Pagina 1 van 1
'Pirelli voor drie jaar bandenleverancier'
Geplaatst: wo mei 26, 2010 19:58
door marcoloco
Volgens verschillende Italiaanse media wordt Pirelli voor de komende drie jaar bandenleverancier van de Formule 1.
Opvolger
Toonaangevende Italiaanse publicaties als Autosprint en Italiaracing melden dat Pirelli vanaf volgend jaar Bridgestone opvolgt als bandenleverancier in de Formule 1. De teams zouden per seizoen 1 miljoen euro voor het rubber gaan betalen.
Maat
Verder beperkt Pirelli het aantal compounds tot drie: soft, medium en hard en blijft de maat 13 inch. De afgelopen maanden was er sprake van een overstap naar 18 inch omdat dit meer relavantie heeft met straatbanden, maar van dat idee wordt waarschijnlijk weer afgestapt. Het is wel mogelijk dat er in de toekomst wordt overgestapt naar een ander formaat.
RE: 'Pirelli voor drie jaar bandenleverancier'
Geplaatst: wo mei 26, 2010 20:02
door ErwinV6
Leuk, heb altijd al een zwak voor dit prachtige merk!
Maar ze hebben wel wat waar te maken, een paar klapbanden of loslatende loopvlakken en het is geen beste reclame
Ze hebben zoiets ook al eens meegemaakt in de Porsche Supercup..........
RE: 'Pirelli voor drie jaar bandenleverancier'
Geplaatst: wo mei 26, 2010 20:17
door Michel75
Mooi merk, maar de maat 18" had wel vet geweest...
Die 13" wielen zijn zo 1978...
RE: 'Pirelli voor drie jaar bandenleverancier'
Geplaatst: wo mei 26, 2010 21:23
door Alfagek
Pirelli is en blijft een mooi merk met in mijn ogen altijd een sportieve inslag. Goed nieuws dus dat er een goede bandenleverancier weer gevonden is voor de F1. Hopelijk in de toekomst weer een merk als Avon erbij. 2 merken doen het in mijn ogen ook weer goed voor de spanning in het veld.
Greetz,
Bas
RE: 'Pirelli voor drie jaar bandenleverancier'
Geplaatst: do mei 27, 2010 10:53
door BugAlfa
Pirelli is enerzijds m'n fetishmerk, anderzijds gaan ze door het monopolie ook zoals in WRC weinig aan ontwikkeling doen en andere disciplines verwaarlozen vrees ik .
Helaas zie je iets te veel kampioenschappen door 1 enkele bandenfabrikant gemonopoliseerd : Michelin heeft het hele Gt gebeuren Gt3 exclusief, Gt1 als enige leverancier, exclusief in Belcar, Btcs, Superstars, Clio Cup, Renault merkencups, Abarth trofeo etc. . Yokohama heeft wtcc, Dunlop Dtm etc. . Enkel in LMS, LeMans en IRC doen nog meerdere merken mee .
Zo wordt je als deelnemer gedwongen te leven met het aanbod van die ene constructeur en je zal maar net een wagen hebben die de banden niet liggen .
Uiteraard wordt in de topcategorieen zo de bewapeningswedloop tegengegaan en de daarmee gepaard gaande kostenescalatie .
In de lagere categorieen wordt je geconfronteerd met de vaste & hoge prijzen van de banden en haalt de bandenfabrikant z'n sponsoring voor een deel terug uit de hoge vaste prijzen die ze voor hun bandjes kunnen eisen .
Ik ben er zelf mee geconfronteerd geweest in de Dunlop endurance cup : 25% duurder, halve levensduur & 2 sec. trager tov v.d. "Pirelli's" die we voordien gebruikten . Na herhaalde klapbanden en scheuren hebben we de laatste race zelfs derogatie gekregen om met Pirelli te rijden omdat Dunlop het niet kon oplossen (lees geen geschikte band voor onze auto wou ontwikkelen) .
Pirelli is mijn 1e keuze, maar ik vrees dat we voor de straatbanden het marketingbudget gaan doorgerekend krijgen en als amateur voor toerwagenraces weeral minder keuze & service gaan vinden .