Pagina 1 van 2

Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm worden.

Geplaatst: di jun 29, 2010 20:35
door Gtv4
Afbeelding

Afbeelding

Dit was er over van de radiateur van mijn 156. :oops:
Met buiten temperaturen van +25 graden met de airco op max en snelheden van 140 + liep de motor tot net over de 100 graden.
Airco uit geen probleem en met snelheid minderen liep de temp ook netjes terug.
Radiateur is dus een beetje overbemeten. :lol:

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

Geplaatst: di jun 29, 2010 20:43
door AlfettaOwner
:shock:

Eerste orgineel gevalletje ?

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

Geplaatst: di jun 29, 2010 20:59
door gtv-racer
Whow... :shock: Klopt het metertje wel?

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

Geplaatst: di jun 29, 2010 21:24
door Gtv4
Is idd nog de originele radiateur, 6,5 jaar oud en over de 260dkm.
Dus niet echt een schande.

Metertje klopt aardig, geeft zelfs iets teveel aan.

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

Geplaatst: wo jun 30, 2010 20:33
door paulsteeman
Dat probleem heb ik ook, de mijne heeft alleen een koppelbegrenzer bij te hete motor, net ff over de 100 graden. (Squadra getuned)

Ik kwam hier van de week op brute wijze achter toen ik wilde inhalen. Gelukkig zijn de remmen goed. :shock:

Heb je hem zelf vervangen? Zo ja, hoe heb je het gedaan.

Greetz

Paul

Re: RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm

Geplaatst: wo jun 30, 2010 20:50
door Tjerry
:shock:

Eerste orgineel gevalletje ?
Ik heb al mijn VIERDE nieuwe radiateur in de 156V6.
Dus zo gek is dat niet. Na 1 winter ligt de helft van de lucht lamellen er al uit.

Tjerry

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

Geplaatst: wo jun 30, 2010 22:16
door Alfa Nord
Dat wou ik net zeggen inderdaad, die rommel kun je bijna iedere 2 jaar vervangen, is echt van slechte kwaliteit.

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

Geplaatst: wo jun 30, 2010 22:20
door GiuliaCorse
Geen problemen met mn aftermarket.

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

Geplaatst: wo jun 30, 2010 23:53
door Gtv4
Deze was nog echt origineel, ik heb de gehele onderhoud historie van deze auto en is nooit vervangen.
Zelf heb ik er nu ruim 1 ton mee gereden in 3,5 jaar.
2 jaar geleden had ik de radiateur al eens in mijn handen en in 1 hoekje waren een paar lamellen los.

Ik heb nu weer een originele maar die heeft een aluminium koelblok en is dunner dan de 1e montage, we zullen zien hoelang deze het volhoud.
De airco kan nu ook wat beter zijn warmte kwijt, wel lekker met deze dagen.
8)

Heb je hem zelf vervangen? Zo ja, hoe heb je het gedaan.

Greetz

Paul
Ja zelf vervangen, bumpertje voor het gemak gedemonteerd en dan radiateur naar onderen laten zakken.
(natuurlijk wel koelvinnen en airco koeler los gemaakt en gewoon laten hangen)

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

Geplaatst: do jul 01, 2010 18:46
door Tjerry
Ik zou er niet trots op zijn zo lang door te rijden. #-o

Ik neem dat risico liever niet. Overigens waren mijn teurtjes ook allemaal Ricambi Originali.

En de bumper kan erop blijven :idea:

Tjerry

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

Geplaatst: do jul 01, 2010 18:51
door AlfettaOwner
Niets met trots te maken denk ik, het is meer keuze die je maakt.
Bij mijn 164 zitten ook een paar lammellen los, doch uit ervaring weet ik dat dat niet direct een probleem hoeft te zijn.
Goed om te weten en in de gaten te houden...

De koelingscapaciteit is altijd ruimer bemeten.

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

Geplaatst: do jul 01, 2010 20:18
door Gtv4
Bij koeloppervlakte vermindering zal je het snel genoeg merken aan de iets hogere temperatuur op hoge snelheid. (en warm weer)
Dus als je bedachtzaam auto rijdt kan het wel iets lijden, ik heb 2 jaar (ruim 30% langer) kunnen doorrijden met deze wetenschap. (een Jtd is ook wel iets anders dan een V6 die meer warmte moet afvoeren)

Zoals ik al zei, de bumper heb ik voor het gemak gedemonteerd + ik heb een facelift model met airco en nog een stuurolie koeler die in de weg hangt. (is geheel anders dan van de 1e serie benzine versie)
Mijn bumper is 10 minuten werk om te demonteren, heel wat minder werk dan het geprul om de juiste boutjes door het rooster los te friemelen. Ieder zijn keus. :wink:

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

Geplaatst: do jul 01, 2010 21:54
door Tjerry
Je zal begrijpen dat ik bedoel aan te geven dat je een risico neemt. Bij 30 graden en file of volle bepakking met vakantie in de bergen is de kans op stranden en motorschade groot.

Tjerry

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

Geplaatst: do jul 01, 2010 22:07
door Gtv4
Ik begrijp je wel, zou ik vorig jaar ver weg op vakantie zijn gegaan (en zeker in de bergen) dan was de radiateur al eerder vervangen.
In mijn situatie en met een Jtd kan het heel wat meer lijden als met een benzine motor.
Met een V6 of TS zou ik ook voorzichtiger zijn.
:wink:

Re: RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm

Geplaatst: do jul 01, 2010 22:13
door Tjerry
Ik begrijp je wel, zou ik vorig jaar ver weg op vakantie zijn gegaan (en zeker in de bergen) dan was de radiateur al eerder vervangen.
In mijn situatie en met een Jtd kan het heel wat meer lijden als met een benzine motor.
Met een V6 of TS zou ik ook voorzichtiger zijn.
:wink:
Volledig mee eens.

Tjerry