken, dat voorkomt rekeningen als deze.

(al eens gekeken wat een advokaatje rekent voor een beetje papierwerk? hoor je niemand over.

Tot zover deze lezing.

Paul

Ow ja, ik vergeet nog iets:
denk niet dat dealers giga winsten maken, 0,5 tot 3% NETTO marge is het hoogste, valt dus best wel tegen ondanks de hoge uurlonen.

Dit is gewoon na te gaan via google of zo.
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Manuren tarief

di jan 18, 2011 21:58

Ben het voor een groot deel wel eens met je verhaal wat betreft de kosten van een dealer.
Maar meer dan 2 uur voor een thermostaat? Misschien als de monteur een uurtje langs de auto heeft staan wachten tot de koelvin insloeg ofzo?
De meer dan 2 uur voor remmen achter? Dan heeft het echt heel erg tegen gezeten. Gezien het verhaal van plotseling versleten remmen kan duiden op een klauw die vast heeft gezeten.
Dus vooruit, de tijd voor de remmen is misschien nog te rechtvaardigen

Maar waar ik vooral moeite mee heb (bij dealers en andere grote bedrijven) is de kwaliteit (en leeftijd) van de monteurs.
Een goede dealer houdt vast gestelde werktijden aan, ongeacht of het een leerling of volleerd monteur is.
Ik heb het idee dat daar niet altijd goed naar gekeken word.
Ik ken zo de huidige Bovag richtlijn niet meer maar ik dacht dat een monteur 110% rendement moet opleveren.

Voor normaal onderhoud kun je prima naar een universeel bedrijf wel het liefst 1 met wat Alfa ervaring.
Met lastige storingen kun je beter naar een specialist gaan die ook alle juiste documentatie en gereedschappen bezit.

En hiermee wil ik zeker niet alle (grote) dealers over 1 kam scheren, ik ken echt wel goede (vaak kleinere) dealers die het gewoon netjes doen.
Meestal zie je bij die bedrijven ook monteurs die er al 10 jaar of langer werken.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Manuren tarief

di jan 18, 2011 22:33

Sinds de Alfa dealer in Roermond 3.5 uur werk rekende voor het vervangen van een voorruit van een Alfasud, en ook nog kosten in rekening bracht voor ruitenkit, ben ik nooit meer naar een dealer geweest, dit is meer dan 20 jaar geleden. Ik heb voorruiten gewisseld (als de oude kapot is en niet gespaard hoeft te worden) in 20 minuten en zit gewoon in rubber, geen kit.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
paulsteeman
Guru
Guru
Berichten: 1167
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:56
Locatie: Heemskerk

Re: RE: Manuren tarief

wo jan 19, 2011 06:22

Ben het voor een groot deel wel eens met je verhaal wat betreft de kosten van een dealer.
Maar meer dan 2 uur voor een thermostaat? Misschien als de monteur een uurtje langs de auto heeft staan wachten tot de koelvin insloeg ofzo?
De meer dan 2 uur voor remmen achter? Dan heeft het echt heel erg tegen gezeten. Gezien het verhaal van plotseling versleten remmen kan duiden op een klauw die vast heeft gezeten.
Dus vooruit, de tijd voor de remmen is misschien nog te rechtvaardigen

Maar waar ik vooral moeite mee heb (bij dealers en andere grote bedrijven) is de kwaliteit (en leeftijd) van de monteurs.
Een goede dealer houdt vast gestelde werktijden aan, ongeacht of het een leerling of volleerd monteur is.
Ik heb het idee dat daar niet altijd goed naar gekeken word.
Ik ken zo de huidige Bovag richtlijn niet meer maar ik dacht dat een monteur 110% rendement moet opleveren.

Voor normaal onderhoud kun je prima naar een universeel bedrijf wel het liefst 1 met wat Alfa ervaring.
Met lastige storingen kun je beter naar een specialist gaan die ook alle juiste documentatie en gereedschappen bezit.

En hiermee wil ik zeker niet alle (grote) dealers over 1 kam scheren, ik ken echt wel goede (vaak kleinere) dealers die het gewoon netjes doen.
Meestal zie je bij die bedrijven ook monteurs die er al 10 jaar of langer werken.
Ben het roerend met je eens, tijdens kloppen niet. Flatrate moet doorbelast, meerwerk moet doorgebeld.

Wanneer een leerling monteur aan een auto werkt was het bij VAG zo dat deze ook een lager uuropbrengst had. Wij rekenden voor bijvoorbeeld 1,5 uur werk van zo`n monteur maar een uur door aan de klant.

