Pagina 1 van 1
Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: do aug 05, 2010 17:48
door Alfa-Corazon
Tijdens mijn normale dagelijkse werkzaamheden kom ik een regelmatig een Citroën GS liefhebber tegen.
Hij is helemaal gek op het apparaat en spreekt er ronduit over.
Zo beweerde hij dat de Alfa Sud en de GS erg veel overeenkomsten hebben omdat ze beide "in principe" zijn ontworpen/ontwikkeld door Bertone.
Daar moest in in eerste instantie hard om lachen.
Verder vertelde hij dat Citroën het eerste ontwerp van Bertone had afgewezen en deze daarna door Alfa Romeo is overgenomen/ingepikt.
Daarna is Citroën met een verbeterde versie verder gegaan.
Tijden de AR C100 in Italië vertelde ik dit verhaal aan een Sud eigenaar. Die barstte bijna uit zijn vel.
Ook al is de Sud later op de markt gebracht dan de GS, van de Sud zijn er eerdere foto's van prototypes, dus diefstal/spionage van Citroën.
De GS man beweerde weer: " Ja natuurlijk, Citroën vond het ontwerp van Bertone zo goed, dat ze het te goed voor zichzelf en dat het daarom maar naar Alfa Romeo moest.
Ik heb werkelijk geen idee wat er gebeurd is bij Bertone en wat exact de overeenkomsten zijn tussen de Sud en GS.
Waarom ik er nu mee kom?
Tijdens het spelen van een kind hier in Spanje komt er opeens een:
Citroën GS Bertone Camarque... te voorschijn uit een zelden geopende kast.
Grappige wagen trouwens.
Wie kent het verhaal?
RE: Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: do aug 05, 2010 18:14
door Luc33
Ja zo is de Giulia ook een afgekeurde Lada!

RE: Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: do aug 05, 2010 18:44
door Tjerry
En wat te denken van een Renault Dauphine en een Giulietta TI

RE: Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: do aug 05, 2010 18:47
door MDP
Nu heb ik niet zoveel kennis in pacht wat betreft de Alfa-oldtimers als menig één forummer hier, maar is de Sud niet ontworpen door Giugiaro?
Re: Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: do aug 05, 2010 18:50
door Dinky Boy
Tijden de AR C100 in Italië vertelde ik dit verhaal aan een Sud eigenaar. Die barstte bijna uit zijn vel.
Waar mensen zich al niet druk over maken...
Ken het verhaal niet van het Bertone GS prototype.
Ik zie wel overeenkomsten tussen Pininfarina's BMC 1800 en de GS:

Bron: autoweek.nl forum
Die
Camargue is van 1972, twee jaar na de intro van de GS Berline.
En tja, 'erg veel overeenkomsten'... Boxertje, voorwielaandrijving, twee-volume ontwerp.
Verschillen zijn groter: water/luchtgekoeld, grote achterklep (kwam op de Sud veel later), om maar te zwijgen over het veersysteem en de remmerij.
O ja, en beiden hebben handrem werkend op de voorwielen... Goed te weten als je op een besneeuwd wegdek denkt even leuk de bocht om te gaan...
RE: Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: do aug 05, 2010 18:51
door MDP
@de laatste zin...
Re: RE: Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: do aug 05, 2010 18:53
door Dinky Boy
maar is de Sud niet ontworpen door Giugiaro?
Correct. Giugiaro heeft overigens eerst voor Bertone gewerkt.
RE: Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: do aug 05, 2010 19:56
door ravado
de GS heeft de remmen op de versnellingsbak, had de sud dat ook niet?
Re: RE: Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: do aug 05, 2010 21:57
door bert308
de GS heeft de remmen op de versnellingsbak, had de sud dat ook niet?
Natuurlijk, beiden schijfremmen rondom met inboard remmen voor. Volgens mij had de GS eerst ook een kleine klep, op de parkeerplaats bij mijn lagere school stond altijd een Sud en de GS van juffrouw Hendrix (feex). Mijn ouders hadden een GS break uit 73 van 1976 tot 1982, geweldige auto vond ik dat altijd jammer dat daarna een nieuwe Kadett 1.2 kwam.
Ik heb eens in een bibliotheek het Autojahr 1972 of 1973 ingekeken en daar werd de Sud vergeleken met de reeds bestaande GS dat ze zoveel overeenkomsten hadden alleen was de Sud veel stiller door de waterkoeling. Nou maakte de GS misschien wel wat herrie maar dat vond ik nooit slecht klinken, als 2 race-eenden tegelijk eigenlijk.
Re: RE: Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: do aug 05, 2010 22:20
door Dinky Boy
Volgens mij had de GS eerst ook een kleine klep
Inderdaad:
Zouden die scharniertjes ook zo snel afbreken?
Zelf nog een tijd een GSA Break gehad, op gas. Als je te lang 120 reed bevroor de carburateur. Vorige eigenaar had ook gezegd, 'hou 110 als max aan, dan zit je veilig'. Totdat mijn vriendin er mee op pad ging, 'mwah, 150 lukt ook hoor...'. Even later belde ze op: 'hij sloeg opeens af en ik krijg hem niet meer aan de gang'. Nee, dat lukte de twee dagen daarna ook niet meer, zolang was nodig om te ontdooien...

Re: RE: Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: do aug 05, 2010 22:27
door Stef33
maar is de Sud niet ontworpen door Giugiaro?
Correct. Giugiaro heeft overigens eerst voor Bertone gewerkt.
Alwaar hij de "Bertone" ontwierp.

Re: RE: Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: vr aug 06, 2010 00:09
door Geert-Jan
Volgens mij had de GS eerst ook een kleine klep
Inderdaad:
Zouden die scharniertjes ook zo snel afbreken?
Zelf nog een tijd een GSA Break gehad, op gas. Als je te lang 120 reed bevroor de carburateur. Vorige eigenaar had ook gezegd, 'hou 110 als max aan, dan zit je veilig'. Totdat mijn vriendin er mee op pad ging, 'mwah, 150 lukt ook hoor...'. Even later belde ze op: 'hij sloeg opeens af en ik krijg hem niet meer aan de gang'. Nee, dat lukte de twee dagen daarna ook niet meer, zolang was nodig om te ontdooien...

Die uitlaat op dat ding ook, die kan blijven haken achter hectometer paaltjes.. OP de andere rijbaan :O
RE: Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: vr aug 06, 2010 07:49
door KAS
Ik heb altijd een zwak voor de GS/A gehad. Het rijdt totaal anders dan een Alfa maar comfort went snel.
Er zijn wel overeenkomsten idd. Zoals die boxermotor, schijven rondom, handrem op de voorwielen, achterklep van de eerste series. Ze zijn min of meer in dezelfde periode gemaakt. Verder is de GS een ontwerp van Robert Opron die o.a ook de CX ontwierp en de SM. Hiermee houdt ook alle vergelijking op muv dat de GS zowel als de Sud door een beperkte liefhebbersschare van het bewuste merk gewaardeerd worden. Dus als klassieker lastig te verkopen.
RE: Komkommertijd: Alfasud -vs- Citroën GS
Geplaatst: vr aug 06, 2010 17:09
door Roebar
Er staat me iets van bij dat het ontwerp van de Sud in eerste instantie gemaakt was als de nieuwe VW wat later de Golf is geworden....
Afgekeurd in Wolfsburg en verkocht aan de Alfa fabriek.