Probleem tegenwoordig is dat door de hoge kosten de uurlonen laag zijn gebleven. Oudere en ervaren monteurs willen dit werk niet meer doen en verlaten het bedrijf. Je houdt alleen de jonge en ervaren gasten over met alle gevolgen van dien. Dit komt dus gewoon weer door de hoge lasten die het dealerschap met zich meebrengt.

Als dat minder zou worden, werden de monteurs beter betaald en de auto betrouwbaarder gerepareerd.
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Manuren tarief

wo jan 19, 2011 07:16

Echt goede monteurs zijn voor zichzelf begonnen en noemen zich nu specialist.
:wink:
Transaxle loos!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Manuren tarief

wo jan 19, 2011 07:56

Volledig off topic:
A4quattroturbonogeenheelverhaal van mn zwager heeft al sinds aanschaf troubles met de 4wd op nat.
Eindeloos gehannes bij de vw/audi dealer hier in de buurt, uiteindelijk maar naar een ander filiaal gebracht waar de deskundigen zouden zitten, die kwamen er ook niet uit...Toen na intensief overleg tussen zwager/dealer en pon is t kreng op transport gegaan naar de importeur om m na 3 weken zonder resultaat terug te krijgen; 'sorry kunnen we niks aan doen,is een bekend probleem met dit type in deze auto/onderstel/wielen combi..' Leuk man zo'n quattro! :evil:

Grtz,fRank
Als ie em particulier gekocht heeft, kan ie z'n geld nu terug gaan vragen. Al z'n geld zelfs. De auto is 3 maal bij een dealer/importeur ter reparatie aangeboden en niet gefikst. De importeur zelf zegt dat het een bekend probleem is en kan het niet verhelpen. De auto is dus willens en wetens defect verkocht. Terugbrengen en tot de laatste cent je geld terug vragen dus.

Merijnnieuwenhuis
Full Member
Full Member
Berichten: 326
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 10:16
Locatie: Twello

RE: Manuren tarief

wo jan 19, 2011 09:42

Gister op 3FM in de koen en sander show het onderwerp behandeld dat je getilt wordt bij een dealer, een ex monteur van audi zei zelfs dat verkopers/medewerkers een weddenschap afsloten wie een klant het meest kon tillen, nu heeft dit natuurlijk geen betrekking op alle dealers, maar het zegt wel wat 8)

De tip van de monteur was, zoek een "mannetje" voor het onderhoud van je auto, bewaar de rekeningen van de vernieuwde onderdelen (tegen grote afschrijving), en je auto is een stuk beter af

Leuk stuk :lol:
75

Mito 1.3 volgens nummerbord een JTD

gehad: , fetta, 75 imola, 33 QV S, 75 3.0 QV, 75 1.8 carbs, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: RE: Manuren tarief

wo jan 19, 2011 10:00

Ben het voor een groot deel wel eens met je verhaal wat betreft de kosten van een dealer.
Maar meer dan 2 uur voor een thermostaat? Misschien als de monteur een uurtje langs de auto heeft staan wachten tot de koelvin insloeg ofzo?
De meer dan 2 uur voor remmen achter? Dan heeft het echt heel erg tegen gezeten.
Vergeet niet dat de monteur eerst even een bakkie koffie moet pakken, dan je auto op moet halen en op de brug moet plaatsen, vervolgens weer het papier met de mankementen moet ophalen, en ff pissen voor de klus begint. Das uur nummer 1 valt dus best wel mee 8)
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sud.
Full Member
Full Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo apr 13, 2008 15:31
Locatie: Ohe en Laak

RE: Manuren tarief

wo jan 19, 2011 13:06

Ben ik toch blij met mijn monteur/garage. Vorig jaar 36,- euro exclusief per uur en al bijna 30 jaar tevreden klant en ook nog in eigen dorp.
Alfasud 1.2L
Alfasud Sprint 1.3
Alfasud Nuova 1.3
33 QO 1.5
156 Selespeed 2.0 TS
156 Edizione Limitata 1.8 TS
916 Spider 2.0 TS
156 SW 2.0 TS
Spider III 2.0
GT 1300 Junior
Alfettta GTV 2.0 TS
156 SW 1.8 TS (heden)
Alfasud Sprint 1.3 I.E. (heden)

Gebruikersavatar
hansi
Member
Member
Berichten: 149
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 22:14

RE: Manuren tarief

wo jan 19, 2011 13:24

:( uurloonverschil zelfde verschil als met zgn ori onderdelen,tijdje terug vpro programma goudzoekers,zelfde koplamp alleen zonder r... stickertje verschil 290 euro lamp komt van dezelfde produktielijn,alleen andere doos.zelfde verhaal met ruitewisserbladen,en dit is al jaren zo,relais/zekeringen kast ferrari 355 is zelfde als van een 33 verschil 700 euro ex!.ik bedoel maar.

Terug naar “Het Forum Café”